گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ریچارد دانیل پور، آهنگساز یهودی ایرانی تبار

ریچارد دانیل پور (Richard Danielpour) آهنگساز آمریکایی دارنده جایزه گرمی، آهنگسازی برجسته در تمام دوران است؛ شخصی که می داند چطور به روشی ساده و مستقیم ارتباطی عمیق برقرار کند. صدای موسیقی آمریکایی متمایز وی، مالکیت حرکاتی رومانتیک و بزرگ را دارا می باشد و به طور درخشانی با ریتمی بیانگر و کوبنده برای ارکستر تنظیم شده است. آثارش موسیقیدانان مشهور را جذب نموده و به عنوان استادی فداکار تاثیری قابل توجه بر روی نسل جوان تر گذارده است.

دانیل پور اولین اپرای خود “مارگارت گارنر” را به همراه تونی موریسون (Toni Morrison) نوشت که در سال ۲۰۰۵ توسط اپراهای فیلادلفیا، سینسیناتی و دتریوت برای اولین بار اجرا شد.

وی افتخارات بین المللی فراوانی کسب نموده، جایزه آکادمی هنر آمریکایی و عضویت مرکز چارلز ایوز، جایزه گوگنهایم، تدریس در آکادمی آمریکایی در برلین، دوبار حمایت مالی موسسه جان راکفلر، جایزه بیرنز از دانشگاه کلمبیا و حمایت مالی و دعوت برای تدریس از موسسه بارلو و دانشگاه آکادمی در روم.

وی همچنین به عنوان میهمان در کالج بوستون حضور یافت و سخنران دانشگاه شمال غربی، همزمان با اجرای اپرای مارگارت گارنر در شیکاگو بود. آثار دانیل پور در سرتاسر دنیا اجرا شده، وی برای ارکستر فیلارمونیک نیویورک، ارکستر فیلادلفیا، مرکز موسیقی لینکون، جشنواره موسیقی مجلسی سانتا فه، ارکستر آهنگسازان آمریکایی، ارکستر سمفونیکهای سن فرنسیسکو، پترزبورگ و بسیاری دیگر قطعاتی ساخته است.

موسیقی وی همچنین توسط نوازندگان بین المللی در رقابتهای مهم موسیقی نواخته شده همچون: یو-یو ما (Yo-Yo Ma)، جسی نورمن (Jessye Norman)، سارا چانگ (Sarah Chang)، دان آپشاو (Dawn Upshaw)، توماس هاپسون (Thomas Hampson)، کورت مازور (Kurt Masur) و… دانیل پور همچنین دو اثر اصلی را برای شهر نیویورک و باله شمال غرب اقیانوس آرام تنظیم نموده است.

آثار وی توسط بسیاری از ارکسترهای مهم اروپا اجرا شده: فرانکفورت، موسیقی مجلسی اسکاتلند، ارکستر رادیو اشتوتگارت، ارکستر سمفونیک برلین و ارکستر ملی فرانسه. به مناسبت هفتاد و پنجمین سال تولد فیلیپ انترمونت (Philippe Entremont) مدیر موسیقی ارکستر مجلسی وین، چندین اثر از دانیل پور اجرا خواهد شد: کوارتت ششم او، مجموعه شهر موسیقی درباره جنگ داخلی با اشعاری از ویتمن و ملوی و قطعه “زندگی یک زن” با صدای خواننده سوپرانو آنجلا براون (Angela Brown) به همراه ارکستر فیلادلیفا و سمفونی پترزبورگ. دانیل پور در میان دیگر آهنگسازان یکی از بیشترین تعداد آثار ضبط شده را به خود اختصاص داده و پس از استراوینسکی و کوپلند سومین آهنگسازی است که بیشترین قرارداد را با ضبط سونی کلاسیک بسته است.



audio file
قسمتی از “To ward the Splendid City” اثر دانیل پور را بشنوید

سونی چندین آثار او را ضبط کرده شامل: کنسرتوی ویلنسل با هنرنمایی یو-یو ما و ارکستر فیلادلفیا و با رهبری دیوید زینمان (David Zinman) و ضبط کنسرتوی دیگر دانیل پور که نامزد دریافت جایزه گرمی بود که توسط ارکستر پترزبورگ اجرا و ضبط شد.



audio file
قسمتی از “کنسرتو برای ارکستر” اثر دانیل پور را بشنوید

از آخرین ضبطهای وی: “مرثیه ای آمریکایی” برای گروه کر و ارکستر و “مقدسات کودک” و تریویی “به نام معشوق” توسط شارون رابینسون (Sharon Robinson) و جمی اردو (Jamie Laredo) و ارکستر موسیقی مجلسی ایریس اجرا و ضبط شد.

از دیگر آثار ضبط شده دانیل پور: “شب آسمانی” توسط فیلارمونیای لندن، “به طرف شهر باشکوه” و “رقصهای شهری” برای ارکستر، “قلب آگاه”، سمفونی شماره ۳، سونات پیانو و کنسرتوی پیانو شماره۱ توسط پیانیست مایکل بوریسکین (Michael Boriskin) و سمفونی اوتا به رهبری جوزف سیلورستاین اجرا شد.

دانیل پور به تحصیل و پرورش موسقیدانان جوان بسیار اهمیت می داد. علاوه بر تدریس در دانشکده موسیقی کورتیس (Curtis Institute of Music) و مدرسه موسیقی منهتن (Manhattan School of Music) وقت بسیاری را صرف برگزاری کلاسهای عمومی در سرتاسر کشور نموده و همواره موسقیدانان جوان را راهنمایی و حمایت می کند.

وی در آکادمی موسیقی د-ویلکروز ایتالیا تدریس می کرد و از مدیران آموزشگاه آهنگسازی ارکستر نیوجرسی بود. در ارتباط با دیگر فعالیتهای وی به عنوان مدرس، او نه تنها آهنگسازان را درس آموخته بلکه نوازندگان جوان را در سموفونی بندر سیاتل، جشنواره موسیقی مجلسی سانتا فه، جشنواره موسیقی ماربورو و جشنواره موسیقی مجلسی ساراتوگا هدایت کرده است.

ریچارد دانیل پور متولد ۲۸ ژانویه ۱۹۵۶ در نیویورک، در کنسرواتوآر نیواینگلند و مدرسه جولیارد تحصیل کرده است. وی همچنین از لورین هولاندر (Lorin Hollander)، ورونیک جوشام (Veronica Jochum) و گابریل کودوس (Gabriel Chodos) نوازندگی پیانو را آموخت. بیشتر آثار دنیلپور توسط انتشارات موسیقی اسوشیتد (Associated Music) و از سال ۲۰۰۹ توسط انتشارات موسیقی لین کت به چاپ می رسد.

dworkincompany.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است