گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کورت مازور، رهبری بشر دوست (۱)

کورت مازور رهبر آلمانی، یکی از تحسین برانگیزترین موسیقیدانان نسل خویش که نه تنها به عنوان یک رهبر پر شور بلکه به عنوان یک بشر دوست سرآمد عموم و موسیقیدانان است، در جهان هنر شناخته میشود. او متولد ۱۹۲۷ سال است. رابطه نزدیک وی با ارکستر فیلارمونیک نیویورک باعث شد که در سال ۱۹۹۱ به رهبری آنجا درآید که آن دوره ای با کیفیت نوازندگی بالا و هنری غنی برای فیلارمونیک بود. کورت مازور در کالج موسیقی لپزیگ، به تحصیل پیانو، آهنگسازی و رهبری پرداخته است. در سال ۱۹۴۸ به رهبری ارکستر تئاتر شهر برگزیده شده و کمی بعد رهبر ارکستر تئاتر اپرای لپزیگ و ارفورت شده است.

اولین قرارداد رسمی وی به عنوان رهبر ارکستر در سال ۱۹۵۵ با فیلارمونیک درسدن بود. در سال ۱۹۵۸ در تئاتر شوورن به رهبری اپراهایی که در آنجا اجرا می شد، پرداخت.

از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۴ به همراه مدیر بسیار کارآمد والتر فلسن اشتین (Walter Felsenstein)، مازور کارگردان موسیقی شرکت اپرای Komische برلین بود.

در سال ۱۹۶۷ به عنوان رهبر اصلی فیلارمونیک درسدن برگزیده شد و تا سال ۱۹۷۲ این مقام را حفظ نمود. در ارکستر لپزیگ وی توانست هزاران اجرا را بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۹۶ رهبری کند که بیش از ۹۰۰ کنسرت آن در خارج از کشور برگزار شد!

برای فصلهای متمادی کورت مازور رهبر ارکستر گواندهوئس (Gewandhaus) لپزیگ بود، مقامی که تاریخچه بسیار مهمی را پیش از وی پشت سر داشت و توسط رهبرانی بزرگ همچون فلیکس مندلسون (Felix Mendelssohn)، نیکیش (Nikisch)، ویلهم فورت وانگلر (Wilhelm Furtwängler) و برونو والتر (Bruno Walter) رهبری شده بود، با این وجود زمانی که وی در سال ۱۹۹۶ از این سمت بازنشسته شد او را یکی از رهبران ناب خود نامیدند.

در سال ۱۹۸۹ زمانی که نقش کلیدی را در تظاهرات صلح آمیز برای متحد شدن مجدد آلمان برعهده داشت، توجه تمام دنیا را به او جلب بود. مازور از رهبران میهمان بسیاری از ارکسترهای بزرگ دنیا می باشد. اولین اجرای وی در آمریکا در سال ۱۹۷۴ بود زمانی که ارکستر کلاولند آمریکا را رهبری کرد و ارکستر جواند هوئس را به اولین سفر آمریکا برد.

اولین اجرای وی با فیلارمونیک نیویورک در سال ۱۹۸۱ بود و در ژوئن ۱۹۹۸ در هنگام سفر به آسیا فیلارمونیک نیویورک را در اولین کنسرتشان در جمهوری خلق چین رهبری کرد.

در فاصله سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ مجموعه کنسرتهای فراوانی را به همراه ارکستر فیلارمونیک اسرائیل رهبری نمود و آنان را در سفری به بریتانیای کبیر در فوریه ۲۰۰۱ رهبری کرد. همچنین در فوریه همان سال رهبر میهمان ارکستر عمارت کنسرت آمستردام و در آوریل و مه رهبر میهمان ارکستر ملی فرانسه در پاریس و ارکستر سمفونیک راندفانک در برلین بود.

در نوامبر ۲۰۰۰ کنسرتهای ارکستر سمفونیک یومیوری در ژاپن را رهبری کرد و در ژانویه ۲۰۰۱ بعد از پنج سال به ارکستر لپزیگ بازگشت. همچنین رهبری کنسرت شب افتتاحیه ارکستر فیلارمونیک لندن را بر عهده داشت، همچنین در تور اصلی اروپای آوریل ۲۰۰۲ آنان، به عنوان رهبر اصلی حضور یافت.

فصل ۱۹۹۹ -۲۰۰۰ به همراه ارکسترهای مختلفی چندین اثر را برای اولین بار رهبری نمود. در ژوئن سال ۲۰۰۰ مازور و فیلارمونیک نیویورک پانزدهیم سفر خود را آغاز نمودند، به شهرهای: لندن، برلین، هانوور، هامبورگ، وین، آمستردام، پاریس، پراگ، ورشو و سفر کردند اولین دیدار ارکستر از کشور لهستان با اجرای کنسرت در شهرهای کراکو و روکلاو همراه بود. با رهبری مازور، فیلارمونیک نیویورک موفقیتهای فراوانی کسب کرد همچنین وارد پخشهای رادیوی شد و و نسخه ای مخصوص با برچسب خود تولید کرد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است