گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مونیک بازارت، مدافع زنان موسیقیدان

مونیک بازارت (Monique Buzzarté) متولد ۲۶ اوت ۱۹۶۰ سن پردو ایالت کالیفورنیا آمریکا آهنگساز، نوازنده ترومبون، حامی فعال موسیقی معاصر، اجرا کننده بسیاری از آثار جدید برای ترومبون است. او با نوازندگی به همراه سازهای الکترونیک و گروههای موسیقی مجلسی، علاوه بر آهنگسازی برای: سولونوازی، موسیقی مجلسی و آثار الکترونیک مشهور است. خانم بازارت زیر نظر استوارت دمپ استر (Stuart Dempster) و ند مردیث (Ned Meredith) تحصیل کرده است. وی دارنده مدرک لیسانس و فوق لیسانس موسیقی از دانشگاه واشنگتون و فوق لیسانس از مدرسه موسیقی منهتن می باشد. در سال ۲۰۰۸ به عنوان “سولوئیست برتر سال” انتخاب شد و در سال ۲۰۰۹ جایزه MAP به دلیل آهنگسازی برای ترومبون و شاکوهاچی (shakuhachi) دو ساز قدیمی بادی، تقدیم وی شد.

از سال ۱۹۸۳ پروژه “موسیقی مدرن برای خانمها: ترومبون” را آغاز نمود که شامل جمع آوری دامنه وسیعی از قطعات برای ترومبون از بیش از بیست نوع آهنگسازی در سبکهای گوناگون می باشد، آهنگسازانی چون: پائولین اولیوروس (Pauline Oliveros)، آلیس شیلدز (Alice Shields)، سورل هایز (Sorrel Hays) و آنه له بارون (Anne LeBaron).

از آثار ضبط شده اخیر خانم بازارت دو دونوازی: “تغییر” به همراه الن فولمن (Ellen Fullman) که این ضبط جزء ۵۰ ضبط برتر سال ۲۰۰۸ مجله تلگرام قرار دارد و “معلق” به همراه کریستین نوردروال (Kristin Norderval). بازارت به عنوان آهنگساز علاقمند به گسترش دامنه موسیقی است به ویژه برای آنهایی که تلاش دارند تا درک بیرونی و درونی از زمان و مکان را تغییر دهند.


audio file بشنوید
قسمتی از “تغییر” را اثر مشترک بازارت و الن فولمن

از آهنگهایی که اخیرا ساخته است: “بادهای ظریف” به سفارش ارکستر مرکز شهر نیویورک و “اینجا همین الان” برای گروه Telematic Circle میباشد. همچنین تشکیل گروه دوئه الکترونیک آکوستیک زنانا (www.zanana.org) توسط خانم بازارت به عنوان نوازنده تروبون و خانم کریستین نوردروال به عنوان خواننده، قدمی دیگر در پیشرفت بخشیدن به موسیقی زنان می باشد، زنانا اکاند (Zanana Akande) نام اولین زن سیاهپوستی است که وارد کابینه دولت کانادا شد.

در سال ۲۰۰۷ به عنوان هنرمند برای ساخت و ضبط موسیقی از طرف Harvestworks (ساخت ابزار و آلات موسیقی و هنری جدید الکترونیک) انتخاب شد و جایزه تولیدات جیک استراوی سال ۲۰۰۶ را به عنوان حمایتی مالی برای ضبط آثارش دریافت نمود. قطعه وی برای رقص برای شرکت تورسون اخیرا در شهر میناپولیس برای اولین بار اجرا شده است. در سال ۲۰۰۳ او تلفیق ترومبون را با سازهای الکترونیک پیشرفت بخشید.


audio file بشنوید
قسمتی از five3 اثر جان کیج را برای کوارتت زهی و ترمبون با ترمبون بازارت

حمایت خانم بازارت از موسیقی بانوان شامل فعالیتی پرتلاش در “انجمن متحدین بین المللی برای موسیقی زنان” بود که برای اولین بار باعث پذیرش نوازندگان خانم به ارکستر فیلارمونیک وین در سال ۱۹۹۷ شد. وی کتابی تهیه کرده که شامل لیستی از آثار و اسامی خانمهای آهنگساز است که این کتاب در سال ۱۹۹۱ با نام “موسیقی زنان” به چاپ رسید.

وی همچنین نائب رئیس سابق “انجمن متحدین بین المللی برای موسیقی زنان” بوده و و از سال ۱۹۰۰ در آمریکا جز نویسندگان برای زنان و موسیقی بوده و در حال حاضر از اعضای انجمن بین المللی تحقیقات در تحصیل موسیقی می باشد.

خانم بازارت واجد شرایط تدریس “شیوه بداهه نوازی تفکرآمیز از طریق عمیق گوش سپردن” می باشد که توسط پائولین اولیوروس به وجود آمده. بازارت به همراه اولیوروس آهنگی برای قطعه رقص “حفره سیاه” سال ۲۰۰۳ ساخته است که به صورت موسیقی ویدیو عرضه شده.

اولیوروس توسط کامپیوتر قطعه ای کانسپچوآل (مفهومی) ارائه می دهد، در حالی که بازارت صداها را در زمان حال انتخاب و اجرا می کند، وی چیزی را از قبل ضبط و بعد اجرا نمی کند.

buzzarte.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است