گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره طراحی ویولن – طرح و مدل (۴)

در مرحله دیگر باید در نظر داشت که ساختار از اشکال ساده قرار است ایجاد شود و یا از اشکال پیچیده و یا به نوعی دیگر خواسته صوتی و نیاز موسیقی با توجه به تاریخ و گذشته آن هر چند کوتاه و مختصر چه روندی را طی نموده است، این خواستگاه در اشکال ساده تعریف می شود و یا در اشکال چند بعدی، سطوح تخت هستند و یا محدب، در معیار سطوح تخت با کیفیت های ساده مواجهیم و یا چند وجهی، همچنین نیز در سطوح محدب با چه نوع کیفیتی مواجه خواهیم بود؟

باید به خوبی سنجید، مولفه مقاومت و ایستایی به چه میزان در ساختار باید اعمال گردد؟ و در چه محوری هایی؟

آیا در ساختار اولیه بدنه ساز این مقاومت باید از طریق طول، عرض و قطراعمال گردد و یا به غیر از آن در هر بخش با توجه به تکنیک های معماری و مهندسی مکانیک می توان از طریق تغییرات در فرمها مقاومتی مضاعف را ایجاد نمود؟

گاهی ساختار بدنه اصلی ساده، ظریف و آسیب پذیر تعبیه می شود اما در ساختار هر یک از اجزا، بوسیله تغییر در حالت فرم ها، قدرت و مولفه ایستایی به شکلی باور نکردنی افزایش می یابد به نوعی قوانین فیزیک و مکانیک در توازی با ریاضیات و هندسه مجموعه ای دقیق را ترسیم می کنند.

نقطه عطف کار در این وضعیت واقع می شود که نهایتا به ساختاری کامل و پویا بدل می گردد.



در این ساختار است که آکوستیک در یکی از بهترین حالات موسیقایی خود شکل پیدا می کند یا در بنیادی ترین حالت خود آغازی است بر پایه و اساس علم و دانش تا که در دورانهای مختلف تکمیل و جامع گردد آنچنان که از گذشته تا حال تکرار گشته است.

آنچه باید طراحی امروز مطرح کند لزوم این بنیادهاست، هر چند که طراحی امروز به مراتب ساده تر و امکان پذیر تر از گذشته و مراحل ابتدایی خلق این مهم بوده است، زیرا هر چه می گذرد حجم اطلاعات افزایش یافته و پشتوانه ها غنی تر می گردد، عناوین قابل بررسی گسترده تر شده و امکان آنالیز و تشریح روشهای متعدد بوجود می آید در این بین سنجش و کنترل همه جانیه محصول قبل از ورود به فضای کاربرد بوسیله نرم افزارهای مختلف، موضوع دیگری است که بستر عملکرد را قدرتمند تر می کند.

و… باز هم به این نکته باید توجه داشت که طراحی بر اساس دانش صرف هندسه بدون پشتوانه های ضروری و کاربردی، شرایط تحقق محصول و خلق پدیده ای کارآمد را تضمین نمی کند، لزوم این امر بر محوریت سایر علوم دیگر در عرصه تولید فراهم می شود و هر چه پارامترهای سنجش ایده بیشتر می گردد ضریب امکان قطعیت در موفقیت پروژه مستدل تر خواهد بود، حال قضاوت با شماست، براستی تکثر ابزارها چه نتیجه ای را به بار خواهد داشت؟

با توجه به این توضیحات، اصولی همچون تاریخ، متریال، ارگونومی، کارایی وعملکرد، دوام و پایداری، زیبایی. . . بشکلی جالب حیطه خلق اثر را تعیین می کنند که طول، عرض وارتفاع یک سازه درچه مقدارو یا محدوده ای باید تعریف گردد، کدام یک از مواد و یا موادها بیشترین کیفیت را با رعایت وضعیت سایر گزینه ها خواهد داشت؟ کارایی و عملکرد بهینه در کدامین طرح و نقشه می تواند به نتایج آکوستیکی مطلوب منجر شود؟ کیفیت فرم ها – اتصالات – هماهنگی در سایر تنوعات ساختاری، نتیجه کار را تضمین می نماید.

زیبایی را چگونه می توان با در نظر گرفتن تمام گزینه ها در فرم حاصله اعمال نمود؟ اینکه تاریخ در کدامین مسیرها حرکت فعال تری را به نمایش گذاشته است و چه آزمون و خطاهایی را برای ما واضح وآشکارنموده تا در مسیر مقابل آن را تکرار نکنیم، موضوعی بس حائز اهمیت است.

در انتها برای ورود به سر فصل بحث مهم قالب برای آموزش چگونگی ایجاد ساختار ویلن نیازمند تبعیت از الگویی معین هستیم که از پیش با اعمال نکات ضروری در حد توان و درک، آن را فراهم نموده ایم. همان گونه که در متن و تصاویر ملاحظه کردید به نکات مهم و حائز توجه بارها اشاره شد و در تکمیل گفته ها تصاویر شما را راهنمایی خواهند کرد. به طور حتم تلاش و کوشش شما نیز به موازات پرسشهایی که برایتان ایجاد می گردد و شاید خلاقیتهایی که با آن مواجه می شوید، اولین آزمونهایی باشد که بصورت جدی و از نگاهی عمیق تر به این مبحث مهم پرداخته اید. امید آن است که بارها و بارها نکات مورد توجه را مرور نمائید و قوانین را از حیطه علم وعمل به مرز تخیل و تصورصرف هدایت نکنید.

ساختار یک ایده شاید با یک خیال و تجسم همراه باشد اما برای تحقق و اجرای آن هرگز درنقطه تولد خود باقی نمی ماند.

رضا ضیائی

رضا ضیائی

متولد ۱۳۵۴
سازنده خانواده ویولن

Maestro liutaio (master violinmaker) Approved by professional master violinmaker in Italy-Cremona Making: violin, viola, cello & bass

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است