گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

«مدرسه پیانو» منتشر شد

کتاب «مدرسه پیانو» تألیف آ. نیکُلایِف و ترجمۀ مسعود ابراهیمی از سوی انتشارات گیسا روانه بازار نشر موسیقی شد. در مقدمه این کتاب آمده است: هدف اصلی چاپ این کتاب، بهبود کیفی رپرتوارِ پیانیست تازه کار است. بر هیچ کس پوشیده نیست که اصولاً اولین تماس عملی با هنر موسیقی چه نقش عظیمی در شکل‌گیری ذائقه های موسیقایی هنرجویان و ارتباط آنها با این هنر ایفا می کند. سرنوشت آیندۀ کودک، اینکه آیا او موسیقی دانی حرف های و دوستدار پرشور موسیقی خواهد بود یا برای همیشه به آن بی‌اعتنا خواهد ماند، اغلب بهویژه به این مرحله بستگی دارد که مرحله ای پیچیده تر و حساس تر در تعلیم و تربیت موسیقیایی است. این موضوع تا حد زیادی به مهارت و استادی معلم و میزان استعداد هنرجو بستگی دارد.


با وجود این، هیچ تلاشی نمی تواند بدون مواد پرارزش (از نظر موسیقایی) و دارای کیفیت عالی (از نظر زیباشناختی) برای آموزش عملی به نتیجۀ مطلوب منتهی شود.

نوازندۀ کوچک باید فقط با موسیقی دارای کیفیت عالی سر و کار داشته باشد. این امر معیار ارزیابی کودک و غریزۀ موسیقایی او را پرورش می دهد که در آینده می تواند راهنمایی مطمئن برای وقوف به تنوع عظیم پدیده های موسیقایی باشد.

به همین دلیل، تعداد زیادی از آثار کلاسیک ها، بازپردازی های ملودی های محلی و آثار آهنگسازان معاصر در این کتاب گنجانده شده اند، آثاری که از شهرتی بسزا در عمل آموزشی برخوردارند و می توانند نمونه هایی پرارزش (از نظر زیباشناختی) از آثار موسیقایی آموزشی باشند.

این کتاب برای دانش آموزان کلاس‌ های اول و دوم مدرسۀ موسیقی در نظر گرفته شده است. با این حال بخشی از قطعات، اتودها و هم ‌نوازی‌ها از سطح پیچیدگی کلاس دوم فراتر می ‌رود. بنابراین، گنجاندن اثار سخت‌ تر امکان استفاده از مدرسۀ پیانو را در ابتدای سال سوم تحصیل می ‌دهد و به دانش آموزان پیشرفته‌تر و مستعدتر کمک می ‌کند تا در کلاس اول و دوم رپرتوار خود و نتیجتا توانایی‌ های موسیقایی و تکنیکی و چشم ‌انداز کلی موسیقایی خود را توسعه دهند.

مطالب کتاب حاضر، به ترتیبِ پیچیدگی تدریجی تکالیف موسیقایی-اجرایی تنظیم شده‌ اند؛ یعنی با ملودی‌ های ساده‌ تری که برای آوازخوانی با شعر و نواختن آن‌ ها روی ساز از طریق شنیدن در نظر گرفته شده‌اند اغاز و با آثار پیچیده پایان می‌یابد. معلم می‌تواند ترتیب اموختن قطعات و اتودها را با توجه به شرایط خاص کار با هر دانش آموز تغییر دهد.

قسمت اول که برای کار با دانش آموزان کلاس اول در نظر گرفته شده است، از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول به مرحلۀ ابتدایی اموزش اختصاص دارد؛ یعنی آوازخوانی و پیدا کردن ملودی‌ ها روی پیانو به صورت شنیداری، آشنایی با کلاویاتور و نت ‌ها، فراگیری فنون اولیه نواختن پیانو.

در بخش دوم قطعات و اتود های پیچیده‌ تری گنجانده شده‌اند که در حکم مصالحی برای تقویت و رشد مهارت ‌های کسب ‌شده هستند.

 

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است