گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

خلق آهنگ دریا

دبوسی، سیبلیوس و بریت همگی سعی کردند اقیانوس را وارد موسیقی خود کنند. زمان آن رسیده است که به سودمندی این قطعه ها که از آبریزگاه برآمده اند نگاه کنیم. منظره ای بین زمین مسطح ارکنی و صخره های هوی را در نظر بگیرید. ایستاده اید و به یکی از دراماتیک ترین مناظر دریایی انگلستان نگاه می کنید. در این سحرگاه گرگ و میش عجیب، زمانی که هنوز هوا نیمه تاریک و نیمه روشن بود در وسط باد و باران که جزر و مد پرخروش به سرعت در باد می تاخت و طغیان می کرد، مواجه شدن با طبیعت این جزیره حس عجیبی را القا می نمود.

این مرا بر آن داشت که فکر کنم بالای آن صخره ها، ماکسل دیویس دومین سمفونی خود را با الهام از حرکات موج ها در دریایی نوشته است ، که زیر او قرار داشت. زمانی که این قطعه را در این جا با این منظره دریایی شنیدم، تازه احساس کردم که او به خوبی توانسته است از آن صخره بالایی صدای دریا را در موسیقی خود خلق کند. اما خود ماکس هیچ گرایشی برای نوشتن موسیقی دریا نداشت، اما به نظر من چند قطعه ارکسترال دیگر هستند که به دریا نزدیک اند آنها استعاره شنیداری را ایجاد می کنند که به قدرت چیزهای واقعی نزدیک شده است. کدام یک از آثار الهام گرفته شده از دریا را می شناسید؟

دریا (La mer) – دبوسی:
دبوسی به یک ماهیگیر پول داد تا برای او صدای طوفان در ساحل بریتنی را به عنوان بخشی از آماده سازی او برای این قطعه اش ضبط کند. این آهنگساز هم ،مانند ترنر که پیشتر به این فکر افتاده بود، می خواست خشونت دریا را تجربه نماید ، قبل از آنکه آن را بازنمایی کند و این در تمام میزان های طرح های اولیه سمفونی او دیده می شد.

پری دریایی (oceanid The) – سیبلیوس:
این قطعه تلفیقی است از :موسیقی اسطوره های دریایی ، مناظر آن، رقص گرد اغوا کننده موج ها، زنان بسیار زیبا و رنگ ارکسترال ؛ و واقعا به اندازه کافی در برنامه های کنسرت گنجانده نشده است.

پتر گریم (Peter Grimes) – بریتن:
دریا به عنوان پس زمینه ای روانشناختی، خونسرد و هراس انگیز در داستان گریم ایفای نقش می کند؛ وی متهم به ارتکاب به جنایت علیه شاگردان خود است.

تین تاژل (Tintagel) – باکس:به قول باکس: دریا به مثابه یک آهنگ بزرگ است که هیچ ایرادی به آن وارد نیست!
انصافا هم ملودی این قطعه از دیگر آثار باکس بهترند.

کیانا (Kyania) – زناکیس:
زناکیس از یک قایق پارویی استفاده کرد و با آن به دریای مواج و طوفانی کورسیکا، محل اقامت خود ، حرکت نمود تا ملودی لازم این قطعه را به دست آورد. بدون آنکه زندگی خود را در طوفان های مدیترانه ای به خطر بیندازید می توانید با شنیدن کیانا از لحاظ شنیداری به مرکز هیاهو و طوفان های سهمگین دریا قرار بگیرید.

نویسنده: تام سرویس
منبع:گاردین

روزنامه بهار

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

بیشتر بحث شده است