گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

عقل، خرد، شعور و احساس، استعداد و توانایی می‌توانند با زمان و تمرین به همین صورت به سادگی آموزش داده بشوند

هیروکو دخترکی شش ساله بود. از مناطق بسیار دور افتاده ماندشورای که در آنجا بزرگ شده بود. بعد از جنگ دوباره به محل خود برگشته بود. مادر بزرگش که در یکی از سخنرانی‌های من شرکت کرده بود، این دخترک را به مدرسه موسیقی ماتسو موتو آورد.

هیروکو که در طبیعتی دست نخورده و بکر بزرگ شده بود در تمام حرکاتش بیش اندازه کند بود. هر کاری را که انجام می‌داد آرام و آهسته بود و تمام کارهایش بطور خارق‌العاده‌ای با بقیه کودکان فرق داشت.

من برایش خیلی نگران بودم وبه همین خاطر یک تاکتیکی را در پیش گرفتم. هیروکو با بچه‌های هم سنش به طبقه دوم برده شدند و به هر کدام از این بچه‌ها یک شماره داده شد آنها به ردیف ایستادند من هم با آن‌ها ایستادم و گفتم توجه کنند وقتی که من می شمارم «یک، دو، سه» باید دست راستتان را هر چه سریعتر بر روی سرتان قرار بدهید! اما توجه کنید، دقیقاً در وقت اعلام شده نه قبل آن و نه بعد آن!

یک چنین قدرت عملی بطور قابل توجهی به نوازندگی کمک می‌کند و بعلاوه بچه‌ها از این نوع بازی‌ها لذت هم می‌برند. من حتی اغلب قبل از تمرینها میگذارم که چنین بازی‌هایی را انجام بدهند تا اینکه آماده گی پیدا بکنند برای تمرین و تازه غرق در شادی و خنده هم هستند.

فقط هیروکو که به کندی و لختی عادت کرده بود، حرکاتش سرعت گرفت و بعدا این تمرینهای بازی گونه را به این ترتیب با تمام بچه‌های دیگر نیز ادامه دادم و سرانجام هیروکو توانست خوب ویلن بنوازد و به سرزندگی و نشاط دست پیدا کرد.

او در دوازده سیزده سالگی اش شاهد حادثه‌ای غیرمنتظره ای شد. هیروکو بیدار، هشیار و پر نشاط شد و دارای یک رپرتوار عظیم شد. حالا هیروکو یامادا به عنوان تنها ژاپنی عضو ارکستر سمفونیک رادیو برلین است!

ده سال تلاش و زحمت میتواند کمبودها و نارسائی ها را به یک توانمندی فوق‌العاده تبدیل کند

ناهمواری ها و ضعف و ناتوانی در کودکان عادی و معمولی تبدیل به عادت می‌شود و جزو خصلت و شخصیتشان می شود و در نهایت طبیعت و کاراکتر شان را تشکیل می دهد، به همین منوال هم می‌ماند.

ولی با یک برنامه‌ریزی ده ساله تربیتی پرورشی می توان کودکانی عالی و برجسته به جامعه سپرد اگر کسی طالب و خواستار این روش باشد، من یقین دارم که بعد از ده سال هر کسی می تواند استعداد خود را به شکوه و جلا رساند و به فرهنگی والا دست یابد.

حتی در مدت یک سال هم می‌شود نارسایی‌ها را تبدیل به خصوصیات و صفات خوب تبدیل کرد. اگر انسان اهدافش را به اندازه کافی بالا نگه دارد، بعد از ده سال به نتایج درخشانی می تواند دست پیدا کند.

بدین ترتیب است که می شود، با تمرینهای مناسب، به سرچشمه تجلی خلاقیت زندگی انسانی رسید.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است