گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سر توماس بیچام، رهبر بزرگ انگلیس (۵)

در دهه سی قرن بیستم بیچام دوباره توانست مدیریت بخش بزرگی از فصل های اپرای کاونت گاردن را در اختیار خود درآورد. اما از آن جایی که تمایل داشت بر آهنگ سازی تمرکز کند تا مدیریت، وظیفه مدیر هنری را به عهده گرفت و جفری توی (Geoffrey Toye) به عنوان مدیر عامل انتخاب شد.

اجرای تریستان و ایزولد (Tristan und Isolde) با خوانندگی فریدا لیدر (Frida Leider) و لوریتز ملکیور (Lauritz Melchior) در سال ۱۹۳۳ موفقیت آمیز بود و این فصل با اجرای حلقه نیبلونگ (the Ring cycle) و ۱۹ اپرای دیگر پایان یافت. فصل ۱۹۳۴، با معرفی کونیکتا سوپرویا (Conichta Supervia) در سیندرلا (La Cenerentola) و لوت لمان (Lotte Lemann) و الکساندر کیپنیس (Alexander Kipnis) در حلقه نیبلونگ برگزار شد.

کلمنس کراس (Clemens Krauss) اولین اجرای آرابلای اشترائوس را در انگلیس رهبری کرد.

در سال های ۱۹۳۳ و ۱۹۳۴ بیچام تلاش های جان کریستی (John Christie) را برای ایجاد ارتباط بین جشنواره جدید گلایندبورن (Glyndebourne) کریستی و خانه سلطنتی اپرا دفع کرد. بیچام و توی بر سر اصرار توی برای بکارگیری گریس مور (Grace Moore) بازیگر معروف سینما برای خواندن نقش می می (Mimi) در اپرای لا بوهم (La Bohme) با یکدیگر مشاجره کردند. این کار از لحاظ گیشه موفق بود اما از لحاظ هنری یک شکست به شمار می رفت!

بیچام توی را به شیوه ای که به قول سر آدریان بولت (Sir Adrian Boult) «کاملا غیر انسانی بود» از مدیریت بر کنار کرد.

در فصل های ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۹، بیچام که دیگر به تنهایی به مدیریت رسیدگی می کرد فصل هایی بین المللی را با دعوت از خوانندگان و رهبران ممتاز میهمان برگزار کرد. بیچام تقریبا بیش از یک سوم اجراهای هر فصل را رهبری می کرد. او قصد داشت که در فصل ۱۹۴۰ اولین اجرای کامل تروای (The Trojans) برلیوز را ارائه دهد که شروع جنگ جهانی دوم مانع برگزاری این فصل شد. بیچام دیگر تا پایان سال ۱۹۵۱ در کاونت گاردن برنامه ای را رهبری نکرد و تا ۱۹۵۱ نیز کاونت گاردن دیگر در اختیار او نبود.

او در سال ۱۹۳۶ فیلارمونیک لندن را به تور بحث برانگیزی در آلمان برد. اعتراض هایی که نسبت به کار او صورت گرفت از این باور ناشی می شد که مبلغان نازی از بیچام استفاده کرده اند. در واقع بیچام نیز درخواست نازی ها را برای لغو اجرای سمفونی اسکاتلندی فیلیپ مندلسون (Scottish Symphony of Felix Mendelssohn) که ذاتا یهودی بود اما به مسیحیت روی آورده بود را قبول کرد. آدولف هیتلر در کنسرت بیچام در برلین شرکت کرد!

وقتی که بیچام دیکتاتور را در حین تشویق دید گفت: «به نظر می رسد که این پست فطرت از کنسرت خوشش آمده!». بیچام پس از این تور دعوت های بعدی آلمانی ها را برای اجرای کنسرت نپذیرفت. اما او در فوریه سال بعد ارفیوس و یوریدایس (Orpheus and Euridice) و ربایش از سراگلیو (Die Entfuhrung aus dem Serail) را در خانه اپرای برلین رهبری کرد و فلوت سحرآمیز (The Magic Flute) را در تالار بتهوون در برلین در سال های ۱۹۳۷ و ۱۹۳۸ ضبط کرد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است