گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ارکستر سمفونیک ان.بی.سی (۲)

از دیگر حامیان ارکستر سمفونیک ان.بی.سی می توان از، شرکت آهن رینولز، کارخانه اسکویپ و شرکت استخراج نفت سوکنی نام برد. بعد از منحل شدن ارکستر سمفونیک NBC بعضی از اعضا به ارکسترهای دیگر پیوستند از جمله، فرانک میلر نوازنده وینسل اصلی ارکستر و لئونارد شارو نوازنده اصلی باوسن که به ارکستر سمفونیک شیکاگو پیوستند.

با این وجود، اعضای قبلی ارکستر سمفونیک تلاش بر گردهم جمع آوردن و تشکیل ارکستری دیگر را داشتند و توانستند پس از مدتی «سمفونی ملودی» (Symphony of the Air) را تشکیل دهند. آنان اولین ضبط شان را در ۲۱ سپتامبر ۱۹۵۴ انجام دادند و اولین کنسرت آنان در سازمان ملل به مناسبت بزرگداشت نهمین سال آن در ۲۴ اکتبر برگزار شد.

در ۱۴ نوامبر آنان در برنامه تلویزیونی اومنیباس (Omnibus) با رهبری لئونارد برنشتاین (Leonard Bernstein) با اجرای سمفونی پنجم بتهوون حضور یافتند. لئونارد برنشتاین ارکستر را در اولین فصل رهبری نمود. با برگزاری سفری به آسیا با حمایت وزارت کشور آمریکا و با حضور در ۶۰۰۰۰ کنسرت، موفقیتی فوق العاده بزرگ برایشان محسوب می شد.

نزدیک به یک دهه ارکستر سمفونیک ملودی، کنسرتهای بسیاری را به رهبری استوکوفسکی از سال ۱۹۵۵ اجرا کرد. ارکستر با برچسب ضبطهای کلمبیا، RCA، هنرمندان متحد و آوانگارد آثار بسیاری را با رهبری: برنشتاین، مونتئوکس، رینیر، استوکوفسکی، والتر، کریل کندراشین (Kyrill Kondrashin)، توماس بیچام و جوزف کریپس (Josef Krips) ضبط کرده است.

شرکت ضبط RCA ویکتور، ضبطهای استودیویی از آثار ارکستر سمفونیک NBC را از سال ۱۹۳۸ آغاز کرد. بیشتر ضبطهای NBC در استودیو ۸-H انجام شد تا زمانی که چارلز اؤکنل، تهیه کننده، تصمیم گرفت تا بیشتر ضبطها در تالار کارنگی انجام شود.آکوستیک خشک استودیو ۸-H برای پخش طراحی شده بود برای ضبط چندان مناسب تشخیص داده نشد.

اگرچه در اواخر ژوئن ۱۹۵۰ بعضی از ضبطهای ارکستر در این استودیو انجام شد. از پائیز همان سال تا منحل شدن ارکستر، تمام کنسرتها و ضبطهای آنان در تالار کارنگی انجام شد. RCA ضبطهای ارکستر را با برچسب پرچم قرمز رنگ و استاندارد ۷۸-rpm تولید می کرد. اولین ضبط NBC بر روی LP، سوییت “دره باشکوه” (Grand Canyon Suite) اثر فرد ژروف (Ferde Grofé) بود.

در سالهای ۱۹۸۰ RCA بعضی از ضبطهای خود از NBC را دیجیتال و بار دیگر عرضه کرد، از جمله تمام ضبطهای NBC به رهبری توسکانینی با ضبط RCA در سال ۱۹۹۹ بر وری CD و نوار کاست عرضه شد. مجموعه ده قسمتی اجرایهای تله کست (telecast) ارکستر سمفونیک ان.بی.سی توسط RCA بر روی نوار VHS در سال ۱۹۹۰ و بر روی DVD در سال ۲۰۰۶ تولید شد. یکی از پروژه های سنگین ارکستر سمفونیک ان.بی.سی ضبط ۱۳ ساعته اجرایی برای مجموعه تلویزیونی «پیروزی در دریا» در سال ۱۹۵۲ بود. روبرت روسل بنت (Robert Russell Bennett) ارکستر را در این اجرا رهبری نمود. این مجموعه بر روی DVD قابل تهیه است.


en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است