گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پیترو ماسکانی (۴)

ماسکاگنی درباره حقوق دو کفش کوچک چوبی (Il due zocco letti) لوئیس دو لارمه مشاجره ای داشت که الهام بخش او و پوچینی بود. ماسکاگنی این موضوع را برای Lodoletta نگه داشت که این اپرا در ۳۰ آوریل ۱۹۱۷ برای نخستین بار در رم اجرا شد. اجرای این اپرا در لیورنو در ۲۸ جولای بود که بینیامینو گیگلی نقش فلامن را به عهده داشت.

اپرتای ماسکاگنی به نام Si اولین بار در ۱۳ دسامبر ۱۹۱۷ در رم اجرا شد.

ماسکاگنی در ۱۹۲۰ Il piccolo Marat را ساخت که در ۲ می ۱۹۲۱ در رم و سپس در ماه سپتامبر در بوینس آیرس اجرا شد. ماسکاگنی سپس به آمریکای جنوبی بازگشت تا تور خود را از می ۱۹۲۲ در آنجا آغاز کند.

در ۱۹۲۳، او Visione Lirica را ساخت. در سال ۱۹۲۷ او به آلبرتو پلازا در رم نقل مکان کرد تا سالهای آخر عمر خود را آنجا سپری کند.
در ۱۹۳۰ ماسکاگنی در ادای احترام به پوچینی که در سال ۱۹۲۴ فوت کرده بود لابوهم (La bohome) را در تور دل لاگو اجرا کرد. در سال ۱۹۳۱ La maschere در لا اسکالا اجرا شد.

Pinotta در ۲۳ مارچ ۱۹۳۲ در سن رمو اجرا شد. سپس ماسکانی به تبعیت از بسیاری از نوازندگان معاصر خود از جمله جوردانو به حزب فاشیست پیوست. Nerone در ۱۶ ژانویه ۱۹۳۵ در میلان اجرا شد. اجرای ۲۴ آگوست نیز در لیورنو بود.
در جون ۱۹۳۶ پسر ماسکاگنی در سومالی درگذشت.

audio file
بشنوید قسمتی از “lodoletta” را ساخته ماسکانی

جشن های سالگرد ۵۰ سالگی موفق ترین اپرای ماسکاگنی، “روستایی سلحشور”، در سراسر ایتالیا برنامه ریزی شد که اغلب خود او رهبری اجراها را به عهده داشت. این اپرا سپس برای «صدای استاد» در لا اسکالا با نظارت ماسکانی که مقدمه اختصاصی صوتی نیز برای آن بیان کرد ضبط شد. EMI بعدها این قطعه را به صورت LP و CD منتشر کرد.

در سال ۱۹۴۳ ماسکاگنی پس از آنکه ماسکاگنی به حضور پاپ پیوس هفتم شرفیاب شد، روزنامه ها اعلام کردند که او یک پیرو کلیسای کاتولیک رم است و دختر برادرش که سل داشته، یک تسبیح و مدال نقره متبرک شده توسط پاپ دریافت کرده است.

در آوریل ۱۹۴۳ ماسکانی برای آخرین بار در لا اسکالا حاضر شد تا اجرای L’amico Fritz را رهبری کند که در آن زمان مجبور بود به صورت نشسته ارکستر را رهبری کند.

ماسکاگنی در ۲ آوریل ۱۹۴۳ در آپارتمانش در هتل پلازای رم در گذشت و مراسم خاکسپاری او روز چهارم آوریل برگزار شد. مقامات ایتالیایی در این مراسم شرکت نکردند. در ۱۹۵۱، بازماندگان ماسکانی به لیورنو بازگشتند که به صورت رسمی مورد استقبال قرار گرفتند.

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است