گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

چه نوع موسیقی میل دارید؟ (۳)

موسیقی رپ یا هیپ هاپ: موسیقی هیپ هاپ می تواند تأثیرهای متفاوت فراوانی بر نوجوانان بر جای بگذارد. از یک سو این نوع موسیقی احساس های منفی را ترویج داده و از سوی دیگر آن قدر پر انرژی است که شنونده دوست دارد بایستد و با آن برقصد. نتایج پژوهشی درباره چگونگی تأثیرگذاری نماآهنگ های رپ بر سلامت احساسی و جسمی نشان می دهد که نوجوانانی که زمان زیادی را به تماشای مسائل جنسی و خشونت بار به تصویر کشیده شده در نماآهنگ های رپ می گذرانند (مخصوصا گنگستر رپ)، بیشتر در معرض بروز این رفتارها در زندگی واقعی و به ویژه در برابر زنان هستند.

به علاوه احتمال اینکه کسانی که به تماشای نماآهنگ های خشن یا غیر خشن رپ می نشینند، رویکردهای ماتریالیستی از خود بروز دهند بیشتر است. اینان همچنین از رسیدن به مال و اموال از راه های خلاف حمایت کرده و دیدگاه هایشان درباره احتمال موفق شدن در زندگی با ادامه تحصیلات دانشگاهی منفی است.

بررسی دیگری نشان می دهد که احتمال دارد دختران جوان با تماشای ویدئوهای رپی که زنان را از لحاظ جنسی در نقش زیردست نشان می دهد، خشونت علیه زنان را در روابط خود با مردان بپذیرند.

اما به نظر می رسد که پذیرفتن بیش از پیش جرم و خشونت با تماشای ویدئوهای خشن یا جنسیت گرای رپ ارتباط داشته باشد تا به تنها گوش دادن این نوع موسیقی.

مردان جوانی که زیاد موسیقی رپ گوش نمی دادند در آزمایشی در این زمینه شرکت کردند. بدین ترتیب که یک گروه به موسیقی رپ با صدای خواننده گوش دادند، یک گروه به موسیقی رپ بدون صدای خواننده گوش دادند، گروه سوم فقط شعرهای رپ را مطالعه کردند و گروه چهارم نه به موسیقی گوش دادند و نه شعرها را خواندند. پس از برخورد و ارتباط [با زنان] تنها اعضای گروهی که اشعار را خوانده بودند یا به آن ها گوش داده بودند عقاید جنسی خشونت آمیزی نسبت به زنان پیدا کرده بودند.

همانطور که انتظار می رود فقط آهنگهای رپ با شعرهای زن ستیزانه باعث ایجاد نگرش های زن ستیزانه و پذیرش خشونت علیه زنان می شوند. دیگر گونه های رپ تأثیر منفی بر درک و پذیرش زنان ندارند.

اگرچه تحقیقات رابطه بین علاقه به موسیقی هوی متال و رپ و مشکل های رفتاری را تأیید کرده اند، اما اغلب این مشکل ها قبل از گرایش به این گونه موسیقی آغاز می شود به این معنی که این نوع موسیقی باعث پیدایش مشکل های رفتاری یا اعتیاد نمی شود. در عوض ثابت شده است که جوانانِ در معرض خطر، گرایش بیشتری به موسیقی رپ یا هوی متال دارند.

محبوبه خلوتی

محبوبه خلوتی

متولد ۱۳۶۵ استهبان
مترجم، دکترای ادبیات انگلیسی دانشگاه یونیسا (UNISA)

دیدگاه ها ۹

  • آخر نفهمیدیم هدف شما از گذاشتن این سلسله مقالات سطحی در سایتتون چیه؟؟؟
    جز فلانه…متال فلانه … رپ بهمانه…و..
    آخه با چند خط به همین راحتی یک ژانر موسیقی رو زیر سوال بردن دنبال چه چیزی هستید؟/

  • سلام‌به‌نظر‌من‌موسیقی‌یک‌زبان‌فوق‌العاده وبین‌المللی‌است‌که‌مخاطب‌ر‌ا‌با توجه‌به‌سطح‌اندیشه‌و روح‌او‌انتخاب می کندچنانکه‌در‌زمانی‌واحد‌می تواند‌برای ‌یک ‌شخص‌ فوق‌العاده‌زیبا‌و‌مجذوب‌کننده‌و برای‌فردی‌دیگر‌ملال‌آور‌وگنگ‌ به‌نظر‌آید.‌به‌هر حال به موسیقی‌و‌اندیشه‌عشق‌می‌ورزم‌به آنچه‌که‌بشر‌را‌به‌پروازی‌باشکوه‌وامید‌ا‌ردتا‌به انسان‌بودنش‌افتحار‌کند.

  • نویسنده عزیز من فقط پاراگراف اول را خواندم چون دلیلی ندیدم که باقی این مقاله رو بخوانم.من از این آمار ها بیزارم از این آزمایشات احمقانه.انسان امروز موش آزمایشگاهی شده برای همین آمار های دری وری
    واقعا چقدر انسان باید از دنیای بیرون خودش بی اطلاع باشه که چنین چیزایی بنویسه منتشر کنه!اولن موسیقی هیپهاپ یا رپ!رپ یک چیز کاملا جداگانه از هیپهاپ هست و من معتقدم کلا تعداد خیلی کمی این موسیقی رو میشناسن و یا تاریخ این سبک رو میدونن.شما را بخدا این مرز بندی های جهان سومیه دری وری رو بزارید کنار.عین این برنامه های چرند کانال یکی.من رو به خاطر این ادبیات ببخشید ولی آخر آدم هم تا جایی صبر میکنه.فقط از نویسنده خواهش میکنم ایشان سمت راک دیگر نروند چون کلی خواهیم خندید دور هم.
    چه نوع موسیقی میل دارید ۱۲:
    بله امروزه آزمایشات پیچیده ای نشان داده که یک سری انسان های فوق العاده کودن به موسیقی گوش میدن که راک نام دارد.این موسیقی ذهن را از بین برده و نمی گذارد فرزندان دسته گل شما خوب امتحان بدهند.
    دوست عزیز(محبوبه خلوتی) خواهش میکنم از شما این مقاله نویسی ها ن به شما کمکی میکنه ن به منه مخاطب

  • این مقاله آخر ثابت کرد که واقعا نویسنده هیچ آگاهی درباره موسیقی نداره!
    لطفا این سری مقالات را تمام کنید و احتمالا در مقاله بعدی راجع به موسیقی راک هیچ اظهار نظری نفرمایید تا همین جا کافیه

  • با اجازه نویسنده محترم من یک پاسخ کوچیک بدم
    آقای مصنفی حرفای شما خودش یکجور آمار گیری را تقویت کرد!!
    ۱- یک راک دوست متعصب ( متعصب به این خاطر که قبل از خوندن آمار راک گوش کن ها آمپرش بالا زده و دستور تعطیلیه سلسله مقاله هارو میده) توانایی فهمیدن ارزش آمار را نداره….. مثل اینکه یکی داره میگه روی ۱۰۰ تا بچه که با ماشین تصادف کردن دچار بیماری روانی شدن شما هم میگی نه یه بچه سر کوچه ماس ماشین از روش رد میشه باهاش معرکه هم میگیره!! عزیز من آمار کلیات را در نظر داره و ارزشش هم همینه…. منابع آماری مقاله هم مشخصه
    ۲- یک راک گوش کن هنوز یک مطلب را تا آخر نخونده در موردش قضاوت می کنه و حتی نمیدونه این مطلب منبعی داره یا تحقیقات یا حتی تخیلات نویسندس بی درنگ حمله میکنه
    ۳- یک راک گوش کن اینقدر هم صنفیاش سابقه بدی دارن که قبل از گفته شدن آمار در مورد اونها می خواد آمار دهی را متوقف کنه
    البته اینها همش بررسی روانشناسانه یک نفر بود شاید آمار جمعیتی راک گوش کن ها مثبت باشد و شما یک استثنا بوده اید

  • دوست عزیز نیازی نیست نه من نه شما هر چی هر کی بگه بخونیم بعد هم راجبش به همدیگه بپریم.من به حرفی کی میزنم براش دلیل دارم این مقالات و ایمیل ها و آمار همش برای هیچ و پوچه و اصلا دلیلی نداره اینارو بخونیم خدا رو شکر این یک کتاب نبود :-))
    تمام تاریخ موسیقی معاصر از قرن ۲۰ تا به امروز مدیون همین موسیقی هایی که نمیزارن بچه ها خوب رشد کنن:-)) بنده هم راک گوش کن نیستم بنده موسیقی گوش کن هستم و موسیقی از رنسانس گرفته تا قرن ۲۰ را میشناسم از جز دهه ۵۰ گرفته تا موسیقی های امروز و با تمام این شخصیت ها زندگی میکنم.نه من بلکه خود شما و صد ها نفر مثل ما.دنیای امروز دانیای جبر شده اینو گوش کنین اینو گوش نکنین این بده این خوبه و مهم اینکه کی اینا رو میسازه و تایین میکنه؟منتشر کردن یک مقاله نظریه شخصی نیست که!مددت های مدیدی بحث ها سر موسیقی محسن نامجو بود من خودم مخالف ایشون بودم ولی بعدا دیدم من چی دارم میگم!؟اگه میتونم منم یه کار نو ارائه بدو بهتر از نامجو اگه میتونم درست نمیگم؟حالا هی بشینیم بگیم موسیقی نامجو فلان علمی نیست و فلان.امروز هر موسیقی حرف خودش رو داره و طرفداران خودش رو داره اصلا هم موافق مقایسه کردن نیستم واقعا چون به هیچ جا مارو نمیرسونه الان هم واقعا وقت من و شما داره به خاطر این مقاله و کامنت دادن بیخودی میره.

  • واقعا واسه نویسنده این وبلاگ متاسفم که اینجوری یه سبک موسیقی اعتراضی و اجتماعی رو زیر سوال برد
    چیزی نمیگم و جوابش میمونه با خدا همین

  • من به عنوان کسی که سالها در موسیقی فعالیت داشتم و تحصیلاتم در زمینه موسیقی رو در اروپا گذروندم خیلی از مطالب سایت شما لذت می برم و استفاده می کنم از دوستان خواهش می کنم که به جای نقدهای پرت و پلا و بی ربط نواقص و معایب و حتی نکات مفید مطلب رو گوشزد کنند . اگر می خواید ابراز وجود کنید راهش این نیست . جناب آقای منصفی و جناب آقای فرهاد شما اگر خیلی دوست دارید خودی نشان بدید خودتون یک مطلب ارائه بدید این سایت همواره تمایل خودش رو برای درج مطالب مفید شما نشان داده .

بیشتر بحث شده است