گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

شرایط و کیفیت ارائه خدمات ساخت ساز در کارگاه رضا ضیائی


شرایط و کیفیت ارائه خدمات ساخت ساز در کارگاه رضا ضیائی (REZA ZIAEI WORKSHOP)

در بخش آموزش ساخت ساز که به صورت تخصصی و اختصاصی بر گزار می شود لزوم بررسی صلاحیت و توانایی های علمی و عملی از طریق مصاحبه حضوری با شخص متقاضی در زمان های از پیش تعیین شده، مطابق با آئین نامه به جهت شناسایی نسبی از وضعیت مسائل اخلاقی و اجتمائی، هوش، استعداد، خلاقیت، پشتکار و … طی خواهد شد. لزوم کیفیت در ارتباط صحیح با توجه به موارد مورد نیاز در موفقیت انتخاب اقدامات مربوطه، از هر حیث برای ما امری است جدی و اجتناب ناپذیر که تا مرحله تحقق آن، همچنان با حساسیت لازم تحت کنترل و پردازش خواهد بود.

با توجه به اهمیت موضوع و میزان اختصاص زمان مناسب برای انتقال اطلاعات و تکنیکهای ساخت گروه خانواده ویلن (ویلن- ویلن آلتو- ویلن سل- کنترباس) و همچنین اختصاص زمان لازم برای سایر گرایشات دیگر از جمله آموزش ساخت آرشه، تحقیق و بررسی و ساخت سازهای قدیمی و برگزاری کلاسهایی در راستای شیوه تعمیر سازها، عملا امکان پذیرش تعداد معینی برای این مجموعه از کلاسها مقدور است و ترجیحا الویت با افرادی است که از شرایط مناسب تری به لحاظ مقتضیات این رشته برخوردار باشند.

روند آموزش به صورت آیین نامه کتبی درکیفیت استاندارد بصورت دفترچه طرح و پروژه آماده و تدوین شده است که در مراحل آموزش با شخص هنرجو بررسی و اعمال خواهد شد و در نهایت با توجه به بیلان در نظر گرفته شده میزان و کیفیت پیشرفت محاسبه و ثبت می گردد که در نتیجه براساس مجموع سطح امتیازات کسب شده در قسمتهای مختلف، نقاط قوت و ضعف مورد تحلیل قرار می گیرد تا در مرحله ورود به بخشهای بعدی پیش بینی های لازم انجام شود.

به جهت آگاهی و اطلاع از موارد قید شده در روش مدون ساخت ویولن از بین عناوین هر بخش، تعدادی را بصورت گزینشی و پیوسته با ذکر توضیحات مربوط به آن عنوان به همراه عکس هایی از موضوعات مذکور تکمیل کرده و در محیط مجازی معرفی و مطرح خواهیم نمود، علت انتخاب گزینشی عناوین به جهت محدودیت در زمان و همچنین محفوظ ماندن حقوق نشر آن برای مولف می باشد.

بخش ها و عناوین مربوط به هر بخش در قالب زمانبندی نسبتا دقیق، تنظیم شده و با جمع بندی لازم در تقسیم بندی روزانه در واحد هفته و ماه به اجرا در خواهد آمد که با در نظر گرفتن وضعیت نفرات تثبیت و تکمیل می گردد. در ضمن برای سایر علاقه مندان این رشته در تهران و سایر شهرستانها که امکان دسترسی مستقیم به کارگاه را ندارند و یا سایر دوستان، آنچنانکه در پاراگراف قبل مطرح شد، عناوین لازم بصورت مقالاتی جمع بندی شده ارائه می گردد.

ترم های آموزشی در ۷ مرحله اصلی تنظیم شده است که می توان بعد از طی این مراحل، آمادگی لازم را به جهت شروع دوره های حرفه ای و تخصصی ساخت گروه خانواده ویلن (ویلن-ویلن آلتو-ویلن سل-کنترباس) کسب نمود.

مراحل آموزش مقدماتی به ترتیب زیر برگزار خواهد شد:

مقدمات اولیه

معرفی و تولید پیش نیازهای بنیادی


گام اول: فونداسیون “بلوک ها” (S/1: BLOCK)

گام دوم: استرکچر “دیواره محیطی فضای قالب” کلافها (S/2: STRUCTURE)

گام سوم: فریم داخلی دیواره محیطی (S/3: FIX BAND)

گام چهارم: مراحل اجرای صفحه زیر (S/4: STATIC PLATE “BACK”)

گام پنجم: مراحل اجرای صفحه رو (S/5: DYNAMIC PLATE “TOP”)

گام ششم: ایجاد ساختار دستان و پیچک (S/6: ART NECK)

گام هفتم: رنگ و جلا (S/7: SECRET LAYERS)

زمان بندی در گام های مختلف طرح شده تفاوت داشته و همچنین می تواند دچار تغییراتی بشود، این موضوع با توجه به مسائل متعددی از قبیل تاکید بر موضوعات متنوع دوره ها در ساعات کلاس، ارائه و بحث و بررسی روش های دیگر با هنر جویان، تحقیق در کتب مربوطه به موازات دوره ها، لزوم تمرکز بر بخشی خاص بنا به ضرورت ها، تکرار بخشهایی از دوره ها بنا به دلایل ضروری و غیره که می تواند رخ بدهد، پیش بینی شده است.

لازم به ذکر است که مراحل آموزش ساخت ساز بعد از طی بررسی های اولیه و سنجش، نیازمند تهیه و تامین ابزار و ادوات ساخت ساز و همچنین تامین چوب و متریال مصرفی است که شخص متقاضی باید برای فراهم ساختن آن اقدامات لازم را پیش بینی نماید. خدمات مربوط به این قسمت از کار را می توان از طریق خرید های خارجی و مراجعه مستقیم به شرکت های بازرگانی معتبر به جهت تهیه ملزومات، تامین نموده و یا از طریق جدولهای از قبل پیش بینی شده در کارگاه بر اساس آمار و کیفیت مورد نظر اقدام نمود که در هر صورت و با توجه به انتخاب روشهای عنوان شده و یا سایر روشها، تفاوتی در قوانین کار و پیش نیازهای لازم ایجاد نخواهد کرد.

از این رو توصیه می شود به بررسی و دقت مناسب پیرامون موضوع مطرح شده، چراکه این هنر از ویژگی ها و مقتضیات خاص خود تبعیت کرده و نمی توان آن را به سادگی و سرسری برگزار نمود. آینده را باید تا حدودی در منظر حقایق دید، صرفا علاقه ای از سر ذوق و استعداد نمی تواند برای رسیدن به جایگاهی معتبر و معمول، کافی و بسنده باشد.

رضا ضیائی

رضا ضیائی

متولد ۱۳۵۴
سازنده خانواده ویولن

Maestro liutaio (master violinmaker) Approved by professional master violinmaker in Italy-Cremona Making: violin, viola, cello & bass

دیدگاه ها ۵

  • سلام
    من اگر قرار باش تو زندگیم ،یک هنر جدید رو شروع کنم ،بی شک میام این هنر رو یاد میگیرم،اما فعلا آنقدر غرق صدای ویولن ساخت همین کارگاه هستم که حالا حالا ها کار دارم…در پایان میگم دوستتون دارم استاد

  • سلام
    من به تازگی شروع به آموختن ویلن کردم و چپ دست هستم.با صحبت های زیاد با استادم فهمیدم که اگر با دست چپ کار کنم موفق ترم. اما الان مشکلم اینه که زیرچونه ای پیدا نمی کنم.می خواستم بدونم میشه به جایی سفارش بدم که برام بسازن؟
    خیلی عجله دارم ممنون میشم زود جواب بدین.

بیشتر بحث شده است