گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پیترو ماسکانی (۱)

پیترو آنتونیو استفانو ماسکانی (۷ دسامبر ۱۸۶۳ – ۲ آگوست ۱۹۴۵) یک آهنگ ساز ایتالیایی بود که بیش تر به خاطر اپراهایش معروف است. شاهکار سال ۱۸۹۰ او با نام “روستایی سلحشور” (Cavalleria rusticana) یکی از شورانگیزترین ساخته های تاریخ اپرا به شمار میرود و توسط خود او به تنهایی در جنبش ورسیمو رهبری شد. هرچند که ادعا کرده اند که ماسکانی نیز مانند لئونکالوالو «مرد تک اپرایی» بوده است که هیچ گاه نتوانست اپرایی با موفقیت نخستین اپرایش بسازد اما این ادعا بی اساس و نادرست است. لامیکو فریتس (L’amico Fritz) و ایریس (Iris) از همان زمان اجرایشان در اروپا بسیار معروف شدند و مورد استقبال قرار گرفتند.

در واقع خود ماسکانی ادعا کرده است که ایریس (Iris) در ایتالیا بیش تر از “روستایی سلحشور” اجرا شده است.

ماسکانی روی هم رفته ۱۷ اپرا و اپرت ساخت؛ او همچنین چندین اثر برای ارکستر و آواز و پیانو و آواز ساخت. او در طول زندگی خود هم به عنوان آهنگ ساز و هم به عنوان رهبر آثار خود و آثار دیگران، بسیار موفق بود.

اگر ماسکانی هیچ گاه موفقیت جهانی “روستایی سلحشور” را با هیچ اثر دیگری به دست نیاورد احتمالا به این خاطر بود که نمی خواست از کارهایش تقلید کند. گوناگونی سبک اپراهایش، عواطف و گرمی سیسیلیایی روستایی، حال و هوای گرمسیری “ایریس” (Iris)، نسیم چوپانی که در اپراهای دوست داشتنی “دوستم فریتز” (L’amico Fritz) و “لودلتا” (Lodoletta) می وزد، طراحی سایه روشن “ایزابلا”، “قدرت واقعی” (Il Piccolo Marat)، پسارومانتیسم بسیار پخته “پاریسینا” (Parisina) نشان دهنده تنوعی است که حتی از گوناگونی آثار پوچینی نیز فراتر می رود.


audio file
بشنوید قسمتی از روستایی سلحشور اثر ماسکانی

پیترو ماسکانی دومین فرزند دومینکو و امیلیا ماسکانی بود که در لیورنو توسکانی به دنیا آمد، پدرش صاحب یک نانوایی بود. دوست و همکار مادام العمر ماسکانی جیوانی تارگیونی-توزتی (Giovanni Targioni-Tozzetti) “نانی” نیز در همان سال و در همان شهر متولد شد.

ماسکانی مطالعات خود را در زمینه موسیقی با آلفردو سافردینی آغاز کرد که پس از پایان تحصیلاتش در میلان مؤسسه موسیقی لیورنو را پایه گذاری کرد (که سپس مؤسسه چروبینی) نامیده شد. سافردینی که خود نیز در لیورنو به دنیا آمده بود، آهنگ ساز، معلم و منتقد موسیقی بود.

او در سال ۱۸۷۹ چندیدن اثر را ساخت: سیمفونیای دو مینور، مرثیه، کیریه (Kyrie)، گلوریا (Gloria) و آوه ماریا (Ave Maria).

نخستین کانتات ماسکانی به نام “In Flinda” در ۹ فوریه ۱۸۸۱ در مؤسسه چروبینی اجرا شد. این کانتات در مسابقه موسیقی میلان شرکت داده شد و جایزه برتر را از آن خود کرد. در همان سال نیز ماسکانی آریگو بویتو و آمیکلر پو نچیلی را در میلان ملاقات کرد.

ماسکانی در سال ۱۸۸۲، کانتات “alla gioa” را بر اساس متنی از شیلر، “La stella di Garibaldi” برای آواز و پیانو و “La tua stella” را ساخت. در ششم مِی ماسکانی، از لیورنو به میلان عزیمت کرد. او در امتحان ورودی کنسرواتوار میلان در ۱۲ اکتبر پذیرفته شد و به کنسرواتوار راه یافت. همچنین ماسکانی در میلان با جاکومو پوچینی ملاقات کرد.

در ۹ ژانویه ۱۸۸۳، خواهر ماسکانی، ماریا، درگذشت.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۲

  • عنوان فایل صوتی اشتباه تایپ شده است.
    L’amico Fritz را می توان ” دوستم فریتز″ ترجمه کرد.

    با سپاس برای انتشار این متن.

  • ممنون از نوشته تون.خیلی خوب بود.در زمینه ی اپرا بیشتر کار کنید لطفا.ماسکانی آهنگساز بزرگی بوده. و “cavalleria Rusticana” یکی از محبوبترین اپراهای من هستش.در ضمن من متوجه نشدم چرا به عنوان نمونه ی شنیدنی اثری از موتزارت معرفی شده!

بیشتر بحث شده است