گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

روی اوربیسن، صدایی با نفوذ (۲)

وی صدای خود را اگر عالی نه، اما جاودان می پنداشت. در ششمین سال تولدش پدرش به او گیتاری هدیه داد. اوربیسن در سن هفت سالگی دراین باره گفت: ” من تصمیم خودم را گرفته بودم، دیگر هیچ چیزی برایم اهمیتی نداشت… ” موسیقی همه زندگی او شد. تاثیر اصلی موسیقی بر روی اوربیسن جوان موسیقی کانتری بود، به ویژه از اشعار لفتی فریزل (Lefty Frizzell) بسیار متاثر شده بود.

وی همچنین از آثار هنک ویلیامز (Hank Williams) و جیمی روجرز (Jimmie Rodgers) بسیار لذت می برد. یکی از اولین خوانندگی که اوربیسن نوازندگیش را از نزدیک دیده بود ارنست تاب (Ernest Tubb) بود. آهنگ زایدکو از ژول بلون از اولین آهنگهایی بود که اوربیسن برای عموم خواند.

در سن هشت سالگی در برنامه رادیویی محلی حضور یافت. در اواخر دهه ۴۰ خود برگزار کننده این برنامه شد. در دبیرستان به همراه چند دوست، گروه “غربی های چشمک زن” را به وجود آوردند، گروهی غیر رسمی که بر اساس استانداردهای موسیقی کانتری و آهنگهای ژلن میلر (Glenn Miller) شکل یافته بود.

زمانی که به آنان برای نواختن در جشن رقصی پیشنهاد ۴۰۰$ شد، اوربیسن به فکر افتاد تا از طریق موسیقی خرج زندگیش را تامین کند. اگرچه پس از دبیرستان در کالج ایالت شمال تکزاس ثبت نام کرد در آنجا تصمیم به تحصیل زمین شناسی گرفت که اگر بابت موسیقیش پولی به دست نیاورد، بتواند خرج خود را در زمینه نفت تامین کند.

audio file
قسمتی از “love hurts
” را از اربیسون بشنوید

او گروه دیگری را به وجود آورد به نام پادشاهان نوجوان (Teen Kings) و در هنگام کار کردن در زمینهای نفت و یا در هنگام مطالعه به تمرین خوانندگی می پرداخت. در آنجا بود که اوربیسن با همکلاسیش پت بون (Pat Boone) خواننده آمریکایی آشنا شد که برای ضبط ثبت آثارش با شرکتی قرارداد بسته بود.

نمرات زمین شناسی اوربیسن رو به کاهش بود، بنابراین به کالج ادسا-شهری در غرب تکزاس برای تحصیل به عنوان معلم راهی شد. زمانی که در ادسا زندگی می کرد ۵۷۱ کیلومتر را برای دیدن اجرای الویس پریسلی تا دالاس می راند! در سال ۱۹۵۵ جانی کش به آن منطقه سفر کرد و در همان ایستگاه رادیوی محلی که گروه پادشاهان نوجوان در آن می نواختند، به اجرا پرداخت و به اوربیسن پیشنهاد کرد تا با سم فلیپس (Sam Phillips) در ضبط سان ارتباط برقرار کند، جایی که خانه ستارگان راک است همچون: الویس پریسلی، کارل پرکینز (Carl Perkins)، جری لی لویز (Jerry Lee Lewis) و کش.

audio file
قسمتی از “le-ah
” را از اربیسون بشنوید

با این وجود برخورد اول فلیپس با اوربیسن تا حدی گستاخانه بود: “این جانی کش نیست که شرکت ضبط مرا اداره می کند!” با این حال فیلیپس متقاعد شد تا به آثار ضبط شده گروه پادشاهان نوجوان با نام “اُبی دُبی” آهنگی که آن را در خانه ای در شمال ایالت تکزاس ضبط کردند گوش سپارد. فلیپس بسیار تحت تاثیر قرار گرفت و در سال ۱۹۵۶ با گروه قراردادی بست.


en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است