گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

“موسیقی همه زندگی من است” (۱)

متنی که پیش رو دارید، مصاحبه ای است که در سال ۱۹۷۲ انجام شده با سارا لوئیز وائوگن (Sarah Lois Vaughan) خواننده سرشناس جاز آمریکایی که در زمینه پاپ و راک نیز فعالیت داشت.

من همیشه علاقمند اجراهای شما بوده ام و برای انجام این مصاحبه لحظه شماری می کردم. من اجرای شما را در بازگشایی اسکوت رونیه (Ronnie Scott’s) دیدم و بسیار از آن لذت بردم.

ممنون، مراسم خوبی بود، اگرچه فکر می کنم اجرای بار دوم بهتر بود، چرا که بار اول بسیار دلشوره داشتم.

اطمینان دارم هیچ کس اضطراب شما را متوجه نشد. اجرای شما در کلوپهای این کشور بسیار دیر آغاز شد.

یک سال پیش بود که در کلوپ رونی اجرایی داشتم. رونی تنها کلوپ در اینجا است که میتوانم در آن کار کنم. آرامش بیشتری دارد و تقریبا هر کسی از پس هزینه شرکت در آنجا بر می آید، گمان می کنم.

می دانم که شما بیشتر در کنسرت شرکت می کنید تا در کلوپ ها، اما آیا در آمریکا کلوپهایی هستند که بیشتر در آنها اجرا کنید؟

کلوپهای مشخصی هستند؛ روکسی در لس انجلس، کلوپ راک اند رول و… اغلب حضار و کسانی که به این کلوپ ها می آیند جوانان هستند و این مرا به لرزه می اندازد که در این سن هنوز ضبطهای فراوانی از خود به جای نگذاشتم!

شما می گوئید ضبطهای فراوان انجام نداده اید در حالی که آثار بسیاری از شما در سالهای اخیر با برچسب “مسیر اصلی” (Mainstream) عرضه شده.

خب… من آن شرک ضبط را ترک کردم و با آتلانتیک ادامه دادم. حدود ۷ ماه طول کشید که این آلبوم حاضر شود. من تنها در این آلبوم آهنگهای گروه بیتلز را خواندم. همه فکر می کردیم آلبوم خوبی از کار درآمده. اما درست قبل از آنکه به لندن برویم گفته شد که در آنجا تولید نخواهد شد چرا که هیچ شانس موفقیتی ندارد. من نمی دانم چطور می توانند اینگونه چیزها را با این سرعت از قبل تشخیص دهند!

بدون شنیدن این آلبوم می توان حدس زد که خواندن شما از اشعار بیتلز باید اثری بسیار خوب باشد.

فکر می کنم از من انتظار داشتند تا آن را در سبک راک اند رول اجرا کنم. من به مدت پنج سال ضبط آثارم را کنار گذاشتم. اما بار دیگر شروع کرده ام اگرچه در آن زمان شوک زیادی به ما وارد شد.

با
دنیای وسیع موسیقی امروز مشخص کردن مسیر موفقیت کاری عجیب است. با استعداد و هنرمندی شما این آلبوم قطعا حرفی زیاد برای گفت دارد. حال برای تغییر موضوع صحبت، مایلم به عقب برگردم.


چه زمان؟ وقتی کودک بوده ام؟

نه آنقدر به عقب! اما زمانی که در نیو جرسی در گروه کر کلیسا می خواندید. شما همیشه از همان ابتدا خواننده بودید؟


من در تمام طول عمرم موسیقی دان بوده ام. وقتی ۷ ساله بودم آغاز به آموختن پیانو نمودم و در سن ۱۵ سالگی ارگ را فرا گرفتم. در مدرسه عضو گروه کر و کلوپهای سرود بودم. بعد از ترک مدرسه، در آن زمان در آمریکا انجمن ملی جوانان وجود داشت برای دانش آموزانی که مدرسه را به پایان نرسانیده بودند. هر ماه در حدود ۲۵ دلار دریافت می کردیم. من مدرسه را ترک کرده بودم بدون اینکه مادر بداند و در گروه کر انجمن ملی جوانان می خواندم. پس از آن در کلیسای کاتولیک می خواندیم. همه این تجربیات برای من مفید بودند.

آیا در جوانی آرزو داشتید تا بتوانید همواره به عنوان یک خواننده یا موسیقی دان خرج زندگی خود را در آورید یا اصلا به آن فکر نمی کردید؟

زمانی که در سن ۱۸ سالگی وارد برنامه بازرگانی شدم، از قبل آن را در ذهن نداشتم. همیشه در پس ذهنم دوست داشتم در یک شو بازرگانی شرکت کنم اما به خودم می گفتم؛ این اتفاق هیچ گاه نخواهد افتاد. در برنامه “زمان غیر حرفه ای” در آپولا شرکت کردم برای به دست آوردن تنها ۱۰ دلار که البته بالاترین میزان، در آن شو بود!

شما بلافاصله شروع به ضبط نکردید. اما آیا همیشه به یک سبک و روش می خواندید؟


من همیشه گامها را پائین و بالا می خوانم. گویی در بین هارمونیها می دوم اما در بسیاری جاها آرام تر هستم. من در گروه چارلی پارکر و دیزی گیلسپای بودم. من خودم را با آنان وفق می دادم و فکر میکنم که اگر آنها استادان و موسیقیدانان خوبی نبودند هیچ چیزی در آن مدت نمی آموختم.

اولین اثر ضبط شده شما”مرد عاشق بود” درست است؟

خیر، اولین ضبط من زمانی بود که بسیار برای آن گریستم. آنقدر بد گریه کردم که بیلی ایک اشتین گفت: “یا مسیح، بگذارین ضبط کنه، چون صدای گریه اش داره من رو می کشه”! گروه بیلی در حال ضبط بودند و من، تنها صدایی برای پس زمینه بودم، تنها برای اینکه موفق شوند گریه من را بند آورند و مرا ساکت کنند. آن اثر: “انتظار و دعا” (نوشته شده توسط جری والنتاین) نام داشت…


jazzprofessional.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۶

  • تو رو خدا حجم مقالات جاز و راک تون در سایت کم کنید. آخه این چه موسیقی هست که با کلاسیک ارائه میشه؟ معلوم نیست غرض پایین آوردن لول موسیقی کلاسیکه یا بالا بردن ظاهری این آتاشغالا

  • موافقم بیشتر مطالب در زمینه موسیقی ملی یا موسیقی کلاسیک معاصر باشه که واقعا خیلی کم ازش مطلب میارین

  • Anonymous جان معیار آشغال بودن موسیقی شما نیستید… حتما در موقعیتی این حرف را زدید که اعصاب درستی نداشتید… عقل > احساس

  • shoma duste aziz moghaser nistid moghaser kesani hastand ke be shoma elgha kardand ke musice bozorg va ghaniye jazz ato ashghal hast lotfan kami bishtar dar morede music jazz tahghigh konid shak nadaram ke nazare shoma avaz khahad shod zemnan agar gharar be harmony va rhythm bashe music jazz besyar bartar az classic hast zemnan daneshe khodetun ro bishtar konid rock koja o jazz koja

  • azizam vaghti nemidooni ezhare nazar nakon manam ba in refighemoon movafegham taghsire shoma nist to mamlekati bozorg shodi ke mardome bifarhang dare va musice mobtazal dare har rooz be khord mardom dade mishe masalan roshan fekrha ham hame baraye ba class neshun dadane khodeshoon az classic tarif mikonankheili jalebe ato ashghala ki mifahme jazz chie

بیشتر بحث شده است