گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

روی اوربیسن، صدایی با نفوذ (۴)

اوربیسن در شب اولین اجرا در انگلستان به عنوان اولین اجرا کننده به روی سن رفت در حالی که کاملا آرام و بی حرکت در حال اجرا بود می دانست مخالفشان، گروه بیتل ها، در پشت سن حضور دارند: جان لنون، پل مک کارتنی (Paul McCartney)، جرج هریسون (George Harrison) و رینگو استار (Ringo Starr). زمانی که حضار تقاضا کردند “ما باز روی را می خواهیم” لنون و مک کارتی با هول دادن اوربیسن به عقب مانع از حضور دوباره وی بر روی سن شدند!

استار بعدها گفت: “همه ما در پشت سن ایستاده بودیم و به تشویق فوق العاده پرشور تماشاگران برای اوربیسن گوش می دادیم در حالی که وی بروی سن بی حرکت و بدون هیچگونه عکس العملی ایستاده بود.” کمی بعد اوربیسن مورد ستایش بیتل ها قرار گرفت.

اوربیسن با لنون احساس نزدیکی فراوانی می کرد اما این هریسون بود که با او دوستی طولانی و محکمی را برقرار کرد. سفر دوباره اوربیسن به انگلستان در سال ۱۹۶۳ به زندگی شخصی او لطمه وارد کرد زیرا همسرش با مردی دیگر در رابطه بود. وی در این مدت به ایرلند، کانادا، نیوزلند و استرالیا نیز سفر کرد.

در سال ۱۹۶۴ اوربیسن از همسرش جدا شد. اگرچه یک سال بعد بار دیگر با هم ازدواج کردند. اوربیسن بسیار به دیدن فیلم علاقمند بود و اگر در سفر یا اجرا یا ساختن موسیقی نبود وقتش را صرف تماشای فیلم می کرد.

در همان سال گروههای راک اند رول به وجود آمده در آمریکا British Invasion جهت موسیقی راک را دستخوش تغییر کردند. در سفری دیگر به انگلستان در همان سال اوربیسن پایش در اثر افتادن از روی موتور شکست اما شب آن روز با پای در گچ برای اجرای کنسرتش به روی سن حضور یافت!

اگرچه اوربیسن همسرش را در عشق نسبت به موتور شریک کرد اما زمانی که در سال ۱۹۶۶ به همراه او بر روی موتور به خانه می رفتند کامیونی به آنان اصابت کرد که همسر اوربیسن در جا از دنیا رفت! این غم بزرگ او را در کار غرق کرد. در سال ۱۹۸۷ به تالار مشاهیر راک اند رول معرفی شد. در همان سال با ارکستر موسیقی الکترونیک با رهبری جف لاین (Jeff Lynne) در آلبوم جدیدشان حضور یافت.

باب دیلن به آنان اجازه داد تا از استودیوی شخصی او در خانه اش استفاده کنند. زمانی که اوربیسن دوباره در اوج شهرت بود بیان کرد: “بسیار عالی است که من بار دیگر مورد توجه قرارگرفته ام، اما همچنان نمی توانم باور کنم.” وی برنامه ای فشرده داشت و به اروپا سفر کرد، در آنجا اجراها، مصاحبه ها و ضبطهای ویدیویی فراوانی داشت. در روزهای آخر مدیر کلوپ احساس کرد که اوربیسن وضع سلامتی خوبی ندارد اما اوربیسن نپذیرفت و به اجرا ادامه داد.

سرانجام خسته برای استراحتی کوتاه پیش از سفری دیگر به لندن برای ضبط اجرای ویدیویی، به خانه رفت و در ۶ دسامبر ۱۹۸۸ پس از صرف شام در خانه مادرش، دچار حمله قلبی شد و چشم از جهان فروبست! مرگ اوربیسن اخبار تمام روزنامه و رسانه ها شد. در سال ۱۹۸۹ اوربیسن پس از الویس پریسلی اولین موسیقیدانی بود که دو آلبومش همزمان در بین پنج آلبوم برتر قرار گرفت.

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

  • ده ۱۹۸۰ کاستی بود بنام معروفترین اهنگهای جهان . نمی دانم اثر چه کسی بود بدون کلام لطفا اگر میدانید اسم اهنگ ساز را معرفی کنید. با تشکر

بیشتر بحث شده است