گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

چارلی ورنون، نوازنده ترومبون باس

چارلز “چارلی” ورنون (Charles “Charlie” Vernon) نوازنده بزرگ آمریکایی ترومبون باس در ارکستر سمفونی شیکاگو است. ترومبون‌های رایج عملاً ترومبون‌های تنور و باس هستند. ترومبون از دوره رنسانس در موسیقی مذهبی کلیساها بکار می‌رفته ولی در آثار ارکستری چندان رایج نبود. بتهوون با استفاده از این ساز در موومان آخر سمفونی پنجم خود آن را رایج کرد و تحت تاثیر وی بود که بسیاری از آهنگسازان بعد از او، به ترومبون نقشی در آثار خود دادند.

این ساز در موسیقی جاز هم بسیار به کار رفته است.

چارلی ورنون تاثیر فراوانی در موسیقی کلاسیک به جای گذاشته و همچنین در رایج شدن استفاده از ترومبون به عنوان ساز سولو، نقش به سزایی داشته است.

چارلی ورنون از سپتامبر ۱۹۷۱ نوازندگی در ارکستر را از سمفونی بالتیمور آغاز کرد.

از سال ۱۹۸۰ یک فصل در ارکستر سمفونی سن فرنسیسکو اجرا داشت پیش از آنکه توسط ریکاردو موتی (Riccardo Muti) برای نواختن ترومبون در ارکستر فیلادلفیا انتخاب شود؛ در فیلادلفیا به مدت پنج فصل باقی ماند. در سال ۱۹۸۶ بود که به جمع نوازندگان افسانه ای سازهای برنجی ارکستر سمفونیک شیکاگو پیوست.



audio file
قسمتی از اجرای چارلی ورنون را بشنوید

وی در دانشگاه ایالت جورجیا زیر نظر گیل ویلسون (Gail Wilson) و بیل هیل (Bill Hill) استادان ترومبون، تحصیل کرد. آرلوند جاکوبز (Arnold Jacobs) نوازنده توبا و ادوارد کلینهامر (Edward Kleinhammer) نوازنده ترومبون، از دیگر استادان وی بودند که در ارکستر سمفونیک شیکاگو، ترومبون باس می نواختند.

چارلی ورنون در بسیاری از نقاط دنیا نوازندگی و تدریس کرده است و در دانشکده کاتولیک، مرکز موسیقی بروارد، دانشکده هنرهای نمایشی فیلادلفیا، دانشگاه روزولت، مرکز کورتیز و دانشگاه شمال غرب آمریکا تدریس کرده است.



audio file
قسمتی از اجرای چارلی ورنون را بشنوید

در حال حاضر در دانشگاه د-پائول در شیکاگو استاد ترومبون می باشد. همچنین هنرمند میهمان انجمن بین المللی تروبون است.
در آوریل ۱۹۹۱ به همراه ارکستر سمفونیک شیکاگو با رهبری دنیل بارنبویم (Daniel Barenboim) کنسرتو باس ترمبون اثر الن تافه ویلیش (Ellen Taaffe Zwilich) را برای اولین بار اجرا کرد که این کنسرت در بزرگداشت صدمین سالگرد ارکستر سمفونیک شیکاگو برگزار می شد.

در سپتامبر ۲۰۰۶ وی به همراه ارکستر کنسرتویی برای آلتو، تنور و باس ترومبون و ارکستر اثر آهنگساز و نوازنده ترومبون کریستین لیندبرگ (Christian Lindberg) را برای اولین بار اجرا کردند.

چارلی و همسر بسیار با استعدادش آلیزون (Alison) برای بسیاری از تماشاچیان اروپایی وآمریکایی اجرا نموده اند و بسیاری از آثار آهنگساز آمریکایی مثل اریک اوازن (Eric Ewazen) برای پیانو و ترومبون را اجرا کرده اند.



audio file
قسمتی از اجرای چارلی ورنون را بشنوید

آنان دو فرزند پسر دارند که یکی از آنان طراح حرفه ای بازیهای ویدیویی و دیگری دانشجو است. چارلی ورزشکار نیز می باشد او شناگری توانا و عضو گروه شنای اوانستون است.

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است