گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

U2 در ۲۶ سپتامبر ۱۹۷۶ در دوبلین تشکیل شد. لری مولن جونیور چهارده ساله از اعضای دبیرستان، گروهی در آشپزخانه خود تشکیل داد! پس از مدت زمان کوتاهی به اعضای اصلی گروه، ایوان مک کورمیک و پیتر مارتین که از دوستان مولن بودند اضافه شدند. پس از اولین تمرین جدی مارتین و پس از گذشت چند هفته کورمیک گروه را ترک کردند.


audio fileبشنوید قسمتی از

“در کشور خداوند”

از گروه یوتو

از تاثیرات اولیه بر روی گروه: پانک راک بود گروههای چون: جم (The Jam)، کلش (The Clash) و The Sex Pistols. در سال ۱۹۷۸ دیک که از دیگر اعضای گروه بزرگتر بود، به کالج می رفت از گروه جدا شد و کنسرت خداحافظی وی در کلیسای پرسبیتری برگزار شد. چهار عضو باقی مانده گروه همچنان با نام یوتو به اجراهای خود ادامه دادند.

در بزرگداشت روز پاتریک مقدس در سال ۱۹۷۸ یوتو جایزه با استعداد ترین گروه در ایرلند را از آن خود کرد. این جایزه شامل ۵۰۰ فرانک و استودیویی برای ضبط و پخش از شبکه رادیویی CBS ایرلند بود. این موفقیت راه را برای این گروه جوان هموارتر کرد. در همان سال در آن استودیو اولین نمونه کار خود را ضبط کردند، با شنیدن این اثر، پائول مک گوئینز (Paul McGuinness) مدیر مجله هات پرس قبول کرد که مدیر و برنامه ریز گروه شود.

اولین اثر ضبط شده یوتو “سه” در سپتامبر ۱۹۷۹ و همچنین اولین موفقیت گروه بر روی بیلبورد برترینهای ایرلند بود. این آهنگ را در دسامبر همان سال در لندن اجرا کردند که اولین کنسرت آنان در خارج از کشور بود، اگرچه در جذب تماشاگران و منتقدین ناموفق بودند. در فوریه ۱۹۸۰ آلبوم “روزی دیگر” با کمپانی ضبط CBS عرضه شد اما تنها در بازار موسیقی ایرلند مورد استقبال قرار گرفت.


audio fileبشنوید قسمتی از

“ثانیه ها”

از گروه یوتو

در سال ۱۹۸۰ آهنگ “تیک تاک ساعت ۱۱” را به عنوان اولین آهنگ بین المللی خود عرضه کردند. “پسر” که اولین آلبوم آنان بود مورد توجه قرار گرفت اگرچه به نظر می رسید بونو بیشتر اشعار آن را با مضمون همیشگی رویاها و ناکامی های بزرگسالان، بداهه خوانده است!


audio fileبشنوید قسمتی از

“تیک تاک ساعت ۱۱”
از گروه یوتو

این آلبوم همچنین اولین آهنگی را که گروه با آن در بریتانیا موفقیت به دست آورد را شامل می باشد “من دنبال خواهم کرد”. پس از عرضه این آلبوم، سفری برای اجرای “پسر” نیز آغاز شد که اولین سفر یوتو به اروپا و آمریکا بود. این اجراهای زنده قدرت و استعداد گروه را هویدا ساخت آنطور که منتقدین اظهار کردند “بونو اجرا کننده قدرتمند و پرشوری بود.”


audio fileبشنوید قسمتی از
“من دنبال خواهم کرد”
از گروه یوتو

دومین آلبوم گروه: “اکتبر” در سال ۱۹۸۱ که شامل مضامینی عرفانی بود. در طی ضبط این آلبوم بونو و اج به دلیل اختلافات عقیدتی با دیگر اعضا، تصمیم به ترک گروه گرفتند. بونو، اج و مولن به گروه مسیحی “طرفداران شالوم” پیوستند که باعث پیش آمدن سوالات فراون و دچار تحیر بین مسیحیت و سبک زندگی راک اند رول شدند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است