گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

برخی حقایق مرتبط

بسیاری از مواد مخدری که امروز در اکثر کشورهای جهان غیر قانونی است، در دهه های گذشته سال ها به صورت قانونی و حتی در داروخانه ها به فورش می رفته. بنابراین دستری به این مواد مخدر در آن زمان راحت و بدون مانع بوده. از سوی دیگر شایعات مربوط به تاثیر مواد مخدر بر تقویت ذهن باعث شده بود تا بسیاری از اهالی موسیقی با این رویکرد که مواد مخدر ذهنشان را کمک می کند پس کارشان را هم بهتر می کند سراغ استفاده از این مواد رفته بودند.

از نگاه جمع بزرگی از مرد جهان، ستاره های موسیقی و سینما افرادی غرق در خوشبختی اند. آن ها هم شهرت دارند هم ثروت و عموما خوش چهره هم هستند. برای همین در باور بسیاری از مردم مسئله اعتیاد ستاره های موسیقی منطقی نیست. چرا باید یک فرد ثروتمند و مشهور و خوش قیافه درگیر اعتیاد باشد؟ این جز بوالهوسی و خوش گذارنی افراطی و بی فکرانه چیزی نمی تواند باشد! این طرز تفکر، نگاه غالب بر اعتیاد اهالی موسیقی است.

هرچند وجود نمونه های زیاد با چنین شرایطی ممکن است بر این طرز تفکر صحه گذار باشد اما واقعیت چیزی افزون بر چنین روند ساده ای را نشان می دهد. واقعیت این است که مخاطبان موسیقی تنها دو ساعت کنسرت یا یک ساعت آلبوم و میلیون ها عکس و ویدیو را از ستاره های محبوب خود می بینند. آن چه به عمد از دید پنهان شده، سختی و بی رحمی حاکم بر صنعت موسیقی است که باعث می شود که برخی از ستاره های موسیقی برای تاب آوردن شرایط بسیار نفس گیری چون ۲۰۰ شب اجرای زنده در سال و تحمل مسافرت های پر تکرار، تلاش برای خوش ظاهر ماندن، بقا در بازار پر از تحول و تنوع و هزاران مسئله کوچک و بزرگ و فرار موقت از استرس های ناشی از همین مسایل به مواد مخدر پناه ببرند.

بسیاری از بزرگان موسیقی معاصر که خود زمانی درگیر اعتیاد به مواد مخدر یا الکل بوده اند توانسته اند از بند این دیو بگریزند و اکنون نه تنها در مخالفت با اعتیاد فعالیت می کنند بلکه تعداد زیادی از آنان چون اریک کلاپتون که سال ها درگیر اعتیاد بود، کلینیک های ترک اعتیاد هم برپا کرده اند. در برابر این پرسش که آیا استفاده از مواد مخدر در تولید آثار موسیقی تاثیر دارد باید گفت آری. زیرا کمترین تاثیر خرده فرهنگ مواد مخدر در دهه ۶۰ و حتی دهه های پیش از آن نامی است که بر یکی از زیر شاخه های سبک راک و بعده ها پاپ به جای گذاشته است.

این که آیا با مصرف مواد مخدر قدرت خاصی نصیب آهنگ ساز می شود باید گفت پاسخ واقعی منفی است. آهنگ سازی مجموعه ای از توانایی های اکتسابی و ذاتی است که در هرکسی وجود ندارد. یادگرفتن یک ساز موسیقی، یادگرفتن موسیقی و ساختن آهنگ و سوارکردن ترانه بر آهنگ کاری است که باید برایش وقت صرف کرد و زحمتش را کشید. اگر با پک زدن به افیون می شد اثر هنری تولید کرد، جهان امروز باید پر بود از شعر و موسیقی.

آفتاب

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان
متولد ۱۳۵۷ تهران
نویسنده، مترجم، نوازندۀ پیانو، کیبورد و سینتی‌سایزر و طراح صدا

۱ نظر

بیشتر بحث شده است