گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

فقط تصور کن! (۳)

جان لنون با یوکو اونو هنرمند آوانگارد ژاپنی و پل مک کارتنی نیز با لیندا ایستمن عکاس موسیقی راک ازدواج کردند. از آن سو، جورج هریسون که شعر هم می‌گفت در مقابل قدرت و نفوذ لنون و مک کارتنی احساس ضعف می‌کرد.

در این فضا بود که نقش مک کارتنی در گروه، پررنگ‌تر از سایرین شد. پس از درگذشت برایان اپستاین، مدیر برنامه‌های بیتلز، مک کارتنی پیشنهاد کرد لی ایستمن (پدر همسرش لیندا ایستمن) مدیر برنامه‌های گروه شود. اما جان لنون و دو عضو دیگر گروه می‌خواستند آلن کلین برنامه‌ریز نیویورکی آن‌ها، به عنوان مدیر برنامه‌های گروه معرفی شود. همین ماجرا، فاصله بین لنون و مک کارتنی را عمیق تر کرد.

در سال ۱۹۶۹ لنون تصمیم بر انحلال بیتل ها گرفت ام با مخالفت مک کارتنی روبرو شد ولی یک سال بعد خود مک کارتنی خبر انحلال بیتل ها را اعلام کرد و موفق ترین و پرآوازه ترین گروه موسیقی دنیا در آستانه فروپاشی قرار گرفت.

مک کارتنی و همسرش اقدام به تشکیل یک گروه کرد و جورج هریسون با گرایش عمیق به عرفان شرقی در خود فرو رفت و به فراموشی سپرده شد و در نهایت در غربت و انزوا در خانه دوست و یار همیشگی خود پل مک کارتنی جان سپرد.

رینگو استار نیز به تنهایی به ضبط ترانه های مورد علاقه خویش پرداخت و در چند برنامه تلویزیونی نیز ظاهر شد. جان لنون نیز به نیویورک رفت جایی که همیشه دوست داشت و سرانجام در سال ۱۹۸۰ روی صحنه به ضرب گلوله یکی از هواداران مجنون بیتل ها به قتل رسید و این پایان بیتل هابود.

این گروه در میان شو ک و ناباوری طرفدارانش به سرعت مسیر زوال را پیمود. این گروه در سال های پایانی دهه ۶۰ به چنان درجه ای از محبوبیت رسیده بود که نخستین برنامه تلویزیونی زنده بیتل ها در فوریه ۱۹۶۷ هفتاد میلیون نفر تماشاگر داشت.

در ابتدای برنامه پیام تبریک الویس پریستلی ستاره موسیقی راک بر شور و هیجان برنامه افزود و تشویق و شادی بینندگان را به دنبال داشت. جوانان آن دوره خوب به یاد دارند که در زمان اجرای شوی تلویزیونی بیتل ها مردم آمریکا بیش از هر زمان دیگری به روحیه ای شاد و نشاط و سرزندگی نیازمند بودند.

غم فقدان رییس جمهور جوان و کاریزماتیک که دو ماه قبل از آن مورد سؤ قصد قرار گرفته و به قتل رسیده بود موجی از ناامیدی را در میان جوانان به وجود آورده بود و شایعه جنگ نیز به این وضعیت دامن می زد. اما سرنوشت طالع دیگری را برای این چهار جوان تازه از راه رسیده رقم زده بود طالعی که بسیار نیکو بود!

با نگاهی به گذشته در می یابیم که بیتل ها با روحیه ای شاد و سرزنده،جادویی بی انتها و دوراندیشی و شعور موسیقیایی انکارناپذیر و قدرت اعجازانگیز خوددر تغییر حالات و روحیات جوانان آن دوره سهم به سزایی داشتند. هارمونی بی نظیر و سحرآمیز بیتل ها، شوخی ها،لطیفه ها و لبخندهای به یادماندنی،آنها را از سایر گروه ها و خواننده های آن دوره متمایز می کرد.

بیتل‌ها ابتدا با اشعار عاشقانه آغاز کردند. اما کم‌کم وارد فضای اجتماعی و پس از آن سیاسی شدند. سیاسی‌ترین عضو گروه هم همان‌طور که حدس می‌زنید، جان لنون بود. جان لنون وقتی از بیتل ها جدا شد، فعالیت‌های سیاسی‌اش به ویژه بر ضد جنگ ویتنام را با شدت بیشتری دنبال کرد.


پدیده ای به نام بیتلیسم

بیتل‌ها از همان روزهای اول کار خود به چنان محبوبیت و توجهی رسیدند که پدیده‌ای به نام بیتلسم در سراسر جهان را به وجود آوردند.موسیقی، مدل مو، لباس و شیوه ی زندگی آنها در سراسر جهان تقلید شد و کم کم نمادهایی را ساخت. محبوبیت یک گروه موسیقی راک در زمان اوج قدرتشان چندان عجیب نیست، اما چیزی که بیتل ها را از دیگران جدا می کند حافظه ی طولانی مدت هوادارانشان است.

با وجود آنکه سالیان دراز از روزهای اقتدار این گروه می گذرد هنوز وسایل اعضای آن با قیمت های بالا به مزایده گذاشته می شوند؛ در میان این وسایل از همه عجیب تر توالت جان لنون بود که چندی پیش با قیمتی شگفت انگیز به فروش رفت.

یکی دیگر از هواداران عجیب بیتل ها، خانمی است بلیط کنسرت سال ۱۹۶۵ آنها را هنوز دارد.
۴۵ سال قبل وال گابرت کنسرت بیتل‌ها در استادیوم قدیمی متروپلیتن دید و بلیط آن را به عنوان خاطره‌ای از مهم‌ترین اتفاق زندگی خود قاب کرده است.

گالبرت طوری آن روز را به یاد می آورد که گویی همین دیروز یا اصلا امروز اتفاق افتاده است.

هستی نقره چی

هستی نقره چی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است