گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

طهرانیان: آثارم را در معرض نقد قرار دادم

یعنی شما هیچ فرد موفق یا اجرای خوبی ندیدید؟

البته که دیدم اما شما به طور کلی پرسیدید! در دانشگاه هنر خانم آیلین ارجمند در دوره کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند که بسیار گیتاریست خوبی هستند و اجراهایی که از ایشان شنیده ام واقعا عالی بودند. آقای مهرگان نجفی بسیار گیتاریست خوب و موسیقیدان خوبی هستند. در دانشگاه آزاد آقای محمد صالحی تحصیل می کنند که بسیار موسیقیدان خوب و گیتاریست خوبی هستند. خانم فرناز خیابانی که بسیار تمیز و با موسیقی خوب به اجرای قطعات می پردازند. همچنین یک آلبوم از حامد پورساعی شنیدم که بسیار با تکنیک خوبی اجرا شده بود.

به نظر شما یک گیتاریست خوب کیست؟
گیتاریستی است که در کنسرت به خوبی به اجرای قطعات می پردازد. برای اجرای خوب شما نیازمند تکنیک، سواد پایه موسیقی خود شناسی و هوش هستید.

خودشناسی؟
البته، شما باید بفهمید که از پس اجرای چه آثاری بر می آیید و چه آثاری با تکنیک و روحیه شما سازگار است و می توانید به خوبی حتی در اوج هیجان به اجرای آنها بپردازید.

بیشتر دانشجویان در حال حاضر تنها یک مشکل دارند: عدم صداقت با خود! به اجرای آثاری می پردازند که بتوانند خود نمایی کنند بعضا به درستی نام آهنگساز را نمی دانند. زمانی که می پرسم چرا می خواهی این قطعه را اجرا کنی؟ جواب می دهد چون فلانی اجرا کرده است.

خوب حالا می توانید بگویید که مشکل کجاست؟
نبود سنت و روش صحیح آموزش پایه ای. اگر به نسل های گذشته معلمین گیتار در ایران نظری بیندازید، به جز یک یا دو نفر سایرین تحصیلات موسیقی نداشته و موسیقی را به شکل آزاد فراگرفته اند. آشنایی با گیتار کلاسیک از طریق آثار ضبط شده توسط بزرگان این هنر بوده است از اینرو معیار این افراد برای تدریس و تشخیص یک اثر خوب وابسته به یک اجرا بوده و نه به نت و اصل اثر و همچنین نه به فضای کنسرت! معیار سنجش دانشجو نیز اجرای یک نوازنده بسیار معتبر است، نوازنده ای که حتی در اروپا و آمریکا نیز به عنوان یک استثنا شمرده می شود!

شما آثار ضبط شده توسط بزرگان نوازندگی را مرجع نمی دانید؟
مرجع واقعی ما علوم پایه موسیقی هستند و راه درست این است که نوازنده و به ویژه هنرجو ابتدا سعی داشته باشد تا اثر را با دانش خود به اجرا در آورد. شنیدن آثار ضبط شده وظیفه یک هنرجو است اما نه برای تقلید و نه برای ارزش گذاری بر کار فرد دیگر! برای الهام گرفتن، لذت بردن و البته یادگرفتن بسیاری از نکات!

اما از نظر شما اجرای زنده اهمیت بیشتری دارد.
البته. من هر ترم در دانشگاه آزاد و هنر برای دانشجویان اجراهایی ترتیب می دهم و در ترم گذشته شخصا به اجرای کنسرت در دانشگاه آزاد پرداختم.

اجرا در حضور دانشجویان سخت نیست؟
در حضور دانشجویان به هیچ وجه سخت نیست چرا که آنها با سختی اجرای زنده آشنا و به این کار احترام می گذارند اما در حضور لمپنهایی که کارت دانشجویی دارند انرژی زیادی از آدم می گیرد!

شما کار یک گیتاریست را چطور می بینید؟
یک گیتاریست می تواند چهره های متفاوتی داشته باشد. می تواند نوازنده، تنظیم کننده، آهنگساز، پداگوگ، نویسنده و محقق، خبرنگار و… باشد یا حتی در چند شاخه فعالیت کند. اما باید سابقه و تجربه کار و اجرای عملی را داشته باشد. در آنصورت می تواند موفق شود.

به کتاب شما ایرادهایی وارد شده است؟

این کتاب پایان نامه نظری من در دوره کارشناسی ارشد بود که به زبان روسی نوشته و بعد در ایران به زبان فارسی بازنویسی نمودم. نتها و عکسها را نیز در ایران به آن اضافه کردم. من توانایی و شجاعت دارم که اثر خودم را ارائه نمایم و خواننده حق دارد که به کتاب ایراد بگیرد یا نمره مثبت بدهد.

فکر می کنید آلبوم شما با موفقیت روبرو شود؟
فقط می دانم که تلاشم را کرده ام. در جریان ضبط مطالب بسیاری آموختم و بسیار خوشحالم که کاری انجام داده ام و اطمینان دارم در قدم بعدی بسیار نتیجه بهتر خواهد بود.

اسد شیریان

اسد شیریان

دیدگاه ها ۱۲

  • سلام

    امیدوارم موفق و تندرست باشید.من پسر حسین بهارفرپسرعموی پدرتان هستم.
    باعث افتخاراست که چنین هنرمندانی در خاندان ما وجوددارند.
    من ازهنر زیادسررشته ندارم ولی به موسیقی علاقمندهستم.
    امیدوارم روزبه روز موفق تر باشید.

    مهردادبهارفر

  • فرزین طهرانیان نوه عموی شوهر من میباشد وما باخانواده او روابط صمیمانه ای داریم باعث بسی افتخار و خوشحالی من میباشد که فردی از فامیل راموفق و شایسته مقام استادی دانشگاه وهمچنین در سطح بین الممللی ببینم امیدوارم همیشه موفق وموید باشد درکلیه امور زندگیش وبخصوص زندگی هنری وآموزشی .ازخداوند منان سپاسگزارم که مادری بسیار گرانقدر درکنارش باورسیدگی کرد و اگر فرزین جان باین مقام رسیده شایستگی مادرفرزانه اش درامرتربیت او میباشد انشاالله همواره پیروزباشد وآلبومهای بیشتر و جالب ارایه دهد.باتشکر

  • با عرض سلام و تحیات و قدردانی از آقای طهرانیان از بابت این گفتگو .
    با ایشان موافقم که فضای موسیقی در ایران مجازی است . و آن چیزی که حقیقی ایت هیاهوست . حالا به هر شکلی که می خواهد باشه . از جار و جنجال و نقدهای بی اساس و بدون علم و سواد گرفته تا فحش و بد وبیراه و توهین . نظرشان در باب دانشگاه و کلاس های آموزشی هم به نظرم درست است . البته هر چند که این واقهیات تلخ است ولی حقیقت است .
    با تشکر از سایت شما و آقای فرزین طهرانیان از بابت این گقتگوی کوتاه ولی از روزنه ی حقیقت .

  • با سلام و قدردانی از استاد محترم آقای طهرانیان
    و آرزوی موفقیت های بیشتر در ایران و خارج از کشور برای ایشان ،امیدوارم هنرجویان موسیقی هرچه بیشتر از تجربیات و دانش اساتیدی چون ایشان بهره مند شوند و تحولات مثبتی در سیستم آکادمیک و آموزشی موسیقی اتفاق بیفتد.
    با تشکر

  • سلام. من هیچ وقت فکر نمیکردم که یک روز کسی انقدر علاقمند بشه به پیشرفت دادن سطح گیتار کلاسیک در ایران . گرچه به نظر من در ایران کمتر کسی ارزش زحمات آدم رو درک میکنه. خسته نباشد.
    هم دانشگاهی شما.

  • این واقعا فوق العاده است که در فضای موسیقی خاکستری موجود چنین گلهایی میتوانند رشد کنندومن مطمئنم که این بالندگی تا ابد ادامه خواهد داشت.

  • با سلام
    از اینکه هنرمندان به نام در این کشور حضور دارند و برای ارتقای شعور موسیقیایی خود و دیگر علاقه مندان تلاش می کنند خوشحال و مفتخرم.
    از اینکه ایشان نیز در راستای این امر بزرگ قرار دارند امیدوار و سرزنده ام.
    من از علاقه مندان موسیقی هستم، که بسیار در انتخاب استاد دقیق عمل می کنم.
    البته این امر تا بدین جا سبب گردیده است تا قسمت عظیمی از زمان خود را صرف این موضوع کرده و از نوازندگی و به عبارتی دیگر از روح خود عقب بمانم.
    لطفا اگر از ایشان و هر استاد عالی قدر دیگری خبری در دست دارید، اینجانب را مطلع گردانید.
    با تشکر

  • امیدوارم بچه ها گیتار زدن ایشان را در سالن وزارت ارشاد پنج شنبه ۵ اسفند ۸۹ دیده باشند ، این اجرا واقعا در حد اجرای هنر جویی بود ، ایشان نوازنده ی ضعیفی هستند ولی خوب به هر حال اعتماد به نفس ایشان جای تبریک دارد .آقای تهرانیان بهتر است به جای انتقاد از وضع موجود فکری به حال خودشان کنند .

  • guitarist1 شاید ایشون نوازنده ی عالی نباشه ولی معلم بسیار عالی هستند و اطلاعات خیلی خوبی دارن که اگه کسی واقعا بخواد گیتار رو یاد بگیره می تونه از راهنمایی ها و ایده هاشون استفاده کنه ، من و خیلی از گیتاریستها معتقدیم که ایشون فقط حرف نمی زنه و داره با ارائه کارهاشون تلاششون رو برای عمل کردن به حرفهاشون می کنن در ضمن فکر کنم بهتر بود اجرای ایشون رو در فرهنگسرای نیاوران ۷ اسفند می دیدید .

  • guitarist1 در عالم هنر بهتره به جای ایراد گرفتن از سایر هنرمندا فکری به حال تفکر بیمار حاکم به جامعه موسیقی کشورمون بکنیم.هنرمند به کسی نمی گن که زیبا ساز میزنه هنرمند کسیه که هنرو فهمیده باشه.یادت باشه اسطوره همه ما کلاسیک کاراسگوویا گفته زیبا و روان نواختن قطعات به قول شما هنر جویی خیلی جذاب تر از سخت نواختن قطعات سنگین.به امید اینکه ما جماعت ایرانی به جای زیرآب زنی فکری به حال پیشرفت واقعی و شناسوندن موسیقی کلاسیک به مردم عزیزمون بکنیم

  • سلام من نمیخام به این استاد توهینی کرده باشم اما به نظرم هر کسی میخاد خودشو رو متمایز نشون بده با “ایراد گرفتن از وضع موجود “میخاد این کاررو بکنه ایشون گفتن اساتید سابق تحصیلات اکادمیک نداشتن ولی باید بدونن همین “آزاد یاد گرفته ها” بودن که چراغ موسیقی رو تو این مملکت با این افکار ارتجاعی روشن نگه داشتن اتفاقا این آزاد یاد گرفته ها با مردم راحترن و بهتر مردم رو باهنر آشنا میکنن تا اون اکادمیکها که همه با نخوت وغرور به مردم عادی نگاه میکنن.

بیشتر بحث شده است