گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مارسین دیلا؛ آقای برنده (۲)


سال ۲۰۰۷ را با برگزاری تور موفق کنسرتو آرانخوئز سپری کرد. این تور برای ویلا دستاوردهای مهمی داشت. نویسندگان مختلفی به تمجید از شیوه نوازندگی و درک بالای او از این اثر مشهور قرن بیستم پرداختند. ری بلوم در نشریه The Advertiser این پدیده نوظهور گیتار کلاسیک را این طور توصیف کرد:”…با این که کنسرتو آرانخوئز قطعه ای برای گیتار و ارکستر است، دیلا سازش را همچون یک ارکستر -که شش سیم دارد- می نوازد. او در حالی که گردن سازش را با دست چپ در آغوش گرفته و دست راستش با مهارت کامل مشغول ضربه زدن به سیم ها است، همچون عاشقی است که گونه معشوق را در برابر دارد. نوازندگی و برداشت او از موسیقی ای که می نوازد یادآور در آغوش کشیدنی شهوانی و یا شاید سیلیِ آرامی است، حالتی نوسانی که در هر رابطه {انسانی} وجود دارد….”

هنگام اجرا، از نظر تکنیکی به شکلی عمل می کند که دشوارترین پاساژها و پرش ها را بدون کوچکترین لغزشی اجرا می کند و حواس شنونده را تنها متوجه بیان موسیقیایی خود از قطعات می کند. نوازندگان زیادی هستند که هر کدام با یک ویژگی شناخته میشوند؛ نوازنده سرعتی، نوازنده تکنیکی، نوازنده با رنگ آمیزی ویژه و…؛ اما در مورد دیلا همه این خصوصیات در کنار هم، به شکلی در موسیقی ای که او خلق می کند، احساس می شود.

سال ۱۹۹۹ اولین سی دی دیلا با عنوان Polish Guitar Music منتشر شد؛ پس از این ۳ مجموعه دیگر از نواخته های وی حاوی رپرتوار معاصر گیتار کلاسیک ضبط و روانه بازار شد.

audio file
بشنوید “تمپو دل تما” اثر نیکولاس ماو با نوازندگی مارسین دیلا

در این آلبوم ها او به تکنوازی گیتار و نیز هم نوازی گیتار و ارکستر پرداخته است. از جمله قطعاتی که در این آثار مدرن می شنویم می توان به آثار لئو برووِر، مانوئل ماریا پونسه، ماریو کاستلنووُ تدسکو، خواکین رودریگو، آلبرتو جینا سترا و آنتونیو خوزه اشاره کرد.

برگزاری تورِ جهانی در فصل کاری ۲۰۰۸-۲۰۰۹ با حدود ۱۰۰ اجرا در کشورهای مختلف، دیلا را در زمره بزرگترین هنرمندان کشورش، لهستان، مطرح کرد. چین، آلمان، ایتالیا، پرتغال، دانمارک از جمله میزبانان مارسین در این تور بودند. در همین سال مجله معتبر Classical guitar، دو بار تصویر دیلا را برای طرح روی جلد خود برگزید.

هم اکنون او با آکادمی های موسیقی کراکوف، کاتوویس و کُبلِنز در مقام استاد گیتار همکاری دارد.

“اگر بتوانم شنونده را با موسیقی خود همراه کنم، به هدف خود رسیده ام… در این صورت است که دیگر میان موسیقی های امروز و گذشته تفاوتی نیست.”

دیلا


سایت شخصی مارسین دیلا

بابک ولی پور

بابک ولی پور

دیدگاه ها ۲

  • ممنون. خیلی خوب بود. من اجرایی از کنسرتوی Villa-Lobos به نوازندگی ایشان ندارم. از این اثر، Dylla ضبطی داشته؟

  • دیلا ۴ آلبوم موسیقی منتشر کرده که در آن ها این اثر ویلالوبوس حضور ندارد؛ اما در تورهای خود مکرر این اثر را اجرا کرده است.

بیشتر بحث شده است