گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

وان موریسون، نوری در تاریکی (۶)

وان موریسون برای مدت سه سال هیچ آلبومی عرضه نکرد. بعد از یک دهه کار مداوم و بی وقفه، در مصاحبه ای گفت: “احتیاج دارم به طور کامل از موسیقی فاصله بگیرم و برای ماهها بدان گوش نیز نسپارم.” آلبوم “دوره تحول” را در سال ۱۹۷۷، به طور مشترک به همراه دکتر جان به پایان برد. این آلبوم نقدهای ملایمی در بر داشت و آغازی بود به دوره پر کار و پرثمر در ساخت موسیقی. یک سال بعد، موریسون آلبوم “طول موج” (Wavelength) را عرضه کرد که در مقایسه با دیگر آلبومهای وی فروش بسیار پر سرعتی داشت.

اولین آهنگ این آلبوم “تالار پادشاهی” خاطرات کودکی موریسون به همراه مادرش در کلیسا را بیان می کند و زمینه ای مذهبی دارد که در آلبوم بعدی وی “در درون موسیقی” (Into the Music) نیز به گوش می رسد.

در سال ۱۹۸۰ موریسون و نوازندگانش به استودیوی “خرس بزرگ” (Super Bear) واقع در رشته کوههای آلپ فرانسه سفر کردند برای ضبط آلبوم “صومعه” (abbey) که از آن به عنوان بحث برانگیز ترین اثر وی یاد شده است.

آلبوم بعدی “یک عامیانه” (Common One) شامل شش آهنگ است که طولانی ترین آن “تابستان در انگلستان” ۱۵ دقیقه می باشد که با جمله “آیا می توانی سکوت را احساس کنی؟” به پایان می رسد. در مجله NME درباره این آلبوم آمده: “پاکی عظیم، بسیار کسالت آور به همراه روحی خود پسند.” حتی گریل مارکوس که همواره طرفدار آثار مورسیون بود نوشت: “این آلبوم تنها نوعی شعر پنهان است که او فکر می کرد باید باشد، نه موسیقی فراتر و غنی تر”

زندگی نامه نویس کلینتون هایلین (Clinton Heylin) اضافه کرده است: “موریسن از این پس دیگر کاری بدین بلند پروازانه انجام نخواهد داد.” آلبوم بعدی موریسون “دید زیبا” (Beautiful Vision) بود در سال ۱۹۸۲ که بار دیگر به ریشه های شمال ایرلند خود باز می گردد که هم مورد توجه عموم و هم منتقدان واقع شد.

آهنگ “اسکاندیناوی” در این آلبوم با داشتن موریسون پشت پیانو نامزد دریافت بهترین جایزه “بهترین نوازندگی موسیقی راک” برای بیست و پنجمین “جایزه گرمی” (Gramy Award) بود. در سالهای ۱۹۸۰ موسیقی موریسون بیشتر عرفانی بود. آلبوم سال ۱۹۸۳ وی “سخنان گنگ دل” (Inarticulate Speech of the Heart) موجی بود به سمت موسیقی مراقبه وار به همراه چندین سینتی سایزر انواع فلوت و دیگر سازها.

در این دوره وی به تحصیل ساینتولوژی (Scientology) – علمی درباره عرفان و جاودانگی- پرداخت و سخنرانی در ادای احترام و سپاس به استاد و بنیانگذار این عقیده ال.رون هوبارد (L. Ron Hubbard) برگزار کرد. “احساس عجیب” (A Sense of Wonder) آلبوم سال ۱۹۸۵ موریسون بود که تمام موضوعات روحانی چهار آلبوم پیش را گرد هم آورد.

در مجله رولینگ استون نوشته شده: تولد دوباره آلبوم “در درون موسیقی”، اندیشه عمیق “یک عامیانه”، وجد و فروتنی “دید زیبا” و سعادتمندی و نرمی “سخنان گنگ دل” یکجا در این آلبوم حضور دارند. یک سال بعد آلبوم “هیچ راهبری، هیچ روشی، هیچ معلمی” عرضه شد که تقدسی اصیل و تازگی در موسیقی داشت.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است