گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اپرای ایتالیایی (۱)

اپرای ایتالیایی هم هنر اپرا در ایتالیا و هم اپرا به زبان ایتالیای محسوب می شود. اپرا در سال ۱۶۰۰ در ایتالیا به وجود آمد و اپرای ایتالیایی نقشی اصلی را در تاریخ هنر تا به امروز ایفا کرده است. بسیاری از اپراهای مشهور دنیا به زبان ایتالیایی توسط آهنگسازان خارجی نوشته شده است همچون: هندل (Handel)، گلوک (Gluck) و موتسارت (Mozart). آثاری از آهنگسازان ایتالیایی زبان از قرن های نوزدهم و بیستم همچون: روسینی، بلینی، دونیزتی، وردی و پوچینی، در بین بهترین و مشهورترین اپراهایی که تا به حال نوشته شده جای دارند و تا به امروز نیز در تالارهای اپرای سراسر دنیا اجرا می شوند.

«دافنه» اپرایی از جاکوپو پری (Jacopo Peri) از اولین آثار اپرایی می باشد، اگرچه دارای قدرت خلاقانه در زمینه شعر و نمایش نبوده است.

آهنگسازان ایتالیایی آغاز به ساخت آثاری بر اساس شیوه اواخر قرن شانزدهم کردند که این شیوه از خواندن یک نفره به همراه یک ساز در قسمت هایی، تا سبک هایی چون فروتولا (frottola) و ویلانلا (villanella) رشد کرده است.

در این دو فرم ترانه، صدا به افزایش بافتی با هارمونی بیشتر متمایل است که بر روی آن ملودی فعال و ماهرانه و در قسمت های پائین با ساختاری با حرکت کمتر وجود دارد، این روش تنها یک قدم تا رسیدن به یک رکوییم کامل فاصله دارد. این چنین آثار به سوی ادبیات انسان گرایانه متمایلند که سعی دارند تا از شاعران ایتالیایی چون پتراک (Petrarch) و دنباله رو وی ترسنتو (Trecento) تقلید کنند.

دیگر عنصر مورد توجه در این دوره، تجدید قواعدی است که در ارتباط با تصوری مغشوش از روزگار باستان وجود داشته، تصنیف های عاشقانه در تئاترها و نمایش های کوتاه همراه با موسیقی که در آخرین سالهای قرن شانزدهم توسط کاخ سلطنتی ایتالیا مورد حمایت و پشتوانه مالی قرار می گرفت، چنین آثاری در مراسمی چون عروسی ها و پیروزی های ارتشی اجرا می شدند.

اپرا در اواخر آن قرن، تک خوانی با همراهی رقصی توسط خود نوازندگان بود. از دیگر سرگرمی‌های دربار پادشاهی، کمدی عاشقانه بود که بعدها اپرای عاشقانه نام گرفت. «دافنه» اولین اپرایی است که از آن زمان باقی مانده و در قرن هفدهم در عروسی هنری ششم فرانسه در فلورانس اجرا شد. در مدت زمان کوتاهی در چندین دهه، اپرا در سرتاسر ایتالیا فراگیر شد.

در میان آهنگسازانی که در آن دوره حضور داشتند می توان از: لوایجی روسی (Luigi Rossi)، میکلانجلو روسی (Michelangelo Rossi)، مارکو مارازولی (Marco Marazzoli)، ویرجیلیو مازوچی (Virgilio Mazzocchi) نام برد. از سالهای ۱۷۳۰ موضوع و محتوای اپرا به طور کامل تغییر کرد؛ سنت های روستایی جای خود را به موضوعات سلحشوری بخشیدند که از تاریخ مقدس و کمدی دلاآرته مسیحیت الهام گرفته شده است.

با افزایش تعداد شخصیت ها در اپرا، اپراهای رومی به بیشتر نمایش ها راه یافتند و اغلب چندین پیچیدیگی دارند، همچنین شیوه جدیدی را با میزان بندی بین خطوط اشعار که برای موقعیت های گوناگون مناسب تر بوده از داستان تا سخنرانی با پرانتزهای فراوان در اشعار و دیالوگ ها و بیان تمام عبارت ها بدون هیچ گونه حروف ربط، پیشرفت بخشیده اند. اپرا زمانی که به ونیز وارد شد به جهتی کاملا تازه و مهم دست یافت.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است