گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ایل کارلو دی فرانسیا دل (قسمت دوم)

از نظر زیبایی شناسی بسیار پویا و انسانی مطابق با فرمهای طبیعی در حرکت بودند ونوای ویلن ها در خانواده آماتی از شکوهی عمیق خبر می دهد که به دور از جنجال ها و هیاهوی محیط حضور خود را تثبیت می کند و چه زیبا که هنر ویلن با آماتی ها بنیان گذاری و ادامه یافت ما همچنان گذشتگان خاندان آماتی را سپاس می گذاریم و کوشش آنان را در ایستایی این پدیده شگرف احساس می کنیم هر چند که شاید نامی از آنها در تاریخ نباشد.

اکنون نیز در آغاز شمارش لحظه های طلایی، به سراغ آثاری می رویم که از اندیشه و نبوغ انسانهایی اینچنین درخشان بر خواسته است، به درستی به چه میزان می توانیم معنای آنچه در گذشته ای دور رخ داده است را بازگو کنیم، زمانی که هیچ خبری از ابزار مدرن امروزی به همراه تکنولوژی پیشرفته قرن معاصر نبود. براستی این سازهای تاریخی در قلب کدام ستاره متولد شد و احساس شورانگیز کدامین حیات در آن دمیده شد، تا کنون نیز لحظه های بسیاری گذشته اند ولی همچنان حضور این زیبایی ها در روزگار ما درخشنده و پایدار است.

آندرا آماتی سازهای بسیاری را پدید آورد و روش تازه ای را برای توسعه هنر ساخت ویلن پیش بینی نمود او موسس اولین کارگاه آموزشی ساخت ساز در دوران حیات خود بود که بسیاری را در این مسیر با چگونگی این هنر آشنا نمود و خود نیز اولین گام های بلند استقرار و استمرار این ساز را بنا نمود.

در کتاب معروف the Amatis DNA تلاش شده است که از مجموعه آثار خانواذه آماتی نمونه هایی جذاب و بارز را معرفی کند در این بین آنچه برای من جلوه ای دگرگونه داشت را انتخاب نمودم تا بعد ازبررسی های لازم و مطالعه سایر الگوهای مربوطه، نمونه اصلی را وارد مبحث طراحی نموده و باز سازی مدل مهندسی آن را آغاز نمایم.

ابعاد و اندازه های اصلی با توجه به تصویر موجود برآورد شده بود اما در نمونه گرافیکی که داشتیم آثاری از آسیب دیدگی های مختلف دیده می شد که باید آنها را اصلاح کرده و ساز را به شکل روز اول در محیط نرم افزار شبیه سازی می کردیم که در نهایت با کنترل های لازم وارد مرحله ساخت شویم.

ساز مورد نظر Il Carlo IX di Francia del 1566 ساخته ANDREA AMATI می باشد که برای شاه فرانسه در سال ۱۵۶۶ ساخته شده است این ساز هم اکنون در Collezione del Palazzo Comunale di Cremona نگهداری می شود.

این اثر که با نقشهایی زیبا بر روی صفحه پشت و دیواره ها مزین شده است جلوه ساز را کامل نموده وبه عنوان نمادی برجسته از هنر، خود را بازگو می سازد هر چند مرور زمان نگاره ها را کم رنگ و نامشخص نموده است اما همچنان مهارت وچیره دستی هنرمند، گویا و آشکار است.


ابعاد و اندازه ها حاکی از آن است که این ساز با مقیاسی کوچکتر از ابعاد امروزی برای استفاده شخصی خاص برای قدرت اجرایی بالا طراحی و ساخته شده است، فرم و حالت قوس ها و منحنی های به هم تنیده شده نیز به کیفیت اثر افزوده است. در تصاویر زیر مناطقی که بر اثر مرور زمان آسیب دیده اند را ملاحظه می کنید.

       
 

       
 
       
 

   
 
رضا ضیائی

رضا ضیائی

متولد ۱۳۵۴
سازنده خانواده ویولن

Maestro liutaio (master violinmaker) Approved by professional master violinmaker in Italy-Cremona Making: violin, viola, cello & bass

۱ نظر

بیشتر بحث شده است