گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

موسیقی کانتری (۱)

موسیقی کانتری (Country music) ترکیبی است از موسیقی اصیل جنوب ایالت متحده آمریکا و کوههای آپالاچ در شرق آمریکای شمالی. ریشه های آن مربوط به موسیقی سنتی محلی، موسیقی سلتی (از زبان هند و اروپایی)، موسیقی مذهبی-عرفانی (gospel music) و موسیقی دوران بسیار قدیم می باشد که در دهه ۱۹۲۰ به سرعت به وجود آمد و رشد کرد. موسیقی کانتری دو هنرمند بزرگ زمان را معرفی نمود؛ الویس پریسلی که در ابتدا با نام “گربه کوهستانی” شناخته می شد و در برنامه رادیویی ایالت لوئیزینا به طور مرتب با اجراهایش به سبک موسیقی کانتری حضور می یافت که در نهایت به چهره برجسته ای در موسیقی راک اند رول بدل شد. دیگر نام برجسته گارث بروکز (Garth Brooks) موسیقیدان معاصر می باشد که با ۱۲۵ میلیون آلبوم به فروش رفته اش از پرفروش ترین هنرمندان سولو در تاریخ موسیقی آمریکا می باشد.

در حالی که فروش آلبومهای سبک کانتری از سال ۲۰۰۰ رکود یافت اما اوج این سبک بار دیگر در سال ۲۰۰۶ به وقوع پیوست زمانی که در طی شش ماه اول سال، فروش آلبومهای موسیقی کانتری در آمریکا با ۱۷ درصد افزایش به ۳۶ میلیون رسید. علاوه بر آن، ملی شدن این نوع موسیقی با افزایش شنوندگان آن از طریق رادیو در حدود ۷۷ میلیون نفر ادامه یافت.

موسیقی کانتری در ابتدا در سالهای ۱۹۴۰ محبوبیت فراوان داشت، اما در سالهای ۱۹۷۰ به جز در انگلستان و ایرلند در همه جای دنیا حتی آمریکا تنزل کرد. مهاجرین آمریکای شمالی، موسیقی و سازهای خود را که قدمت آن به ۳۰۰ سال پیش از آن می رسید، به جنوب کوههای آپالاچ در شرق آمریکای شمالی رساندند.

این سازها: ویلون کوچک-فیدل ایرلندی، دالسیمور (شبیه به سنتور) آلمانی، ماندولین ایتالیایی، گیتار اسپانیایی و بانجوی آفریقایی بودند که متداول ترین و مهمترین سازهایشان بودند. ارتباط بین گروههای مختلف موسیقیدانان، موسیقی ناب را در منطقه شمال آمریکا به وجود آورد.

گروه سازهای زهی کوههای آپالاچ در اوایل قرن بیستم بیشتر از سازهای: فیدل، گیتار و بانجو تشکیل می شد.

این موسیقی اولیه کانتری به همراه ضبطهایی که از آن شده، اغلب با نام موسیقی “ایام قدیم” از آن یاد می شود. موسیقی کانتری به عنوان پدیده ای جنوبی به جهان معرفی شده است. در جنوب، موسیقی محلی ترکیبی بود از ریشه های فرهنگی و سازهای سنتی آنان.


audio file
بشنوید یک قطعه قدیمی کانتری را با اجرای سازهای مخصوص این موسیقی

گمان می رود که موسیقی محلی انگلیسی و ایرلندی بر روی پیشرفت موسیقی زمان قدیم، موثر بوده است. مهاجرین به جنوب آمریکا شامل انگلیسیها، اسکاتلندیها و ایرلندی ها بودند.

اغلب زمانیکه بسیاری به موسیقی کانتری گوش می سپرند، به نوعی موسیقی اروپایی-آمریکایی در ذهنشان تداعی می شود. یکی از دلایلی که موسیقی کانتری توسط آمریکاییها-آفریقاییها و اروپائی ها-آمریکایی خلق شد آن است که در جنوب آمریکا، سیاهان و سفیدان اغلب به همراه یکدیگر کار و نوازندگی می کردند.

در قرن نوزدهم بسیاری از مهاجرین اروپایی اغلب از ایرلند، آلمان، اسپانیا و ایتالیا، به تکزاس می رفتند. این گروه به همراه موسیقیدانان مکزیکی و آمریکایی هم نواز شدند. در نتیجه این مشارکت گسترده، تکزاس نوعی موسیقی و فرهنگ نابی را که ریشه در ترکیب فرهنگهای جدید داشت به وجود آورد. این دوران به “عصر طلایی” معروف شده است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۹

  • ممنونم از وجود این بحث. ظاهرا بحث ترجمه هست و امکان اضافه شدن مطلبی بهش نیست ولی امیدورام که در نوشته های بعدی این بحث به قسمتهای آوازی و نوازندگی موسیقی کانتری هم پرداخته شود. به نوع شعرهایی که انتخاب میشه و تفکر و جایگاه اجتماعی عموم دوستداران این نوع موسیقی هم مطالبی نوشته شود. به هر حال از وجود این بحث خوشحال شدم.

  • منهم ممنونم از اینکه زحمت میکشید.ولی با آقای امین موافقم و پیشنهاد میکنم حالا که وقت صرف این موضوع میکنید کمی جامع تر باشه که ذهن مخاطب رو نسبت به این موضوع بازتر کنه.

  • دوست عزیزم تو موسیقی کانتری از کیتار آکوستیک استفاده میکنن نه اسپنیش.
    و همچنین ساز دهنی،کنتر باس،تلکستر گیتار،بانجو،ویولون،درامز.
    این مطالبی که شما نوشتید فقط ترجمه و تاریخ نگری این موسیقیه.بهتره که از تئوری موسیقی و فواصل و گامهاش مطلب بذاری که اگه تمایل داشته باشید من سالهاست که سبک موزیکم اینه و امروز بعد از ۱۰ سال تازه فهمیدم هنوزم چیزی خواصی راجع بهش نمیدونم.اما با این حال میتونم مطالب جامع و کاربردی ای بگم.

  • خوب بود.فکر میکنم تو سازبندی این سبک اشتباهکردیدکه بیشتر نزدیک به سبک راک.وکاش در مورد چرخه اکوردوجنس وکال وحتی دز مورد انواع سبک کانتری مثل cowboy,westrn swing,bluegrass توضیح میدادید.

بیشتر بحث شده است