گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پیترو ماسکانی (۳)


در سال ۱۹۰۰ ماسکاگنی به اجرا در مسکو و سن پترزبورگ پرداخت. در ۱۷ ژانویه ۱۹۰۱، Le maschere در شش سالن تئاتر در ایتالیا اجرا شد. یک ماه پس از مرگ جوزپه وردی، ماسکاگنی در ۲۷ ژانویه بزرگداشتی برای او برگزار کرد. در همان سال نیز او رهبری رکوئم وردی را در وین به عهده گرفت.

ماسکاگنی موسیقی نمایش هال کین به نام “شهر ابدی” (Eternal City) را در آگوست ۱۹۰۲ ساخت که اولین اجرای این نمایش با آهنگ ساخته ماسکاگنی در ۱۲ اکتبر در لندن اجرا شد. در سال ۱۹۰۲ و ۱۹۰۳ ماسکاگنی در کانادا و و ایالات متحده (مخصوصا در مونترال، نیوورک، فیلادلفیا، بوستون و سان فرانسیسکو) رهبری آثار بسیاری از آهنگ سازان را در کنار آثار خودش به عهده داشت. این برنامه ها اکثرا با شکست مواجه شدند به جز در سان فرانسیسکو که ماسکاگنی به خوبی مورد استقبال قرار گرفت.

در سال ۱۹۰۳، ماسکاگنی پس از رویارویی با مشکلاتی با مقامات، پسارو را ترک کرد. او مدیریت مدرسه موسیقی رم را به عهده گرفت. در همان سال او با شودنز، ویراستار فرانسوی قراردادی امضا کرد.

در سال ۱۹۰۵ بود که ماسکاگنی با راجر لئونکالوالو و جاکومو پوچینی مشاجره هایی داشت. هم چنین Le maschere در لیورنو برای نخستین بار اجرا شد.

ماسکاگنی مدیریت کستانزی را از آغاز فصل آگوست ۱۹۰۹ به عهده داشت. او در ۴ آوریل ۱۹۱۰ رابطه اش را با آنا لولی آغاز کرد و در اکتبر مجددا با پوچینی ارتباط گرفت. ماسکاگنی فعالیتش را به عنوان مدیر مدرسه موسیقی رم در ۱۹۱۱ پایان داد. در ماه می همان سال او به بوینس آیرس رفت تا تور هفت ماهه خود را در آمریکای جنوبی آغاز کند. اولین اجرای Isabeau روز دوم جون در بوینس آیرس رخ داد.

audio file
بشنوید قسمتی از “دوستم فریتز” را ساخته ماسکانی

ماسکاگنی از ۲۸ مارچ ۱۹۱۲، کار بر روی Parisina را در بلُوو در نزدیکی پاریس آغاز کرد. گاهی دخترش اِمی، معشوقه اش آنولی و گابریل دانونزیو، شاعر اپرا، نیز با او همراه بودند.

Parisina در اکتبر همان سال برای نخستین بار در میلان اجرا شد. تقریبا تمام آهنگ سازان ایتالیایی آن زمان از جمله پوچینی، امبرتو جوردانو و ریکاردو زاندونانی حضور داشتند. این اثر جدید در ۱۹۱۴ در لیورنو و رم اجرا شد. اتفاقات ۲۸ جولای، کم کم به جنگ جهانی اول منجر شدند: پوچینی و ماسکاگنی با درگیری ایتالیا در جنگ مخالف بودند که پسر ماسکاگنی، دینو، در نتیجه جنگ زندانی شد.

درسال ۱۹۱۵ ماسکاگنی موسیقی فیلم نینو اُکسیلایا، به نام راپسودی شیطانی، را ساخت؛ در آن زمان رسم بود که فیلم های صامت در زمان پخش در سالن با موسیقی شامل ارگ، پیانو یا ارکستر همراهی می شدند که اغلب از قبل تهیه فیلم یا گاهی برای همین منظور ساخته می شدند. این موسیقی های متن معمولا راهنمایی برای رهبر ارکستر یا نوازندگان نیز در بر داشتند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است