گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

یوتو (U2) گروه موسیقی راک ایرلندی که در سال ۱۹۷۶ در دوبلین شکل گرفت و امروزه به‌عنوان یکی از معروفترین، محبوبترین و پرافتخارترین گروه‌های موسیقی در جهان محسوب می‌شود. اعضای این گروه: پال هیوسن معروف به بونو (Paul Hewson -Bono) خواننده اصلی، دیوید ایوانس معروف به اِج (Dave Evans – The Edge) و برادر بزرگترش دیک (Dik Evans) گیتار، آدام کلایتون (Adam Clayton) از دوستان برادران ایوانس، گیتار بیس و لری مولن جونیور (Larry Mullen, Jr) درام.

تاکنون بیش از ۵۱ میلیون آلبوم گروه یوتو تنها در آمریکا و بیش از ۱۵۰ میلیون آلبوم آنان در سرتاسر جهان به فروش رفته است. ۶ بار آلبومهای آنان پرفروشترین آلبوم آمریکا و ۹ بار هم پرفروشترین آلبوم در بریتانیا بوده است.

گروه مشهور یوتو همچنین ۲۲ بار برنده جایزه گرمی که مهم‌ترین جایزه بین المللی در عرصه موسیقی است، شده اند. گفتنی است هیچ گروه موسیقی تاکنون در جهان برنده چنین تعدادی از جوایز گرمی نشده است. شهرت این گروه به حدی اوج یافت که مجله رولینگ استون از یوتو به‌عنوان ” تنها گروه راک اند رولی که اهمیت دارد” نام برده است!

گروه یوتو در حالی که اعضای آن نوجوانانی با تجربه محدود حرفه ای موسیقی بودند در دبیرستان شکل گرفت. آنان پس از گذشت چهار سال برای ضبط اولین آلبوم خود با کمپانی ضبط ایرلند قرارداد بستند و “پسر”، اولین آلبوم خود را عرضه نمودند. در اواسط دهه ۱۹۸۰ بود که آنها به گروهی بین المللی بدل شدند. آنان در اجراهای زنده شان موفق تر از ضبطهایشان بودند تا آنکه در سال ۱۹۸۷ با آلبوم “درخت جاشوآ” (The Joshua Tree) از ستاره بودن به سوپراستاری رسیدند.

گروه در این آلبوم از موسیقی رقص و موسیقی راک آلترناتیو استفاده کردند که در صدا و اجراهایشان تاثیر داشت و باعث تبدیل راهکارهای جدی آنان به آهنگهایی با مایه بیشتر مضحک و بی تفاوت شد. این روند تا سالهای ۱۹۹۰ ادامه پیدا کرد. از سال ۲۰۰۰ یوتو به صدایی مرسوم تر رسید در عین حال که تاثیر موسیقی گذشته خود را نیز حفظ کرده بود.

یوتو ۱۲ آلبوم استودیویی عرضه کرد که بسیار مشهورند. آنان علاوه بر حرفه خود مدافعین فعال حقوق بشر نیز می باشند. گروه یوتو در جریان جنبش سبز از مردم ایران حمایت کردند، آهنگ “نام” اول بار بطور زنده و اعلام نشده در ۲۷ مارچ ۱۹۸۷ بر روی پشت بام ساختمانی در یکی از محلات مرکزی شهر لس آنجلس اجرا گردید.

۳۵۰۰۰ عابر پیاده جهت دیدن این فرصت از گذر باز ایستاده و عبور و مرور شهر را در هم ریختند! آهنگ “یکشنبه یکشنبه خونین” در اعتراض به گشودن آتش بر روی تظاهر کنندگان ایرلندی توسط پلیس انگستان ساخته گردید. آهنگ “تمجید” (Gloria) اولین ویدئوی این گروه بود که قسمت‌هایی از آن به زبان لاتین خوانده شده و این آهنگ تقدیم به همسر بونو گردید.


audio fileبشنوید قسمتی از
“تمجید” از گروه یوتو

بونو تا کنون چندین بار با کوفی عنان جهت بحث در مورد چگونگی بخشش بدهی های کشور های فقیر جهان دیدار و گفتگو نموده است. سبک منحصر به فرد گیتاریست گروه: اج، به خوبی در آهنگ “در کشور خداوند”، هویدا است، این آهنگ تقدیم به مردم و کشور آمریکا گردیده است.

آهنگ “ثانیه ها” در اعتراض به تسلیحات هسته‌ای و “موجهای اسرارآمیز” در کشور مراکش ساخته شد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است