گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

روشی برای کمک به هنرجویان در انتخاب کوک درست (۱)

زمان طولانی لازم است تا مهارت شنیداری هنرجویان پیشرفت کند و قادر باشند نت های خارج (فالش) را تشخیص دهند. مدرسین هم برای بالا بردن این مهارت نیازمند یک سری لوازم، روش ها و نکاتی هستند که بتوانند توانایی های هنرجویان را بالا ببرند و به آن‌ها در تمرین کمک کنند. برای دست یابی به آموزش صحیح و بهبود کوک درست و دقیق مردیت آرک سِی نکات ارزشمندی را ارائه می‌دهد. مردیت آرکسِی استادیار موسیقی دانشگاه ایالتی واشنگتن است و به تدریس در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ویولن و ویولا می پردازد. وی مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در ویولن از دانشگاه میشیگان دریافت کرد. او دانشجوی کامیلا ویکس و دستیار تدریس پداگوگ رابرت کالوِر بود. ولی دکتری خود را از دانشگاه ایالتی میشیگان، زمانی دانشجوی ایفو وانگ بود، دریافت کرده است. او ویولنیست پالوس تریو (Palouse Trio) است و از سال ۱۹۸۹ در کوارتت سیلور بای (Silver Bay String Quartet) می نوازد. او داور “ASTACAP” و رئیس اسبق انجمن معلمان سازهای زهی واشنگتن آمریکا است. او در این مقاله دوازده روش کاربردی را برای بهبود کوک هنرجویان را به مدرسین ارائه می دهد (زهرا نصیری)

۱۲ روش برای کمک به هنرجویان در انتخاب کوک درست:

۱- پاساژی را کوک بخوانید:

الف- با دقت زیاد نسبت به نت تونیک و دومینانت باید قادر باشید آن را کوک بشنوید و بخوانید.

ب- برای کوک خواندن از پیانو کمک بگیرید، بخوانید و بعد کوک آن را با پیانو چک کنید.

پ- به اجرای دقیق تان چندین بار گوش دهید.

ت- فواصل را درک کنید، موارد مشکل را بامداد مشخص کنید.

ث- خواندن گام ها و فواصل را تمرین کنید.

۲- به‌کارگیری هم نوسانی‌ها

الف- سیم ها را با دقت کوک کنید و بعد گوش کنید و توجه کنید که همه نت های لایو (می، لا، ر، سل) باعث لرزش سیم های ویولن می شود.

ب- مراقب باشید که دست یا انگشتان مانع لرزش سیم های دست باز نباشند.

پ- انگشت را به‌گونه‌ای تنظیم کنید تا سیم های دست باز کاملاً بلرزند.

۳- به‌کارگیری تکنولوژی، رکوردر، واخوان، پیانو، تیونر، سایت intonia.com و…

الف- هرچه بیشتر از تکنولوژی استفاده کنید، نتیجه بهتری می گیرید مخصوصاً از intonia.com که به شما امکان می دهد پاساژی را ضبط کنید و بعد هم زمان کوک نت ها را در سیستم های درست (just)، فیثاغورثی (pythagorean) و معتدل مساوی (temperament) بشنوید و ارزیابی کنید.

ب- کوک ها را افقی مقایسه کنید یعنی هر فادیز با فادیز قبلی مقایسه شود. عمودی هم مقایسه کنید یعنی هر کوک با سری هارمونیک اش مطابقت داشته باشد. دور هر نت فالش را دایره بکشید و با فلش های بالا و پایین علامت گذاری کنید.

پ- خیلی آهسته و بدون ویبراتو هر روز تمرین کنید تا به روز اجرا برسید. از این فکر که رسیتال هفته دیگر است و برای تمرین آهسته زمان ندارم اجتناب کنید.

زهرا نصیری

زهرا نصیری

زهرا نصیری متولد سال ۱۳۵۳، کرج، لیسانس حقوق قضایی، نوازنده و مدرس ویولن کلاسیک

۱ نظر

بیشتر بحث شده است