گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ویولون گوارنری ویوتام (۱)

قیمت درخواستی، ویولون گوارنری ویوتام را به گران ترین ویولون دنیا تبدیل می کند. این ویولون که در سال ۱۷۴۱ توسط گوارنری دل جزو ساخته شده است اکنون توسط شرکت بین و فوشی در شیکاگو، به این امید که قیمت آن تا ۱۸ میلیون دلار (۱۲ میلیون پوند) برسد، به فروش می رود. در دنیای ویولون های قدیمی، ویولون های استرادیواری به بهترین معروفند. اما بسیاری از ویولون شناسان و نوازندگان، اوج ویولون سازی را در ویولون های ساخته شده در شهر کرمونای ایتالیا به دست گوارنری دل جزو می دانند.

یکی از آخرین ویولون هایی که به دست این استاد بزرگ ساخته شد، گوارنری متعلق به ویوتام بود که سه سال قبل از مرگ او یعنی در سال ۱۷۴۱ ساخته شد.

اکنون این ویولون در شیکاگو برای فروش گذاشته شده است.

اگر این ویولون به قیمت درخواستی ۱۸ میلیون دلار (۱۲ میلیون پوند) به فروش برسد؛ با سود بسیار زیادی که نصیب فروشنده می شود به یکی از گرانترین سازهای روی زمین تبدیل می شود.

این ویولون که مونا لیزای ویولون ها لقب گرفته است، طی ۲۶۹ سالی که از ساختش می گذرد، در سالن های کنسرت زیادی در دنیا توسط بزرگترین ویولون نوازها نواخته شده است. نام ویولون گوارنری ویوتام از هنری ویتام (Henry Vieuxtemps) موسیقیدان قرن نوزدهم که قطعات ارزشمند ویولون را می ساخت و با همین ساز اجرا می کرد گرفته شده است.

اخیراً این ساز بین یهودی منوهین (Yehudi Menuhin)، ایزاک پرلمن (Itzhak Perlman)، و پینچاس زوکرمن (Pinchas Zuckerman) دست به دست شده است.

صاحب این ساز یک سرمایه دار انگلیسی و دوستدار موسیقی به نام یان استوتزکر (Ian Stoutzker) است که آن را از سر آیزاک ولفسون، مؤسس کالج ولفسون در آکسفورد، خریده است. قرار است این ویولون توسط یکی از مشهورترین بازرگانان ویولون های نایاب دنیا یعنی شرکت بین و فوشی شیکاگو به فروش برسد.

جفری فوشی می گوید این ساز یکی از عجیب ترین سازهای ساخت گوارنری است. از حد معمول بزرگتر است و برآمدگی بزرگی دارد. فوشی در مصاحبه با گاردین می گوید: «به نظر من این ساز یک موجود زنده است! نوازنده ها نیز با این گفته موافقند که این ساز به آنها می گوید که چگونه آن را بنوازند».

فیلیپ کوئینت (Philippe Quint) که یک تکنواز است تا کنون چندین بار ویولون گوارنری ویوتام را در ارکستر سمفونیک شیکاگو نواخته است. «این ساز غیرقابل باورترین قدرت را نه تنها در بلندی صدا بلکه در کیفیت صدا داراست. این ساز با رنگ آمیزی موسیقایی گسترده خود به نوازنده امکان بیان گستره وسیعی از احساسات را می دهد».

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است