گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

خدایی: مرکز حفظ و اشاعه منحل شده!

آواز را از کی و به چه استادی شروع کردید؟
آواز را به صورت حرفه ای از سال ۱۳۶۷ شروع کردم در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی با استاد شاپور رحیمی که ردیف استاد کریمی را به روایت ایشان کار کردم. دقیقا به خاطر دارم زمانی که من به مرکز حفظ و اشاعه رفتم آنقدر هنرجو وجود داشت که من خودم در راه پله نشسته بودم و در اتاق جای نشستن نبود در کلاس استاد رحیمی!

میدانید که مرکز حفظ و اشاعه موسیقی در آنزمان واقعا خروجی داشت و واقعا “مرکز حفظ و اشاعه” بود. ما اینقدر در آن زمان آموزشگاه موسیقی نداشتیم که امروز هست و جایی را سراغ نداشتیم به جز مرکز حفظ و اشاعه؛ هر کس آنزمان سراغ آواز را میگرفت سر از مرکز حفظ و اشاعه موسیقی در می آورد.

همه میدانیم که این مرکز چقدر ارزش داشته در تربیت موسیقیدانان ایران و چه خروجی های خوبی داشته است. اساتیدی که آنجا فعالیت می کردند و شاگردانی که پرورش داده اند و امروز پیشکسوت ترین آنها دکتر داریوش صفوت است ولی متاسفانه امروزه این مرکز به مرکز “نماهنگ” تبدیل شده و هیچ اثری نه تنها از حفظ، بلکه از اشاعه هم وجود ندارد.

الان ساختمان آن کجاست؟
همان ساختمان سابق استاد نجات الهی، کوچه صارمی. مدتی تبدیل به مرکز پژوهش و تحقیق شد که آن هم فرمالیته بود، بعد سیستم مدیریت به هم ریخت و امروز مدیری ندارد آنجا! وقتی مرکز حفظ و اشاعه نداریم مدیر هم نداریم! آنجا بلاتکلیف و بلا استفاده است و این ضربه بزرگی است به موسیقی ایران.

چرا در این زمینه اطلاع رسانی ای نشده است؟
بله متاسفانه، این موضوعی که با شما در میان گذاشتم را کسی به آن نپرداخته و بهتر است در این مورد خبرگزاری ها و مجلات هنری، اطلاع رسانی کنند.

از برنامه های خودتان بگویید که چه کارهایی در دست دارید؟
یکی از دوستانم میگفت، همیشه برنامه ها در ایران بیشتر از امکانات است! متاسفانه در ایران همیشه ایده ها خیلی بیشتر از امکانات است. من همیشه دنبال برنامه های نو و تاثیرگذار هستم، چه در اجراهای شخصی خودم چه در برنامه های آموزشی و این تصمیم را گرفتم که به امید خدا، علاوه بر اینکه ارکستر خوبی را از نوازنده های برجسته ای ایران تشکیل دهم، در نظر دارم به زودی زود، مرکزی را دایر کنیم که این مرکز تبدیل شود به مرکز تخصصی آواز.

با خیلی از اساتید آواز ایران هم مشورت کردم در این مورد از جمله استاد شجریان، استاد یگانه آواز ایران. خیلی نظر ایشان مثبت بود و من حرکت هایی را آغاز کردم در این زمینه، خود شما هم در جریان این موضوع هستید و به امید خدا مرکز تخصصی را افتتاح میکنیم که جای همه استادان آواز و صاحب نظران و استاتید در سبک های مختلف است.

با احترام به تمام اساتید آواز که در همه نقاط ایران مشغول زحمت کشیدن و تدریس و تربیت هنرجو هستند در شمال و جنوب و شرق غرب این کشور؛ میخواهیم یک مرکزی را داشته باشیم که با دعوت از این استادان هم هنرجویان خوبی را داشته باشیم و هم خروجی قابل توجه در رشته های مختلف آواز ایران و جهان.

از استادان و صاحب نظران آواز کلاسیک غربی هم دعوت به همکاری کرده اید؟
بله، ما در این زمینه هم فعالیت جدی خواهیم داشت و در کنار تحقیق در زمینه آواز ایرانی و تشکیل آرشیو، ما در زمینه آواز کلاسیک غربی هم فعالیت میکنیم و در حال تکمیل آرشیو صوتی تصویری هستیم.

حتی من اعتقاد دارم در زمینه موسیقی پاپ هم اگر میخواهیم به رشد سالمی برسیم باید در همین مراکز روی آواز آن کار کرد چراکه موسیقی پاپ ما هم بسیار افت داشته و این موسیقی هم باید خط دهی و آموزشش صحیح باشد.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است