گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مخاطبان و طرفداران پروپا قرص موسیقی سایکه دلیک مسئله مهمی را اثبات کردند که اگر یک سبک یا گروهی از موزیسین ها، هیچ جایگاهی در رسانه های جریان اصلی نداشته باشند، اگر آهنگ هایشان از رادیو پخش نشود و ویدیوهای شان از کانال های موسیقی پخش نشود، کنسرت و فستیوال های موسیقی رسانه و میعادگاه ملاقات موسیقی و طرفداران می شود.

دو آلبوم تاثیر گذار از دو کرانه اقیانوس اطلس

در تاریخ موسیقی مردم پسند معصر دو آلبوم به عنوان تاثیرگذارترین آلبوم های موسیقی شناخته می شوند. این آلبوم ها از دو گروه مختلف موسیقی و با فاصله کمی از هم در نیمه دوم دهه ۱۹۶۰ تولید و منتشر شدند. اولی آلبوم پت ساندز از گروه آمریکایی بیچ بویز و دومی آلبوم سارجنت پپرز از گروه بریتانیایی بیتلز. اولی در سال ۱۹۶۶ و دومی در سال ۱۹۶۷ منتشر شد. آن چه بر اساس مصاحبه ها و مستندات گوناگون در مورد هر دوی این دو آلبوم صدق می کند این مسئله است که فارغ از تاثیر گذار بودن هردوی این دو آلبوم، در زمان تولید هردوی این آلبوم ها، آهنگ ساز و برخی از موزیسین ها مواد مخدر مصرف کرده اند.

نکته ای که در دهه ۱۹۶۰ در مورد مصرف مواد توسط موزیسین ها در خور توجه است این است که در آن زمان برخی از مخدرها غیر قانونی نشده بود. نکته درخور توجه دیگر این است که روحیه ماجراجویی و اکتشاف و تجربه های جدید، دسترسی به لایه های عمیق تر ذهن و مکاشفه، برابری نژادی و جنسی در دهه ۶۰ بین جوانان وجود داشت. همین روحیه در این دوران در موسیقی هم به اشکال دیگری وجود داشت.

به عنوان مثال در دهه ۶۰ تمایل زیادی به ارتقای سطح موسیقی پاپ از آهنگ هایی با ساختار و ترانه ساده و در مورد عشق و نفرت، به پیچیدگی ساختاری و پرداختن به مسایل جدی تر وجود داشت. همچنین موفقیت عجیب و رو به فزونی گروه بیتلز، به طور آشکار و نهان باعث شده بود تا سایر گروه های موسیقی با آنان وارد رقابت شوند. این رقابت ابتدا از تقلید شروع شد و در ادامه به رقابت در آهنگ سازی و نوآوری کشیده شد. از سوی دیگر آشنایی، آشتی و تلفیق، به عنوان چند مفهوم مهم، از سوی اهالی موسیقی مردم پسند و خصوصا راک دهه ۶۰ که آن چنان هم از سوی سایر اهالی موسیقی جدی گرفته نمی شدند، پیگیری و در آثارشان اعمال شد.

مهم ترین این آشنایی ها، استفاده از سازهای موسیقی شرقی و خصوصا هندی توسط جورج هریسون و جان لنون و استفاده از ارکستر اروپایی برای نواختن با لهجه هندی توسط جورج هریسون از اعضای گروه بیتلز در آثار این گروه بود. مفهوم آشتی و تلفیق با رویکرد برایان ویلسون، عضو موسس گروه بیچ بویز، و استفاده او از سازهایی که پیش از آن سنخیتی با موسیقی راک نداشت و بعدتر توسط جان لرد با آشتی دو اقلیم موسیقی راک و موسیقی ارکسترال کلاسیک در آثاری چون «پت ساندز» و «کنسرتو برای گروه و ارکستر» اتفاق افتاد.

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان
متولد ۱۳۵۷ تهران
نویسنده، مترجم، نوازندۀ پیانو، کیبورد و سینتی‌سایزر و طراح صدا

۱ نظر

بیشتر بحث شده است