گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ارکستر سمفونیک ان.بی.سی (۱)

ارکستر سمفونیک ان.بی.سی (NBC)، ارکستر رادیویی که توسط دیوید سارنوف (David Sarnoff) از شرکت پخش رادیویی ملی، به ویژه برای رهبر بزرگ ایتالیایی، آرتور توسکانینی، به وجود آمد. ارکستر NBCهر هفته به رهبری توسکانینی و یا رهبران دیگر به اجرا در رادیو می پرداخت که از نوامبر ۱۹۳۷ تا ۱۹۵۴ از آنجا به عنوان مکان اصلی اجراهای ارکستر استفاده می شد. تام لویز در مجله آمریکایی تاریخ، درباره برنامه های فرهنگی و اصالت ارکستر سمفونیک ان.بی.سی چنین گفته: دیوید سارنوف، رئیس شرکت ضبط RCA، شخصی که «جعبه موسیقی رادیو» را در سال ۱۹۱۶ پیشنهاد داد با این بینش که شنوندگان رادیو ممکن است از «کنسرت، سخنرانی، موسیقی، رسیتال» لذت ببرند، اما پیشنهاد وی رد شد!

در سال ۱۹۳۷ آر سی ای، آن شکست را فراموش کرد و بار دیگر سعی در ایجاد برنامه ای فرهنگی از پخش رادیو نمود. بدین منظور سارنوف، آرتورو توسکانینی را برای گردآوری یک ارکستر کامل و رهبری آن استخدام نمود.

در شب کریستمس ۱۹۳۷ ارکستر سمفونیک ان.بی.سی اولین اجرای خود را به نمایش گذاشت؛ کنسرتو در D مینور اثر ویوالدی در استودیوی ساختمان RCA. شرکت ملی پخش، ارکستر را حمایت مالی نمود، این شرکت سازمانی آمریکایی است شامل کارکنان و سهام دارانی که زمانی که اجرایی مورد قبول عموم واقع شود این شرکت سود بیشتری می برد.

اجرای شب کریستمس و دیگر اجراهای ارکستر سمفونیک ان.بی.سی برای ۱۷ سال زیر نظر این شرکت بوده است. آقای سارنوف هیچ هزینه ای برای ایجاد ارکستر سمفونیک ان.بی.سی متحمل نشد. آرتور روزینسکی (Artur Rodziński) به منظور سازمندهی، آموزش به اعضا و به ویژه برای کمک به توسکانینی استخدام شد. موسیقیدانان برجسته در سرتاسر کشور آمریکا اعضای جدید ارکستر شدند.

در زمان پیر مونتئوکس (Pierre Monteux) قراردادهای خشک در اجرای موسیقی از بین رفت و نیازهایی در استانداردهای پخش به وجود آمد. اولین پخش ارکستر در ۱۳ نوامبر ۱۹۳۷ با رهبری پیر مونتئوکس از استودیو ۸H متعلق به NBC بود. توسکانینی در اولین فصل ۱۰ کنسرت را رهبری نمود. اولین آن در ۲۵ دسامبر ۱۹۳۷ بود. علاوه بر پخش هفتگی آنان از شبکه خود رادیوی NBC، ارکستر سمفونیک ضبطهای بسیاری را برای RCA ویکتور انجام داد از جمله آثاری در فرمهای: سمفونی، اپرا و …

کنسرتهای تلویزیونی NBC در مارچ ۱۹۴۸ آغاز شد و تا مارچ ۱۹۵۲ ادامه یافت. در پائیز ۱۹۵۰ NBC استودیو ۸H را به یک استودیوی تلویزیونی تبدیل نمود و اجرا، انجام پخش و ضبط کنسرتهای خود را به تالار کارنگی منتقل کرد. توسکانینی به مدت ۱۷ سال ارکستر سمفونیک ان.بی.سی را رهبری نمود. تحت رهبری وی ارکستر در سال ۱۹۴۰ سفری به آمریکای جنوبی و در سال ۱۹۵۰ به سرتاسر ایالت متحده امریکا داشت.

در طی سالها، رهبران بزرگی ارکستر را هدایت نمودند: مونتئوکس، ارنست انسرمت (Ernest Ansermet)، اریش کلیبر (Erich Kleiber)، اریش لیندسدورف (Erich Leinsdorf)، چارلز مونش (Charles Münch)، فریتز رینیر (Fritz Reiner)، جرج شل (George Szell)، برونو والتر، لورین مازل جوان و رهبر جوان ایتالیایی جیودو کانتلی (Guido Cantelli) ارکستر را رهبری نمودند. لئوپاد استوکوسکی (Leopold Stokowski) از سال ۱۹۱۴ تا ۴۲ رهبر اصلی ارکستر بود.

در این دوره توسکانینی ارکستر را در مجموعه کنسرتهای موفقیت آمیزی که که به نفع بازماندگان پس از جنگ برگزار می شد، رهبری نمود. با بازنشستگی توسکانینی در بهار ۱۹۵۴، NBC، ارکستر را بر هم زد و آخرین کنسرت پخش شده آنان در آن دوره در تالار کارنگی در ۴ آوریل ۱۹۵۴ برگزار شد که به صورت هم مونو و هم استریو ضبط شد و آخرین ضبط آنان در اوایل ژوئن همان سال بود.

در فصلهای آغازین ارکستر سمفونیک ان.بی.سی برنامه هایی را که اجرا می کرد و از طرف سازمان هایی مورد حمایت مالی بودند. در سالهای بعدی نیز پخشهای آنان نیز با حمایت مالی شرکتهای تجارتی که اصلی ترین آن جنرال موتور بود انجام می شد. تحت حمایت جنرال موتور اجراهای NBC با نام «جنرال موتور سمفونی ملودی» پخش می شد که البته این با ارکستر سمفونیک جدید به همین نام «سمفونی ملودی» تفاوت دارد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است