گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

خدایی: در آکادمی آواز، مستر کلاسهایی با شرکت استادان خواهیم داشت

چه برنامه خاصی که در آکادمی آواز دارید؟

برنامه های خوبی داریم در آکادمی آواز، اجرای کنسرت برای هنرجویان آواز برتر و تشکیل یک آرشیو قوی و بخش پژوهش و تحقیق در مورد شیوه های مختلف آواز؛ تشکیل یک گروه کر خوب و تشکیل یک گروه کر ایرانی برای کارهایی که قرار است صدای ایرانی داشته باشد و الان مجبورند برای این کارها از کرهایی استفاده کنند که با استیل آواز غربی میخوانند و آن نوع سونوریته و کاراکتر.

مستر کلاسهای زیادی خواهیم داشت با اساتید برجسته آواز ایران از همه مکاتب شاخص آوازی؛ نت خوانی، سلفژ و صدا سازی به صورت واحد هایی مجزا به هنرجویان آموزش داده خواهد شد. در مورد آناتومی بدن که مربوط به آواز است، ورزیدگی اندام های صوتی، شیوه صحیح تنفس، بهداشت حنجره و …

شما در زمینه آواز کلاسیک غربی هم فعالیتی داشته اید؟

بله، من در این زمینه چند سال پیش زیر نظر ژاسمن مارترل استاد فراسوی اپرا کار کردم که استاد علیزاده ایشان را دعوت کرده بودند. در اینجا جا دارد از ایشان تشکر کنم از استاد حسین علیزاده که حق بزرگی بر گردن من دارند و نه تنها بنده که چندین نفر از شاگردانشان که هم هنرجوی استاد بودیم و هم خواننده گروهشان و هم ایشان زحمت کشیدند و این استاد را برای ما از فرانسه آوردند که بسیار علمی با ما کار کردند و ما اگر بتوانیم این تکنیکهای علمی را تلفیق کنیم با تکنیکهای آواز ایرانی مانند همان کاری که زنده یاد استاد بنان کردند، میتوانیم تغییر و تحول بزرگی در آواز ایران در نحوه صحیح خواندن ایجاد کنیم و آوازمان را از حالت یکنواختی خارج کنیم.

همانطور که میبینیم اسطوره آواز ایران، استاد شجریان از این تکنیکها بهره برده اند و در استودیو، صحنه، فضای آزاد و … همه جا صداهای بم و زیر و متوسط یکی است و این تکنیکها را ایشان مورد استفاده قرار داده اند.

آموزش ردیف های مختلف هم به صورت مدون و برنامه ریزی شده در ترم های مختلف برای هنرجویان در نظر گرفته شده است و در بخش های تخصیص ردیف هم هنرجویان پیشرفته میتوانند از اساتید همان ردیف در مستر کلاسها، بهره بگیرند.

آیا این ترمها مانند ترمهای دانشگاهی به صورت طبقه بندی شده در نظر گرفته شده یعنی هنرجو میداند پس از طی این زمان به چه مرحله ای خواهد رسید؟

بله، این طبقه بندی با مشورت استادان انجام گرفته و یک هنرجو که میخواهد دوره کامل مثلا آواز ایرانی را بگذراند، باید پنج تا شش سال دوره های مختلف را از سلفژ، بهداشت صدا، صدا سازی، ردیف های مختلف و … را بگذراند و در پایان کار مدرک این آکادمی را دریافت میکند، هرچند هنر نیاز به ارائه مدرک ندارد چون عملی است و باید ارائه شود ولی ما برای تایید حضور هنرجویان در ترمهای مختلف، به هنرجو مدرک خواهیم داد.

ما با این روش قطعا خروجی های خوبی خواهیم داشت و من همین الان هنرجویی هفت ساله دارم که تا سه سال دیگر او را معرفی خواهم کرد که یکی از استعدادها خاص آواز ایرانی است. در بخش آواز بانوان هم همانند آقایان کار خواهد شد و امکانات برای همه وجود خواهد داشت.

چه امکانات خاصی این آکادمی دارد؟

امکانات خوبی از جمله یک استودیو مجهز با صدابرداری مجرب با محیطی هنری که وقتی هنرجویی وارد مرکز میشود، تاثیر گذاری مثبت محیط روی او اثر مثبت داشته باشد و ما توانایی ضبط، مجوز و تکثیر آلبوم داریم و همینطور طراحی جلد و پوستر کنسرت…
اولین بار هم که هنرجو به این مرکز وارد میشود ما در استودیو صدای او را ضبط میکنیم تا پس از پایان هر ترم متوجه تغییرات خود شود. هر سه ماه یکبار یک شورا تشکیل میشود و صدای هنرجویان آن ترم بررسی میشود و کم و کاست آن مورد ارزیابی قرار میگیرد.

صدابردار این استودیو چه کسی هستند؟
صدابردار ما یکی از بهترین صدابرداران ایران که سابقه طولانی ضبط آثار مختلف موسیقی در صدا و سیما دارند، آقای صادق نوری هستند. ایشان سابقه ضبط های کنسرت، استودیو بسیار در کارنامه دارند و همینطور آقای ناهی هم از پیشکسوتان صدابرداری که بسیار با تجربه و بازنشسته صدا و سیما هستند در استودیو ما حضور دارند. بسیار امکانات خوبی اینجا داریم و خواهیم داشت و واقعا امیدواریم هنرجویان خوبی پرورش دهیم.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است