گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

موسیقی کانتری (۴)

در سال ۱۹۷۷ خانم دالی پارتون (Dolly Parton) موسیقیدان برجسته سبک کانتری با آهنگ “اینجا باز هم تو” به عنوان بهترین آهنگ کانتری و در رده سوم بر روی بیلبورد بهترینهای پاپ آمریکا جای گرفت. همچنین کنی راجرز (Kenny Rogers) پس از موفقیت در پاپ، راک و موسیقی محلی با آهنگ “لوسیل” به موسیقی کانتری راه یافت و در رده پنجم بیلبورد بهترینهای پاپ آمریکا قرارگرفت. در حقیقت راجرز و پاترون هر دو این توانایی را داشتند که هم زمان هم در موسیقی کانتری و هم پاپ برترین باشند.

audio file
قسمتی از ترانه “lucky in love” را از Sherrie Austin بشنوید

در سال ۱۹۸۰ سبک “نئوکانتری” به وجود آمد که در فیلم “کابوی شهری” (Urban Cowboy) به محبوبیت رسید. فروش آلبومهای موسیقی کانتری و نئوکانتری به ۲۵۰ میلیون دلار در سال ۱۹۸۱ رسید و ۹۰۰ ایستگاه رادیویی آغاز به پخش موسیقی و برنامه های مختص این نوع موسیقی به طور تمام وقت نمودند. آلترنیتیو کانتری به گروه خوانندگان و موسیقیدانان مختلفی رسید و به تدریج با موسیقی پانک سنگین (Hard Punk) همراه با استفاده از سنت های موسیقی کانتری، ترکیب شد.

اشعار این نوع سبک اغلب ناامیدانه، نزدیک به موسیقی گوتیک سالهای ۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ و با نگاهی به مسائل اجتماعی بوده است. به طور کلی بسیاری از ستارگان راک و پاپ، به موسیقی کانتری وارد شدند: ریچارد مارکس (Richard Marx) در سال ۲۰۰۰ با آلبوم “روزهایی در آوالون” که شامل پنج موسیقی کانتری میشد، از این جمله می باشد.

در سال ۲۰۰۵ خانم کری آندروود (Carrie Underwood) خواننده موسیقی کانتری، برنده چهارمین فصل “بت آمریکایی”، بهترین فروش ضبط اثر و برنده جایزه گرمی شد. خانم آندروود همچنین هفتمین خانم برنده جایزه آکادمی موسیقی کانتری سال و همچنین اولین خانم در تاریخ موسیقی کانتری می باشد که این جایزه را دو بار در دو سال پیاپی از آن خود کرده است.

اولین آلبوم وی: Some Hearts نه تنها سریع ترین مدت زمان فروش را برای اولین آلبوم هنرمند موسیقی کانتری در تاریخ داشت، همچنین در رده بندی Billboard.com در رده اول بهترین آلبوم کانتری در دهه ۲۰۰۰-۲۰۰۹ قرار گرفت. در سال ۲۰۰۸ خانم تیلر سوئیف (Taylor Swift) موسیقیدان برجسته کانتری پاپ بود و قطعه “داستان عشق” اولین آهنگ کانتری بود که در رده اول ۴۰ آهنگ برتر BDS نیلسن قرار گرفت و همچنین از پرفروش ترین آهنگها بوده است. امروزه موسیقی کانتری اغلب از رادیوها پخش می شود.

شاید در میان کشورهای خارج از آمریکا، این کانادا باشد که بیشترین علاقمندان و هنرمندان این نوع موسیقی را دارا می باشد. از مشهورترین موسیقیدانان کانادایی این سبک: شانیا توئین (Shania Twain)، هنک اسنو (Hank Snow)، بلو رودئو (Blue Rodeo)، مارگ اوسبورن (Marg Osburne)، جانی مورنینگ (Johnny Mooring)، تری کلارک و بسیاری دیگر می باشند.

همچنین کانتری در استرالیا همواره محبوببیت داشته است. از سالهای ۱۸۰۰ با سرودن آهنگهایی که در بیشه زارها می خواندند تا آهنگهایی که برای اعتراض علیه دولت استفاده می کردند. در دهه ۱۹۴۰ اسلیم داستی (Slim Dusty) در موسیقی کانتری ظاهر شد و در مدت پنجاه سال ۱۰۰ آلبوم از خود به جای گذاشت. در سالهای اخیر کیث اربن (Keith Urban) و شری آستن (Sherrie Austin) موسیقی کانتری را همچنان در استرالیا زنده نگاه داشتند.

audio file
قسمتی از ترانه “rhinestone cowboy glen” را از campbell بشنوید

موسیقی کانتری به همان اندازه که در آمریکا شنونده دارد در سرتاسر دنیا نیز محبوب است. برای مثال علاقمندان این نوع موسیقی در آلمان به سه دسته تقسیم می شوند: علاقمندان به سمبلهای کابوی آمریکایی، افراد میان سال که این نوع موسیقی را به “هارد راک” ترجیح می دهند و جوانترها که به واسطه پاپ بسیاری از موسیقی های کانتری را نیز گوش می دهند.

audio file
قسمتی از ترانه “blue sky” را از allman بشنوید

در آمریکای جنوبی در اواخر سپتامبر هر سال، جشنواره موسیقی کانتری در شهر سن پدروی آرژانتین برگزار می شود. این جشنواره شامل گروههایی از آرژانتین، برزیل، اورگوئه، شیلی، پرو و آمریکا می باشد. در ایرلند برنامه تلویزیونی TG4 ستاره ایرلندی موسیقی کانتری: گلور تیر (Glór Tíre) را معرفی نموده است. از دیگر شبکه های تلویزیونی پخش موسیقی کانتری: CMT و CMT Pure Country، رائول تی وی (Rural Free Delivery TV) و GAC می باشند. اولین کانال تلویزیونی پخش این نوع موسیقی در آمریکا در اوایل دهه ۱۹۸۰، TNN بود. در سال ۲۰۰۰ این کانال به نام Spike TV تغییر نام داد.

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است