گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

دو نوازی پژمان حدادی و حمید خبازی در مادرید

پژمان حدادی تنبک نواز برجسته و حمید خبازی نوازنده نوگرای تار برای اولین بار در کنار هم کنسرتی را در مادرید پایتخت اسپانیا برگزار کردند. این کنسرت در کانون فرهنگی پرسپولیس Centro Persepolis که انجمنی مستقل و فعال در زمینه معرفی فرهنگ و هنر ایران است، برگزار شد. اساس این کنسرت بداهه نوازی بود و همین امر بر جذابیت آن و کیفیت آفرینش هنری نوازندگان می افزود و ظرفیت موسیقی سنتی ایران در زمینه بداهه را آشکار می ساخت.

کنسرت با تکنوازی حمید خبازی در مایه اصفهان آغاز شد و سپس جای خود را به یک قطعه پنج ضربی در همین فضا داد.

حدادی در همراهی با خبازی در این قطعه بر فرمهای ادواری تکیه داشت به گونه یی که نمی توان نوازندگی وی را در قالب میزان بندی پنج ضربی های متعارف جای داد.

خبازی در باره این بخش از برنامه می گوید با آنکه فضای کار در اصفهان جریان داشت اما هدف وی نواختن اصفهان به شکل سنتی رایج نبوده است. این نوازنده پس از رسیدن به اوج وارد شور شد و سپس یک چهار مضراب ساخته خویش را نواخت.

این اثر خبازی در شور و ابوعطا بود با اینحال تاثیر موسیقی هندی نیز بر آن قابل احساس بود و با نوسان های ریتمیک همراه می شد.

پژمان حدادی در این قسمت مجموعه یی ریتمیک پیچیده و در عین حال بسیار زیبا را به نمایش گذاشت و بخوبی تکنیک بالا و منحصر به فرد خویش را هویدا ساخت.

قالب این چهار مضراب را می توان در مجموعه یی شش ضربی تعریف کرد با اینحال حدادی قادر بود تا با ظرافت ساختارهای رایج را بشکند و دوباره به آن بازگردد به گونه یی از لحاظ ملودیک و ریتم ها فضایی همگون و جذاب بر اجرا حاکم باشد.

اجرای بداهه نوازی ضربی در چارچوب دشتی سل نیز بخش دیگری از این برنامه بود که در قالب آن نوازندگان گهگاه وارد فضای موسیقی فولکور می شدند.

اجرای تصنیفی براساس شعر « در این عمر گریزنده… » احسان طبری پایان بخش این کنسرت بود. حمید خبازی در باره این تصنیف می گوید که تلاش داشته تا در این تصنیف به گونه یی آزاد از فواصل کروماتیک بهره گیرد و مفهوم و فضای شعر نیز وی را به سوی استفاده از فواصل نزدیک به هم و پنجم های غیر معمول سوق داده است و از اینرو گاهی فضایی غریب خلق شده است.

خبازی که از حدود یک سال پیش در شهر بارسلون اسپانیا سکونت گزیده ، می گوید آنچه در این کنسرت عرضه کرده حاصل دلمشغولیهای موسیقیایی وی در دوره تازه زندگی هنری خود بوده است.
وی اولین تجربه همنوازی با پژمان حدادی را بسیار ارزنده توصیف کرد و می گوید : توانایی های آقای حدادی به نوازده این امکان را می دهد که با آسایش خاطر و آرامش بیشتری موسیقی خود را عرضه کند چون وی در هر مسیر پیش بینی شده یا غیر منتظره یی همراهی بسیار تواناست.

پزمان حدادی در این زمینه تاکید دارد که حس دینامیک و ریتمیک دو نوازده به حدی به یکدیگر نزدیک بوده گویی که سالها با یکدگیر اجرای مشترک داشته اند.

کانون فرهنگی پرسپولیس درصدد برپایی کنسرت دیگری با حضور جاوید افسری راد آهنگساز و نوازنده سنتور، شهرام غلامی عودنواز و بهنام سامانی نوازنده سازهای کوبه یی است. این کنسرت قرار است به مناسبت جشن مهرگان روز بیست و چهارم سپتامبر آینده در مرکز فرهنگی بوئینا ویستا Centro Cultural Buenavista وابسته به شهرداری مادرید برگزار شود.
این سه نوازنده برجسته ایرانی به زودی آلبوم مشترکی را در قالب سه نوازی ارائه خواهند کرد.

مدتی پیش نیز کورش تقوی سه تار نواز ساکن آمریکا به همراه پدارم خسروی نوازنده سازهای کوبه یی ساکن کنسرتی را در کانون پرسپولیس اجرا کردند.

احمد طاهری

احمد طاهری

۱ نظر

بیشتر بحث شده است