گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

صالحی: برای دومین بار کنسرتو ویولون چایکوفسکی را اجرا می کنم

ویولون را از چه سالی و با چه کسی آغاز کردید؟

از یازده سالگی ویولون را با آقای سیاوش ظهیرالدینی آغاز کردم. من یکسال با ایشان کار کردم و بعد با آقای علی رئیس فرشید هم یکسال و نیم کار کردم و بعد خودم کار کردم. جمعا دو سال و نیم در ایران کلاس ویولون رفتم تا اینکه در سال ۱۳۸۱ در تاجیکستان به دانشگاه رفتم.

آیا قبل از رفتن به تاجیکستان کنسرتی داشتید؟

بله فکر میکنم سال ۷۵ بود که من در اولین کنسرتم در قسمت مسابقه جشنواره فجر کاپریس شماره ۲۴ پاگانینی، فصل بهار از چهار فصل ویوالدی، چند اتود از دونت و کایزر را اجرا کردم که در آن مسابقه اول شدم.

روزی چند ساعت تمرین میکردید؟
۳ تا ۴ ساعت در بیشتر روزها تمرین داشتم.

چه کنسرتو هایی با آقای رئیس فرشید زدید؟

ایزی کنسرتوهای ریدینگ، دو ماژور و ر ماژور موزار، ۸ کنسرتو از ویوالدی و چهارفصل، کنسرتو ویولون مندلسون، کنسرتو ویولون بروخ را با ایشان زدم.

با دو سال ویولون زدن بروخ میزدید؟!
بله، من ل ویولون ۱، ۲ و ۳ و اتودهای کایزر و ولفارت و دونت را در یکسال پیش آقای ظهیرالدینی زدم و زمان تحویل دادن درس همه را از حفظ میزدم.


کنسرتهایی که دادید در چه سالهایی بود؟

یک سال بعد از جشنواره فجر که آنزمان سرباز بودم
،
به خاطر برنده شدن در جشنواره فجر به دانشگاه آزاد دعوت شدیم و تارانتلای وینیاوسکی و کاپریس ۵ پاگانینی را آنجا کنسرت دادم.

مشکلی وجود نداشت به خاطر دور بودن از ساز؟
با یک روز تمرین مشکل حل شد و کنسرت خوب اجرا شد. سال ۸۴ در دانشگاه هنر کنسرتو براندربوگ باخ را به رهبری آقای حمیدی اجرا کردم با سولیست های دیگر. بعد کنسرتو لا مینور باخ را با همان ارکستر و رهبر اجرا کردم. در همان سال در شیراز ۲۴ کاپریس پاگانینی را در یک شب اجرا کردم.
سال ۸۶ هم کنسرتو ویولون مندلسون را با ارکستر آقای حمیدی که من هم سولیست و در قسمتهای دیگر مایستر آن بودم اجرا کردم که البته در میان این برنامه ها رسیتالهای زیادی در تالار رودکی داشته ام، شاید ۱۰ رسیتال ویولون در این سالن داشته ام. با ارکستر کامراتای آقای کیوان میرهادی من کنسرتو ویولون فیلیپ گلس را در دو سال ۸ بار اجرا کردم در تهران و رشت.

در کنسرتی که در بیستم و بیست و یکم خرداد، دارید چه مینوازید؟
در این کنسرت من برای دومین بار در ایران، کنسرتو ویولون چایکوفسکی را با تنظیم ویولون و پیانو مینوازم چون سال گذشته در همین روزها این برنامه اجرا شد. شرایط اجرا به هیچ وجه مناسب نبود و شنوندگان زیادی نتوانستند در برنامه حضور داشته باشند، متاسفانه آنزمان به ما مجوز داده بودند و چاره ای دیگر نداشتیم… در این کنسرت همچنین زیگوینروایسن اثر سارازات، لژند اثر وینیاوسکی، فوگ باخ از سونات شماره یک، حرکت بی پایان پاگانینی، سونات ویولون پیانوی دئورژاک موومان یک…

زدن موومان یک به تنهایی به نظر شما کار غیر استانداردی نیست؟
تا حدی قبول دارم که غیر استاندارد است ولی زیبایی موومان های دیگر به اندازه موومان یک این اثر نیست، به همین خاطر صرف نظر کردیم از زدن بقیه قسمتها.

از چه ساز و چه سیم برای این اجرا استفاده میکنید؟
ویولون من یک کپی از مسیح استرادیواریوس سال ۱۷۱۶ ساخته آقای رضا ضیائی است که با سیم دومینانت این ساز را به روی صحنه میبرم.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

دیدگاه ها ۵۱

  • اجرای ۱۹ کنسرتو ویولن!(ریدینگ، دو ماژور و ر ماژور موزار، ۸ کنسرتو از ویوالدی و چهارفصل:یعنی ۴ کنسرتو، کنسرتو ویولون مندلسون، کنسرتو ویولون بروخ) با آقای رئیس فرشید در مدت ۱.۵ سال!!یعنی بطور متوسط هر ۲۸ روز یک کنسرتو در ۳ موومان کامل. ۲۸ روز یعنی یک ماه و یا ۴ جلسه درسی. آخه چطور هر کنسرتو جدای از اینکه برای کسیکه فقط یک سال از شروع کارش می گذرد تنها در ۲۸ روز تمرین نواخته می شود، تمام نکات ۳ موومان هم در ۴ جلسه طی می شود!؟!؟ بزرگترین نوازندگان تاریخ ویولن در غرب هم چنین آماری رو اونهم بعد از یک سال از شروع نواختن ندارن!( جدای از بررسی مسئله کیفیت و رفع فالش ها و اشکالات و نکات تکنیکی هر قطعه، اصولا به شخصه میخوام بدونم شما سهم مطالعه و تحقیق روش اجرای این آثار بزرگ ویولن رو چقدر در نظر می گیرین، آیا اصولا برای این کار هم می تونین وقتی بزارین؟). ضمن اینکه با این روند پیشرفت و اجرا شما تا این سن باید کل رپرتوار تاریخ ویولن رو زده باشین و چند مرتبه هم دوره کرده باشینش! بهتره کمی دقیق تر و با اغراق کمی کمتر! در مورد نوازندگی خودتون صحبت کنید.چطور ممکنه یه نفر طبق صحبت شما بتونه ل ویولون ۱، ۲ و ۳و اتودهای کایزر و ولفارت و دونت را در یکسال بزنه-(در صورتی که بتونه بی هیچ مشکلی هم هر روز رو تمرین کنه). کسی که ساز دست گرفتن را تازه شروع کرده و هنوز جای پرده ها را نمی دونه، چطوری یک ساله به سطحی می رسه که کایزر و ولفارت و دونت رو کامل میزنه!!در اینجا من به کار آقای ظهیر الدینی هم شک می کنم که با چه کیفیتی درسها رو تحویل گرفتن؟
    به نظرم شما نوازنده خوبی هستین که الان دارین این قطعات رو کنسرت میدین، با این وجود چه نیازی به اینهمه اغراق های بی منطق هست؟؟

  • با تشکر و ارزوی موفقیت
    میخواستم بدانم چگونه میتوانم در کنسرت بیستم و بیست و یکم خرداد شرکت کنم
    امیدوارم دیر نشده باشد

  • ممنون از سجاد عزیز که ناشناخته‌ها را معرفی می‌کند. فقط من در زیبا نبودن کانزونتا تردید دارم. نمی‌دانم کسی هست که در قیاس حرکت دائم و کانزونتا اولی را زیبا بداند و دومی را نه؟ نمی‌دانم… سلیقه است دیگر. بعد هم مجسم کردم که من ساختمان سه طبقه‌ای برای این هنرمند گرامی طراحی کنم ولی فقط اشکوب اول را بسازم. باز خوب است که بنا نیست فقط موومان سوم اجرا شود، مثلا.

  • این اجرا کجاست چه جوری میشه بلیط براش تهیه کرد؟

    ترخدا بگید همون که من نتونستم اجرای مندلسون اقای صالحی رو ببینم نصفه عمرم بر باد رفته جان عزیزتون بگید که بلیطش از کجا میشه خرید؟

  • ایران سرزمین شگفتی ها و هنجار شکنی ها! وقتی یه دختر سیزده، شانزده ساله تو زیر زمین خونش انرژی اتمی میسازه، یه بچه دوازده ساله هم بعد- کلا – دو سال ساز زدن بروخ میزنه!!! البته تعجبی هم نداره! فقط من موندم چرا بروخ با اون سطح آهنگسازی ۹ سال تموم با ژوزسف یواخیم بزرگترین ویولنیست قرن گذشته رو این کنسرتو وقت گذاشت تا بنویسه کار رو! یعنی اینا هالو بودن؟ که نه سال وقت رو کاری بزارن که یه نفر با کلا دو سال ساز زدن اجراش کنه؟ یا این که شما مفهوم کنسرتو زدن رو درک نکرده بودین؟ حالا بقیه رو دیگه ولش کن! کنسرتو های موزار و ویوالدی و مندلسون و صد تا کار دیگه در همون سال!اون شبی که اون دختر بچه تو زیر زمین خونش انرژی اتمی اختراع کرد هیچ کجای ایران بارون نیمد احتمالا امشب هم که این حرف ها رو زدین بارون نخواهد اومد! یه جا یا شاید هم چند جای! این حرف ها می لنگه! والله علم.

  • سلام. لطفا شما سری به اجراهای نوازندگان بزرگ ویولون بیندازید تا متوجه شوید خیلی این امار تعجب برانگیز نیست و شاید حتی نشاندهنده نبوغ هم نباشد… آقای صالحی این قطعات را در این مدت توانسته اند بنوازند و این به معنی تفسیر شخصی یا اجرای در حد کنسرتی نیست؛ استادان معروف ویولون جهان در سن کمتر از این و در مدتی کمتر این رپرتوار را کنسرت داده بودند که باید برای شما این تعجب برانگیزتر باشد.
    ضمن اینکه فیلم نوازندگی ایشان در سن پایین موجود و اتهام دروغ کودک سیزده ساله زیبا نیست.
    این برنامه در تالار رودکی اجرا میشود.

  • مشکلی در حرف های علی صالحی نمی بینم ، در تعدادی از اجراهای او حضور داشته ام و تبلیفات اکثر برنامه هایی که در مصاحبه از آنها نام برده رابه یاد دارم…
    امیدوارم این مطلب هارمونی تاک شروعی باشد برای معرفی نوازندگان و برنامه های خوب .

  • جناب سجاد، لطفا شما سری به اجراهای نوازندگان بزرگ ویولون و “زندگی نامه” آنها بندازین تا متوجه بشید که اتفاقا این آمار خیلی تعجب برانگیزه!و کمی هم… اون که هایفتز بود و شاخ نوابغ ویولن، بعد ۴ سال کلاس رفتن یه دونه مندلسون رو زد.
    من به بالا یا پایین بودن سن شروع کار اشاره ای نکردم که شما این پاسخو دادین، بلکه من به ۲ موضوع مشخص: ۱- به نواختن ۱۹ کنسرتو در مدت یک سال و نیم و ۲- توسط کسی که از شروع یادگیری ویولن زدنش تنها یک سال گذشته اشاره کردم. بنابراین لطف بفرمایید چند تا از استادان معروف ویولون جهان رو که در مدتی کمتر از این!؟!؟(یعنی احتمالا سه چهار ماه!) این رپرتوار ۱۹ کنسرتویی رو زدن، معرفی کرده و لینکشون رو بزارین که ببینیم کی با دو سال ویولن زدن “””از صفر””” بروخ و ومندلسون و موزار و شونصد تا کنسرتوی دیگه رو (در مدت یکسال و نیم)زده! ایشون لابد به هایفتز هم می گن هایفتز تو آسوده بخواب که ما بیداریم! اینقدر غلو و خیال پردازی این ادعاها واضح هست که هیچ جایی برای توجیه یا اتلاف وقت نمی گذاره و نمی فهمم چه چیزی باعث میشه شخص شما به دفاع از چنین حرفهای بی اساسی بپردازه؟

  • یک نکته رو می خواستم به دوستان در بالا ، با نظرات بجا و درستشون تذکر بدم و اون این که ، این رو زدم ، اون رو زدم ، این رو تو ۱ سال زدم مهم نیت بلکه این وسط “چگونه” زدن همه ی این قطعات مهمه !!! از ایزی کنسرتو گرفته تاچایکوفسکی ! باید دید یا شنید !

  • بزن بابا کی به کیه؟؟؟!!بستگی داره که منظورت از زدن یک قطعه چی باشه؟؟؟؟اگه منظورت اجراهای تا الانتونه. خوب…..!! اقا موفق باشید!!

  • این اجرا واقعا عالیه شانس اینو داشتم که از نزدیک شاهدش باشم.ای کاش با نوازنده پیانو این اجرا آقای دکتر آربی بابومیان هم مصاحبه می کردید…مرس از سایت خوبیتون….

  • سلام
    باز هم تکرار میکنم از روی نت زدن یک قطعه و اجرای تکنیک های آن با نوازندگی کنسرت یا ضبط بسیار فرق دارد، شما وقتی یک قطعه را فقط توانسته اید بزنید و کنسرتی نیست، حتما تمپوی استاندارد، ادیت شخصی ندارید. کسی مثل هایفتز در سن هفت سالگی اولین “کنسرت” خود را با اجرای مندلسون به روی صحنه میبرد، زمانی که چهار سال از شروع نوازندگی اش میگذشته.
    میدانیم که یک کودک در هر سال از رشد خود چقدر توانایی ذهنی اش افزوده میشود. اینطور که آقای صالحی گفته اند، در سن یازده سالگی ویولون را شروع کردند یعنی فهم بچه ای که کلاس پنجم است و وقتی سوم راهنمایی است این قطعات را میتواند از روی نت بزند (نه در حد کنسرت)
    اینکه فرض کنید نبوغ کسی بیشتر از هایفتز نمیتواند باشد، فرضی خالی از تعصب نیست ولی قطعا کاری که آقای صالحی کرده اند، سخت تر از هایفتز نبوده که شما فرمودید…
    البته تا وقتی فیلمهای مربوط به کودکی ایشان را ندیده اید، نمیتوانید اظهار نظر قطعی داشته باشید.

  • نبوغ هایفتز رو با بزرگانی مثل پاگانینی، ویوتم، وینیاوسکی، آوئر و یواخیم و… باید مقایسه کرد و قیاس شما با آقای صالحی مع الفارغ بوده و ارتباطی نداره بنده هم چنین قیاس ناشیانه ای نگردم در غرب هم سایر یزرگان و اساتید با سابقه رو با این افراد مقایه نم کنند.. ضمن اینکه بنده کاملا می دانم که فرق کنسرتی زدن و دور همی زدن چیه! اما همین دور همی زدن اینهمه کار در این مدت کوتاه و به این فاصله ناچیز از شروع یادگیری هم کاملا غلو کردن و به بیراه کشاندن خوانندگان است -ضمن اینکه لینک هایی رو که پرسیدم و فرموده بودین رو معرفی نکردین.

  • آقای ماکان نوشته شما خالی از تعصب نیست، وقتی شما در مورد هایفتز و پاگانینی صحبت میکنید، لحن شما طوری است که اینها از آسمان آمدند و “نه زایده شده و نه زاده میشوند!” آنها هم آدم بودند، پیشنهاد میکنم نوشته های آقای نوربخش در مورد این نوازندگان را بخوانید.
    گذاشتن این لینکها هم وظیفه من نیست اگر کسی که ادعا کرده، علاقه ای داشته باشد به اثبات ادعایش آنها را جایی آپلود میکند و لینکش را میفرستد اگر هم علاقه ای نداشته باشد که هیچ… من فقط جواب شما را دادم که گفتید این حد نبوغ امکان پذیر نیست که گفتم بیشتر از این هم امکان پذیر بوده از این موجود که انسان مینامیمش.

  • تمام این حرفها از آنجاست که هنوز کار علی رو از نزدیک ندیدین و نشنیدین. من دیدم یک شب منزل موسیو روبن طهماسیان از ۶ عصر تا ۱۰ شب یه کله خیلی از همین آثار رو اجرا کرد و همه را حفظ زد. واقعا نابغه است. نبوغ او را بااستعداد های معمولی خودمون نمیشه قیاس کرد. بجای این همه نظرات کارشناسی تشریف ببرین کنسرت از نزدیک ببینین !

  • جناب سجاد،اولا وقتی من نام این بزرگان را همراه هم آورده ام یعنی اتفاقا اینها آسمانی نیستند و تکرار شدنی هستند اما مانند باخ و موزار افرادی هستند که در حرفه خود هر چندین سال یکبار یک نفر مثل آنها در دنیا متولد میشه و به لحاظ عوامل متعددی مثل استعداد، تکنیک، سبک شخصی نوازندگی و اجراهای هیزتوریک آثار قابل مقایسه با بقیه نیستند و با توجه به این مسائل، من در کامنت قبلی قیاس اینها رو با آقای صالحی مع الفارغ و بی ارتباط دانستم و چنین قیاس ناشیانه ای رو نکردم و این اساسا به این معنا نیست که اینها آسمانی هستند و تکرار ناشدنی!.در ضمن بنده عرض کردم که فراموش کردین لینک “زندگی نامه” چند تا از استادان معروف ویولون جهان رو که در کامنت های قبلی شما گفتین در مدتی کمتر از این!؟!؟(یعنی احتمالا سه چهار ماه!) این رپرتوار ۱۹ کنسرتویی رو زدن و شاهد صحبت های خودتون و آقای صالحی آوردین معرفی کنین و لینکشون رو بزارین تا ما دیگه به اون دختر سیزده-شونزده ساله ((که شما فرمودین مقایسه ادعاهاش با ادعاهای آقای صالحی اتهامی زیبا نیست)) فکر نکنیم! که ظاهرا شما به اشتباه برای آپلود فیلم های آقای صالحی پاسخ دادین.

  • سلام
    امیدوارم روزی جامعه موسیقی ما چشمان خود را باز کرده و این حسادت بی معنی و این کوته نظری را کنار گذارده و گوش باشیم برای شنیدن احساس یکدیگر و چشم باشیم برای دیدن موفقیت امثال علی صالحی ها.آقای ماکان امیدوارم که روزی شما هم به مرحله اجرای همچنین قطعاتی برسید و ما شاهد موفقیت موفقیت شما هم باشیم .شما باید در شب دوم اجرا می بودید و میدید آقای فریوسفی عزیز و اساتید دیگر ودوستان نوازنده با کمال لطف و صمیمیت شاهد اجرا بودند و در پایان با تبریکات خود علی صالحی را بدرقه کردند
    یادتان باشد دوست من که یک موزیسین بزرگ ابتدا انسان بزرگواریست ،پس آقای ماکان به جای حسادت و حاشیه ،به ساختن اخلاق و روح انسانی بپردازید.

  • من اجرای روندو کاپریچیوسو از ایشونو دیدم فقط میتونم بگم آقای صالحی واقعا تا حد نوازنده ای که بتونه همچین اثری رو بصورت قابل قبول اجرا کنه خیلی فاصله داره ولی در کل نوازنده حرفه ای و خوبی هستن

  • نمیدونم به این شنوندگان ایرانی چه صفتی می شه داد؟!! یک کنسرت با اون همه قطعه نفس گیر به خوبی اجرا شده بعد از تموم شدن همه قطعه های سخت به عنوان بیز کاپریس ۵ پاگانینی با او سرعت و کیفیت اجرا شده باز دست زدن نوازنده با خستگی اومده روی سن برای بیز دوم روندو زده چند جاش دستش خطا رفته بعد یک آدم با انصاف میاد میگه صالحی در حد زدن روندو نیست!!! جالبه که کسی که در حد اجرای روندو نیست چایکفسکی رو عالی میزنه!!

  • سلام
    آقای ماکان
    اگر وقعا دنبال چنین نوازنده ای میگردید میتوانید به زندگینامه Kyung-wha Chung مراجعه کنید که هفت سالگی ویولون را شروع کرد و ۹ سالگی مندلسون را “کنسرت” داد با ارکستر سمفونیک.
    شما مثل اینکه هر دفعه قسمتی از نوشته من را نمیخوانید یا نمیخواهید بخوانید! دوست عزیز! یک کودک ۱۲ ساله میتواند در یک سال درس اول و دوم و سوم دبستان را بخواند. همانطور که میدانید بزرگسالان در نهضت سواد آموزی بسرعت درس ابتدایی را میخوانند، وقتی یک کودک ۷ ساله در ۹ سالگی مندلسون را میزند حتما یک نوجوان ۱۱ ساله میتوان بعد از دو سال و نیم مندلسون و بروخ را دربیاورد و در سال ۱۳۷۵ اولین کنسرت خود را با کاپریس ۲۴ پاگانینی به اجرا بگزارد.
    اگر دنبال این نوابغ میگردید میتوانید خودتان در یوتیو سرچ کنید ببینید در چه سنی چه چیزهایی میزنند!
    نمیدانم شاهد اجرای آقای صالحی از حرکت بی پایان بودید یا خیر، این نوازندگانی که میبینید هنرجویان فقط یک مدرسه موسیقی هستند که اطلاعتش را در لینک میتوانید ببینید، اینها نابغه هم نیستند فقط خوب تعلیم دیده اند.
    سن تمام این بچه ها حدود نصف سن آقای صالحی یا حتی کمتر است؛ تمپویی هم که مینوازند از تمپوی اجرایی آقای صالحی هم در این برنامه بیشتر است… من از قطعات دیگری که این کودکان زده اند خبر دار نیستم ولی اینقدر از ویولون میفهمم که کسی که حرکت بی پایان را میزند چه قطعات دیگری را هم میتواند بنوازد.
    آیا توجیه شدید یا در توهم همان دختر ۱۶ ۱۳ ساله هستید؟!

    http://www.youtube.com/watch?v=FBC6VbugJt0

  • اتفاقا افرادی مثل شما که وقتی دیگران پیگیر صحبت هاشون میشین، از کوره در میرن و بعلت عصبانیت، نمی تونن توجیه بشن و یا قسمتی از پاسخ ها رو نمی خونند. بنده از اولین کامنت عرض کردم این رپرتوار “”نوزده “” کنسرتویی بعد از ۲.۵سال شروع از صفر ویولن زدن، غلو شده است و برای همین هم گفتم اگر کسی -این تعداد کنسرتو رو در این مدت- زده لینک بدین نه اینکه شما با کلی گشتن به یکی دو نفر برسین که یک کنسرتو یا قطعه مشکل رو ۲ ساله زده! من به “یک کنسرتو” یا موتو پرپتو تو دو سال زدن، اشکالی نگرفتم بلکه من از ابتدا به دروغ ۱۹ کنسرتو تو ۲سال زدن ایراد گرفتم و برای اثبات حرف آقای صالحی مدرک خواستم. پس من نباید به دنبال مدرک آوردن برای ادعاهای دروغین باشم بلکه مدعیان باید به دنبال مدرک باشند. اگر نگاهی به اولین کامنت من هم بندازین متوجه چگونگی زمان بندی حدودی برای زدن هر کنسرتو می شین(هر ۲۸ روز ۳ موومان کامل یک کنسرتو، عجب تیتراژی!!!).امیدوارم توجیه شده باشین و ادعاهای ۱۳-۱۶ ساله ها رو باور نکنین!

  • دوست گرامی شما اگر پیگیر صحبتهای من بودید اصلا مشکلی نبود که قرار باشد از کوره به در روم یا درون! چون من چندین بار عرض کردم که یک نوازنده که مندلسون را میزند، با زدن مندلسون پا به عرصه وجود نمیگذارد و قطعا چندین کنسرتوی دیگر را هم زده یا اگر نزده میتواند بزند.
    دوست عزیز زدن رپرتوار ویولون یا هر ساز دیگری، بار زدن گوجه فرنگی نیست که کیلویی بخواهید آن را بررسی کنید که هر سه روز یک موومان یا هر چهار روز یک مومان…!
    در آوردن یک قطعه موسیقی را اینگونه نمیشود بررسی کرد حتی اگر کاملا بدون ادیت و حالت هم باشد.
    شما میتواند ۲۰ کنسرتو ساده از ویوالدی را در زمان زدن یک موومان یک کنسرتو متوسط رومانتیک بزنید.
    در مورد این خانم محترم هم که شما فکر کردید خیلی دنبالش گشتم (غافل از اینکه اگر کمی دقت میکردید میدید آخرین نوازنده ویولونی است که در مورد آن نوشتیم و هنوز لینک آن از صفحه اول هم بیرون نرفته!) بله خوشبختانه بنده تنبل تر از اینها هستم که اینقدر به خودم زحمت سرچ دهم! ولی شما اگر دلتان خوش میشود که همین یک نوازنده در دنیا این کار را کرده و این یکی هم احتمالا یا خالی بند بوده یا از آسمان آمده بوده میتوانید برای خودتان خوش باشید، امیدوارم نوازنده ویولون نباشید چون حقایق تلخی در مورد بعضی استعداد ها وجود دارد…! یکی هم شخص بنده!

  • جناب آقای بی نام فاصله یه نوازنده ویرتئوز با نوازنده حرفه ای متوسط فاصله ی زیادی هست که در این بین درجات خیلی متنوعی از سطح نوازندگی و درک موسیقی وجود داره.نکنه شما فکر میکنید دو دسته نوازنده داریم فالش نواز و ویرتئوز؟!!!

  • بنده از اولین کامنت عرض کردم این رپرتوار “”نوزده “” کنسرتویی بعد از ۲/۵سال شروع از صفر ویولن زدن، غلو شده است

    اصلا به فرض محال که غلو شده مهم اینه که علی صالحی داره کارش میکنه حالا دیگران هر چی دل تنگشون میخواد بگن بگن

    ماها عادت داریم تا یه نفر می بینیم که واقعا فوق العادست کاری جز ایراد گرفتن ازوشن نداریم تو ایران از این جور بچه ها زیادن

    نمونه اش تمام بچه های ارکست زهی پارسیان که معرف همه هستند دیگه احیانا اگه اقای ماکان که فکر کنم خودشون هم پیانو میزنند اینها رو بشناسند و از نزدیک با کارشون اشنا شده باشند و از روند کاری و پیشرفت انها از بچکی با خبر بشن یه ایرادی هم از بچه های پارسیان بگیرن

  • جناب سجاد، نواختن کنسرتوهای ویوالدی و نیز کنسرتوهای موزار را به هیچ وجه ساده نمی دانم و ساده دانست اجرای این آثار را ساده اندیشی می نامم! نواختن آثار ویوالدی و موزار تبحر و همچنین اطلاعات بسیاری رو می طلبد و برای همین هم امروزه ارکسترهای تخصصی و گروه ها و نوازندگان حرفه ای آثار ویوالدی و موزار بوجود آمده اند و هر روز گسترش بیشتری پیدا میکنند(بخصوص در اروپا) و ملاک ما از دشواری تنها نباید به ظواهر ختم بشه . مثلا کنسرتوهای موزار ممکنه چندان در ظاهر دشوار نباشه اما هنگام اجرا؛ رعایت موزیکالیته و دانش بسیار سطح بالایی رو از یک نوازنده طلب میکنه و به هیچ وجه اینگونه نیست که بتوانید ۲۰ کنسرتوی ساده از ویوالدی یا دو کنسرتو از موزار را در زمان زدن یک موومان یک کنسرتو متوسط رومانتیک بزنید! مگر اینکه با دیدگاهی بی دقت و قرائتی ناقص قصد در اجرا داشته باشن و این سخن ناشی از بی اطلاعی در زمینه رپرتوار نوازندگی ویولن بوده و به طبع کسی چون شما که هیچ یک از این آثار را به شکل کامل ننواخته و یا نوازنده ساز تخصصی دیگر و در مکتبی دیگر است نمی تواند احاطه “کاملی” بر این موضوع داشته باشد( هرچند من هم که نوازنده ویولن هستم تمامی این کنسرتوها رو کامل نزده ام اما مثل شما بی محابا ادعا نمی کنم! حتی اگر به گفته شما، این قطعات بدون ادیت شخصی هم اجرا شود به زمانی بسیار بیش از آنچه ادعا شده نیاز دارین. در ضمن شما فرمودین:من چندین بار عرض کردم که یک نوازنده که مندلسون را میزند، با زدن مندلسون پا به عرصه وجود نمیگذارد و قطعا چندین کنسرتوی دیگر را هم زده یا اگر نزده میتواند بزند.بله من هم این حرف رو قبول دارم ولی از ابتدا اشاره من به موضوع اجرای ۱۹ کنسرتو در مدت ۵.۱ سال بود که غیر منطقی است و نه میزان توان اجرایی نوازنده(هر چند که این سخن هم جداگانه برای جای بحث دارد!)
    متاسفانه ادعاهای غیر منطقی و کذب جناب صالحی و سپس پافشاری بیش از حد شما بر استانداردهایی که تنها نتیجه افکار شخصی شما که ناشی از دانش ناکافی در زمینه نوازندگی ویولن است، باعث ایجاد فضایی در بین نوازندگان وشاگردان آنها میشود که استانداردهای اجرایی بسیار سطح پایین و بقول معروف بزن برو در جامعه نوازندگی رو ایجاد خواهد نمود و من این مصاحبه و نیز این روش ارزش یابی و همینکور سطح بندی آثار و این نوع نگاه به آثار رو بسیار مضر به حال جامعه نوازندگان می بینم. به امید نگاهی دقیق تر!

  • دوست عزیز!آقای ماکان آن قسمت که گفتم “بدون ادیت و حالت” برای این بود که شما به بنده که یک ذره ویولون زدم که هیچ به کسی که تا به حال ویولون نزده هم چنین جوابی ندهید!
    این گفته شما برای بچه هایی که ل ویولون یک را میزنند آموزنده است که “بله! بچه های عزیز زدن یک قطعه زدن فقط نت آن در تمپوی مورد نظر نیست!” ولی خودتان هم میدانید مطرح کردن آن در حضور کسانی که سوادشان میرسد به فهمیدن همین مصاحبه، چیزی مانند اکتشافات دیکتاتور های جهان در حضور مریدان نفهم است!
    یا شما نمیدانید بدون حالت زدن و نت بدون نوانس و ادیت زدن چیست یا میدانید البته گمان نمیکنم ندانید چراکه کسی که ویولون در حد دو سه کتاب ابتدایی زده باشد میداند! پس حتما میدانید ولی خواستید جوابی بدهید که خوشحال شدیم از زیارت مجدد شما…

  • سلام…بچه ها تمامه نظراتتون درست اما درباره استاد صالحی تمام نظراتتون غلط است…من شاگرد استاد صالحی ام..و امروز که ساز زدن ایشون رو دیدیم به جرعت میتونم بگم که از نظر موزیک و کوک از گیل شحام هم قوی تره…به جرعت اینو میگم…تا ایشون رو و ساز زدنشون رو ندیدید اصلا قضاوت نکنید..به نظر من ایشون یک نابغه است…

  • ایشون نوازنده ی خوبین ولی انقد اغراق نکنیم
    به جای این مقایسه های بی اساس بهتر نیست فکر ارتقا خودمون باشیم ؟!
    ماشا الله چیزی که زیاد داریم منتقد

  • من با نظر اقا یا خانوم m موافقم بهتر خودمون ارتقا بدیم حالا از نظر یکی اقای صالحی بهترین هستند و از نظر یکی هم ایشون مشکل دارن بهتر به جای بحث به فکر ارتقا خودمون باشیم

  • بحثاتون عالیه من نوازندگی صالحی رو از نزدیک هم دیدم و تقریبا با نظر ماکان عزیز موافقم اما نمی گم که آقای صالحی این رپرتوار را نزده، زده اما به قول معروف له کرده و رفته با این اجرایی که من دیدم اصلا اون چیزی که از علی صالحی شنیده بودم نبود و نوازندگی ایشون فقط در ایران خیلی بالا نشون میده و خطاب به شاگرد متعصب ایشون:چون شما نوازندگی استادتون رو از نزدیک و زنده دیدین که این حرف رو میزنید هروقت نوازندگی گیل شاهام رو هم از نزدیک دیدید لطفا گیل شاهام رو زیر سوال ببرید. چون زنده دیدن و ازنزدیک دیدن گاهی اوقات انسان را دچار اشتباه می کند.وخطاب به کسانی که بحس را بی اساس می دانند:انتقاد سازنده است و هر کسی حق داره راجب چیزی که میبینه و… نظر بده و نظرش هم کاملا محترمه.در این بحث های به قول شما بی اساس نکات ریزی نهفته است که ارزش یاد گرفتن را دارند.برگردیم سر اصل مطلب به نظر من آقای صالحی در انتخاب قطعات زیاده روی کردن چون اصلا این قطعات در سطحشون نیست شاید هم برای چسبوندن خود به نوازدگان بزرگ این کار رو کردند.ومایی که در ایران به سر میبریم چو از این بالاتر رو ندیدیم ایشون رو به جمع خدایان پیوند می دهیم.

  • dar javabe farzan bayad begam ke commente mano ba deghat nakhoondAN . man arz kardam ke به جای این مقایسه های بی اساس بهتر نیست فکر ارتقا خودمون باشیم ؟!
    man dar vaghe in moghayese ba gil shaham ro bihoooode dooonestam

  • doroud bar hameye doostane monsefe
    zharf negare honar shenas

    fekr mikonam haal ke hamchin honarmandi
    peida shode ke ba hameye bi mehriha be honarmandan jesarate ejraye chenin aasaare

    saakhesicro dar iranemoon dare ensaf va mantegh hokm mikone dar bad binane tarin halat behar ravesh ke mitoonim ishoon ro be sayere ham vatanan va mardome digare keshvarha moarrefi konim ta dar khodkhahane tarin halat naame iran va irani ro sare zabanha bendazim va enteghad ya tondravi ro vaghti bayan kon ke majale shanidane nazarate shakhse in honarmand faraham baashe! 

  • با سلام: ببینین دوستان مساله ی بزرگ بیشتر ما ایرانی ها اینه که به جای تشویق دنبال عیب و ایرادیم که از حسادت نشات میگیره مشکل اینجاست که خیلی از دوستانی که نظر میدن خودشون حتی نت این کارها رو در سطح ابتدایی یا بقول معروف بدون گذروندن Master class هم نمیتونن بزنن. اقای ماکا عزیز شما که این همه اهمیت میدین میتونین حتی اگر یه کنسرتو هم زدین up کنین دوستان ببینن فرقشو با اجرای صالحی عزیز بشنون ولی همین که بالاخره یک نفر پیدا شد که بتونه با جرات بره کنسرت بده یعنی اگر کارشم ایراد داشته باشه مفهوم رو میرسونه!!!این یعنی پله ی اول رو گذرونده مطمئن باشین کسی که بتونه نت اینها رو بزنه جمعا تمیز زدن و نکات Master class یک سال بیشتر وقتشو نمیگیره فقط می خاستم بگم خیلی از استادای ما حتی یک قطعه هم از حفظ نیستن!!!!همین که یکی اومده که نه الان شایا چندین سال دیگه بشه اسمشو گذاشت سولیست!!!!!جناب ماکان شما اگر میگین این تعداد زیاده مطمئنا شما توی اون یه سال به جای ۱۹ کنسرتو یه کنسرتو رو باید زده باشین که اگر اینطور باشه حتما فرق اجرای شما با صالحی عزیز مشخص خواهد بودپس کنسرت بدید ما هم شاهدش باشیم!!!اگر هم در یکسال نتونستید حتی یه کار تمیز هم بنوازید نمیتونید راجع به کار صالحی قضاوت کنین چون تمیز یا ناکوک در هر حال کارایی رو زدن که کار هرکسی نیست!!!

  • سلام مطالب وبتون عالی است
    منم یکی از نوازندگانی هستم که الآن در غرب کشور هستم و ۵ ماه پیش آقای ظهیرالدینی شاگرد بوده ام
    خلاصه به ادامه….. خوشحال میشم

  • من ۱۴ ساله که ویلن میزنم هنوز هم کنسرتو ویلن بروخ رو نزدم. برای من که شاگرد آقای ظهیرالدینی هم بودم واقعا سخته که اون آمار رو باور کنم(که البته مهم هم نیست). اما نوازندگی علی صالحی رو از نزدیک دیدم و شنیدم افرادی مثل علی سرمایه های هنر این مملکت هستن بیشک زمانی که ما اینجا وقتمون رو تلف میکنیم اونها دارن تمرین میکنن ویا کنسرت میدن. اگه من بدونم علی ایرانه بخاطر خودم خوشحال میشم و اگه بدونم جاییه که قدرش رو میدونن بخاطر خودش خوشحال خواهم بود.

  • با سلام و تشکر از سایت خوبتون…
    من مهارت و استعداد و تلاش آقای صالحی رو تحسین میکنم و باعث مباهاته که چنین نوازنده های قدر داریم ولی ایشون در مصاحبه مواردی رو بیان کردند که واقعا غیر ممکن هست و از استاندارد رپرتوارها خارجه…شاید این بزرگ گویی بخاطر روحیه ی غروزیه که ما نسبت به مهارت هامون دداریم و دوست داریم همیشه خودمون رو بزرگتر از بقیه و فردی ماوای بشری توصیف کنیم…که متاسفانه بین هنرمندان ما کم نیست…دلیلی نداره ما تلاشمون رو به اسم نابغه بودن مطرح کنیم و اونقدر براش اغراق کنیم که از حد عرف خارج باشه.اقای صالحی شما تلاش کردی به این سطح رسیدی درست…ولی مسلما راحتون به این عجیبی نبوده که الان بیان کردید.

  • هرچند پذیرفتن این آمار و ارقام غیر منطقیه . ( به عنوان کسی که ۹ ساله ویولن میزنه میگم ) اما حقیقت اینه که اصلا اهمیتی نداره . توی دنیا ، زمان قدیس پروری دیگه به سر اومده . ایشون نوازنده بزرگی هستن .همین . خدا نیستن . ما هم برای هنر نوازندگیشون احترام قائلیم . دو حالت داره ، یا این که اغراق کرده ، یا حقیقت رو گفته ، در هر صورت برای من که فرقی نمیکنه .قضیه راست و دروغه و ببخشید ، قرار که نیست من برم باهاش ازدواج کنم که خصلت های اخلاقیش برام مهم باشه . ایشون الان یک نوازنده ویولنه چیره دسته . حالا میخواد اون آثار رو توی ۱ سال زده باشه یا ۱۰ سال .
    به هر حال زمانی که الان من هنرش رو ببینم و گوش بدم لذت میبرم . همین .
    این رو هم اضافه کنم دوستان ، بهتره تعصبات ناسیونالیستی رو بریزید دور . ایشون یا هرکس دیگه یک انسانه ، میخواد ایرانی باشه ، یا اروپایی یا افغانی یا آفریقایی . یک انسان فراتر از مرز های جغرافیاییه .
    اگر قراره خودتون رو توی مرزهاتون محدود کنید ، همیشه بدونید بیش از چیزهایی که به دست میارید از دست خواهید داد . چون جهان از تعصبات شما بزرگتره ، خیلی بزرگتر . چه فرقی میکنه دیوید گرت آلمانی باشه یا ایرانی ؟ یا مثلا پاگانینی که ایتالیایی بود چه چیزی برای ایتالیایی ها داشته که برای ایرانی ها نداشته ؟
    واقعا این تعصبات درست نیست . آزار دهنده است .

  • حاصل ضرب توان در ادعا همواره مقداری ثابت است.
    هرچه توان افزایش پیدا کند ادعا کمتر
    و هرچه ادعا افزایش پیدا کند توان کمتر(دکتر حسابی)
    زنده باد علی صالحی که از نواختنش لذت میبرم و مهم نیست برام در چند سال چی نواخته.همیشه یه سری از این مفتش ها همه جا پیدا میشن/همین علی صالحی به صورت ناشناس بره داخل یه کافی شاپ تو تهران ساز بزنه خیلی از همینایی که خالقی ۱ رو فالش میزنن چنان قیافه ای براش میگیرن و خزعبلاتی بارش میکنن که……تو کشور ما نبوغ جایی نداره و همه باید خود کوچک بین باشن که غرور و حسادت یک مشت افراد مریض بالا نزنه.هنرمند نمای مدعی و منتقد و داور و ناظر تو کشور ما خیلی زیاده(تو همه ی عرصه ها)ولی بازیکن و اجرا کننده کم.همه ی این صحبت ها و حسادت های پوچ و بی معنی هم منشا اصلی و علتش همینه.ارزوی موفقیت برای تمام بچه های با استعداد کشورمون و صالحی های اینده.من برم ل ویولون ۱ تمرین کنم!!!!!

  • شاید خنده دار باشه مثالی که میزنم/من در کنار موسیقی ورزش رزمی کاراته رو هم دنبال میکنم/داخل یک دوجو(باشگاه)وقتی به شکل یک دایره به ترتیب درجه و کمربند دور کلاس میدویم ارشد کلاس وقتی خیلی تند بدوه می افته پشت اخرین نفر/هنر/علم/ورزش و……همه اقیانوسهایی هستند که ساحلی ندارند.پس به جای این بحث های پوچ زیر مطالب میتونیم با هم لینک بشیم/به علم موسیقیمون اضافه کنیم و از هم چیزهای مختلف یاد بگیریم نه راجع به راست یا دروغ گفتن سوم شخص بحث کنیم.

  • ماکان جان برای استناد حرف آقای صالحیٍ عزیز میتونی یک سر به آقای ظهیرالدینی بزنی و از ایشون راجع به اون تعداد کنسرتو و مقدار زمان اندک بپرسی.
    که شک ات نسبت به دو بزرگوار عرصه ی موسیقی برطرف بشه.

  • من.نمی فهمم برای یک ادعای بی اساس چرا اینقدر فکر خودتون رو درگیر می کنین و اسمان ریسمان بهم می بافید. ادعای ایشون رو بزرگترین نوازندگان قرن مثل اویستراخ و استرن هم نداشتن!امارهای توهمی و بدون سند و مدرک!حالا مثلا ظهیرالدینی تایید کنه یا نکنه?!چه ارزشی داره?رجوع به عقل و نیز زندگینامه ثبت شده و رسمی حل قضیه است…

  • چرا فک میکنی این ادعا بی اساسه؟ ایشون استاد من هستن و تمام صحبتهاشون حقیقته ایشون واقعا تو کارشون استثنا هستن

  • ماکان٬ سام٬‌سجاد و دیگر دوستانی که همه آدمها را با خودتان مقایسه میکنید… در نوازندگی در صدی از نوزاندگان هستند که به آنها prodigy میگویند و انها کسانی هستند که در سنین خیلی پایین قادر به اجرای قطعات دشوار هستند٬ سرعت یادگیری آنها فوق الغاده هست و بیشتر معجزه هستند تا نوازنده. یهودی منوهین مثلا یکی از آنهاست که رد دوازده سالگی ویولن را تا آخر رفته و برگشته است… علی صالحی در واقع کمی هم دیر شروع کرده وگرنه زودتر از اینها بروخ باید میزد. البته توجه کنید که نوازندگی یک بچه دوازده ساله حتی اگر چایکوفسکی هم بزند با نوازندگی یک شخحص پنجاه ساله متفاوت است و در واقع موضوع موزیکالیته و زیبایی شناسی چیزی نیست که با آموزش و نبوغ بدست آید. اما به هر حال علی صالحی واقعا در دو سال همه اتودهای رایج را زده است و البته شبیه او در دنیا کم نیست…در هر شک.ر سی چهل نفر پرودیجی فقط در ویولن داریم …

بیشتر بحث شده است