گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مهرداد ناصحی: مشکلات سازهای استاد شجریان را به ایشان می گفتیم

نوشته ای که پیش رو دارید، گفتگویی است با مهرداد ناصحی، نوازنده کمانچه و خواننده باس ارکستر سمفونیک تهران. ناصحی متولد ۲۰ بهمن ۱۳۶۱ تهران است. از ‎استادان او می توان به سعید فرجپوری، علی اکبر شکارچی، اردشیر کامکار و محمدرضا لطفی اشاره کرد. وی مقام نخست در بخش تکنوازی کمانچه در جشنواره موسیقی آوای ھمبستگی را در کارنامه خود دارد. ناصحی با گروه خود به نام «آهنگ» تاکنون در فستیوال های قبرس شمالی در سال ۲۰۱۶ و فستیوال برلین ۲۰۱۸ شرکت کرده است.

درباره خودتان بگویید، از چه سالی موسیقی را آغاز کردید و چطور شد وارد عرصه موسیقی شدید؟

من موسیقی را از کودکی با ساز و تنبک شروع کردم و به تشویق برادرم که بازیگر تئاتر بود وارد موسیقی تئاتر شدم و بعد هم وارد هنرستان موسیقی سوره شدم و ساز کمانچه رو آغاز کردم و بعد از اتمام درس و ورود به دانشگاه، وارد گروهای موسیقی دانشگاه و بعد ارکستر موسیقی نو و… به همین شکل ادامه داشت و البته در زمینه خوانندگی هم فعالیت می کردم و از ١٨ سالگی وارد گروه کر ارکستر سمفونیک تهران شدم و همزمان هم خوانندگی و هم ساز را پیش می بردم.


آیا در ضمینه آواز کلاسیک هم آموزشی دیده اید؟

بله من از زمان هنرستان که دوره های سلفژ را گذراندم و مدتی شاگرد خانم آریا زند بودم و مدتی هم زیر نظر خانم هاسمیک کاراپتیان و هادی قضات کار کردم.

تا امروز چه موفقیت هایی در عرصه ملی و بین المللی داشته اید؟

من به همراه گروه آوازی تهران در دو دوره مسابقات جهانی گروه های کر شرکت کردیم که در هر دوره در سه شاخه مسابقات شرکت کردیم؛ در دوره اول در سال ٢٠١۴ و در کشور لتونی موفق به کسب دو عنوان طلا و یک عنوان نقره شدیم و سپس در سال ٢٠١۶ در کشور روسیه موفق به کسب سه عنوان نقره شدیم.

آیا در کنسرت های خارج از کشور مشکلی با پوست کمانچه نداشته اید؟

بله، قاعدتا بوده ولی نه در حدی که امکان اجرا نباشد. خوشبختانه چون کمانچه پوست ضخیم تری دارد سعی می کنم از خرک های مختلف استفاده کنم که مشکلی پیش نیاید ولی خب در سالهای اخیر محلولی وارد ایران شده و روی پوست می‌زنیم، پوست کاملا ثابت می ماند. این محلول خیلی به ما کمک کرده ولی خب تجربه های جالبی هم از این رطوبت داریم…

نظر شما درباره کمانچه های بدون پوست چه بوده است؟

من اصلا نمی‌پسندم و کاملا فکر می کنم سلیقه ای باشه ولی به نظر شخصی من اصلا دیگر صدای کمانچه به گوش نمی رسد.

شما در گروه شهناز با سازهای ابداعی آقای شجریان هم نوازندگی کرده اید، چه مشکلاتی در نوازندگی این سازها وجود داشت؟

بله نزدیک به ٨ سال با این سازها در کنسرت ها زدم. ببینید، نمی گویم ایرادی نداشتند ولی خب نکته خوب این بود که من هر مشکلی که داشتم را به استاد شجریان می گفتم و ایشان برطرفش می‌کردند و فکر می کنم در این اواخر دیگر به هم صدای مطلوب و هم از لحاظ فنی به کمترین مشکل رسیدیم ولی خوب قاعدتا باز هم تا تکامل کامل جا دارد.

 

در حال حاضر آیا به تدریس موسیقی به صورت حضوری می پردازید؟

بله من نزدیک به ١٧ سال هست که تدریس دارم و تا قبل دوران کرونا که در چند آموزشگاه و دانشگاه تدریس می کردم ولی دیگv از ابتدای دوران کرونا تا الان به صورت غیرحضوری مشغول تدریس هستم.

در مورد تاریخچه گروه آهنگ بگویید.

گروه آهنگ را تقریبا از سال ١٣٩۴ به کمک دوستان عزیزم در گروه، تشکیل دادم و حقیقتا بنا و پایه گروه بر اساس دوستی و همدلی بوده است. در این سال ها نوازندگان زیادی بودند که در مواردی اضافه شدند ولی خب هسته اصلی گروه همیشه ثابت بوده و همین باعث شده گروه با قدرت به کار خودش ادامه دهد. تاکنون هم در اجراهای زیاد داخلی و همچنین در دو فستیوال هم در آلمان و قبرس شرکت کردیم و کماکان مشغول آماده سازی برای اجراهای آینده البته بعد از این دوران کرونا هستیم.

با توجه به شرایط قرنطینه، در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

طبیعتاً اجراهای زیادی را در برنامه داشتیم که متاسفانه کنسل شد ولی الان آلبومی را در دست انتشار دارم که به خوانندگی دوست عزیزم وحید تاج است و به دلیل مشکل کرونا انتشارش به تعویق افتاده است. همچنین مشغول ضبط چند کار به همراه نوازندگانی در خارج از کشور هستم که این دوران قرنطینه باعث شکل گیری این کارها شده است. کتابی را هم در زمینه آموزش کمانچه در دست تألیف دارم و یک مجموعه تصویری تکنوازی کمانچه و قیچک را در حال ضبط دارم.

 

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است