گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رقابت بین بیتلز و بیچ بویز از آن رقابت های جذاب تاریخ موسیقی معاصر ما است. برایان ویلسون تحت تاثیر آلبوم «رابر سول» گروه بیتلز، و استفاده گره بیتلز از استودیو به عنوان آزمایشگاه برای خلق آثار شنیداری، آلبوم پت ساندز را تولید کرد، گروه بیتلز پس از شنیدن آلبوم پت ساندز با الهام از ظرایف کار برایان ویلسون آلبوم سارجنت پپرز را منتشر کرد.

گروه بیتلز که به علت سرو صدای بیش از حد طرفداران در حین اجرای کنسرت، از برگزاری کنسرت صرفه نظر کرده بود، وقت زیادی را در استودیو می‌گذراند. اعضای بیتلز که تا دو سال پیش از انتشار این آلبوم با مواد مخدر و خصوصا مواد مخدر سنگین هیچ میانه ای نداشت، طی یک اتفاق نسبتا عجیب و بدون اطلاع و آگاهی مخدر ال اس دی را تجربه می کند.

اعضای گره بیتلز به این که همه امور خود را با هم انجام می دادند معروف بودند. آن ها همگی برای انجام امور دندان پزشکی نزد دندانپزشک خود رفته بودند، پس از اتمام کار دندانپزشک آن ها را به عصرانه دعوت می کند و بدون این که به آن ها بگوید، در فنجان قهروه تمام اعضای گروه، با قطره چکان، مایع ال اس دی می چکاند. به این ترتیب گروه بیتلز هم بخشی نا خواسته وارد تاریخ مواد مخدر سایکه دلیک و خرده فرهنگ سایکه دلیک می شود و چند سالی در این اقلیم می ماند. طبق گفته خود اعضای بیتلز، در زمان کار این گروه بر آلبوم سارجنت پپرز، اعضای این گروه ال اس دی مصرف می کرده اند.

آلبوم سارجنت پپرز پس از انتشار با استقبال گسترده ای روبرو می شود و تاثیرش بر موسیقی پس از خود آنقدر زیاد است که از آن به عنوان تاثیرگذار ترین آلبوم تاریخ یاد می شود. آلبوم سارجنت پپرز از جهات زیادی حائز اهمیت است. اول این که تفکری که برای ساخت این آلبوم به کار رفته تفکر جالبی است. اولین آهنگ اینگونه شروع می شود که یک مجری با ذکر بیوگرافی کوچکی از گروهی به نام سارجنت پپرز از مردم دعوت می کند که به موسیقی این گروه گوش کنند. درواقع گروه بیتلز که در پی شهرت و محبوبیت زیادش زیر ذره بین بود، گروه خیالی ای به نام سارجنت پپرز را تصور می کند که انگار این گروه است که آلبوم را می سازد.

به این ترتیب گروه بیتلز به واسطه این گروه خیالی از قید و بند هایی که خود درگیر آن است رها می شود و جهانی خیالی با این گروه خیالی برای آلبوم خلق می کند. از دیگر نکات مهم این آلبوم می توان به استفاده وافر از نمونه برداری صوتی که تا پیش از این در حیطه موسیقی «کانکریت» بود و هیچ سنخیتی در موسیقی عامه پسند نداشت، استفاده از ترکیب نوی سازهای مختلف.

سازهای موسیقی کلاسیک در کنار سازهای الکتریکی و سازهای موسیقی محلی، فضاسازی سنمایی، استفاده منحصر به فرد از فضای رو و پشت و داخل جلد صفحه گرامافون در خدمت محتوا و جهان خیالی آلبوم و اختصاص چند ثانیه از آلبوم برای اصواتی که در بازه شنوایی سگ ها است و انسان نمی‌تواند آن را بشنود اشاره کرد. آلبوم سارجنت پپرز پس از عرضه در بازار انقلابی به پا کرد. پس از این آلبوم جهان موسیقی دیگر مثل سابق نبود. گروه بیتلز سه سال پس از انتشار این آلبوم منحل شد.

 

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان
متولد ۱۳۵۷ تهران
نویسنده، مترجم، نوازندۀ پیانو، کیبورد و سینتی‌سایزر و طراح صدا

۱ نظر

بیشتر بحث شده است