گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سفری به کنسرواتوار ایالتی تفلیس در گرجستان


شاید به نظر عجیب برسد که شهری‌ با داشتن جمعیتی معادل تنها یک میلیون و دویست هزار نفر دارای این همه موزیسین و علاقمند به موسیقی باشد. کشوری که میزبان تولد موسیقیدان بزرگی همچون آرام خاچاتوریان بوده است. کشوری که مردمان آن موسیقی را مهمترین عامل پرورش فکر می شمارند. در شهر تفلیس پایتخت کشور گرجستان، کمتر فرد جوانی دیده می شود که دستی به ساز نداشته باشد. در دنیایی که اکثر گرایشات موسیقی به سوی سبک‌های تازه می شتابند، مردمان گرجی را می توان از معدود کسانی به شمار برد که اصالت کهن موسیقی خود را حفظ کرده اند و در مناسبت‌های فرهنگی بخصوص همچون نوادگان خود می نوازند، می خوانند و می رقصند.

به جرات می توان گفت کنسرواتوار ایالتی شهر تفلیس یکی از مهمترین و قدرتمندترین مراکز آموزشی کشورهای جدا شده از شوروی سابق است. جایی که افراد زیادی تحصیل کرده اند و از دانسته های موسیقی خود به شهرت رسیده اند.

مکانی که اولین اساتید آن از شاگردان موسیقیدانان بزرگی همچون پیتر چایکوفسکی، فرانس لیست و هنریک وینیاوسکی بوده اند. این کنسرواتوار در سال ۱۹۱۷ ساخته شد و در سال ۱۹۴۷ نیز به نام خواننده‌ی مشهور این کشور “وانو سارادجیشویلی” نامگذاری شد.

ساختمان این کنسرواتوار را بی شک می توان یکی از دیدنی ترین و جذاب ترین ساختمان‌های کنسرواتوارهای جهان نامگذاری کرد. در هر گوشه از نمای داخلی و خارجی این ساختمان کنده‌ کاری‌های باشکوهی دیده می شود که جلوه‌ی خاصی را به این کنسرواتوار بخشیده است.

کنسرواتوار تفلیس را از کاملترین سیستم های نظارت و تدریس آموزشی موسیقی در جهان به شمار می آورند. برای معرفی مهمترین بخش های این کنسرواتوار می توان به دفتر ریاست، دفتر عیب یابی ریاست، دفتر معاونین ریاست، دفتر ارزیابی کیفیت ریاست و معاونین، حسابداری ریاست، شورای اساتید کیبرد، شورای اساتید آهنگسازی و تئوری موسیقی، سالن بزرگ، سالن رسیتال، موزه‌ی کنسرواتوار، استودیو ضبط، استودیو اپرا، آرشیو ضبط‌ها، ارکستر دانش آموزی، کتابخانه موسیقی، دفتر ارتباطات بین المللی و دفتر ثبت نام اشاره کرد. نکته‌ی جالب در این کنسرواتوار، داشتن مدیر و کادری کاملا جداگانه برای رسیدگی به هر کدام از این بخش‌ها است.

کنسرواتوار ایالتی تفلیس دارای دو سالن مجلل به نام‌های تالار رسیتال و تالار بزرگ است. هنرجویان این کنسرواتوار مختارند در هر زمان، هر کدام از این تالارها را برای کنسرت رزرو کنند و به اجرای برنامه بپردازند. همچنین هر ساله فستیوالی تحت عنوان “فستیوال جشن سال نو” با شعار “فستیوالی برای عاشقان موسیقی و بزرگان موسیقی” در تالار بزرگ برگزار می شود. هنرمندان مشهور زیادی از جمله
داوید اویستراخ
، لئونید کوگان، متیسلاو روستروپوویچ، گوتمن و فررو رو‌ی سن تالار بزرگ به هنرنمایی پرداخته اند و این موضوع احساس خاصی را به کسانی می دهد که در حال اجرای اولین کنسرت تاریخ زندگی خود در این تالار هستند. گفتنی است که تالار بزرگ کنسرواتوار ایالتی تفلیس، از زیباترین و باشکوه ترین تالارهای موسیقی جهان به شمار می رود.

شرایط ورود به این کنسرواتوار برای دارندگان مدرک تحصیلی موسیقی نسبت به محیط حرفه ای آن بسیار ساده و آسان بنظر می رسد. امروزه علاقمندان به تحصیل در این کنسرواتوار می توانند در تمام رشته‌ها و گرایشات موسیقی کلاسیک از محل اقامتشان، مراحل ثبت نام خود را با ارسال یک فرم آنلاین، یک نمونه اجرا و یک اسکن از مدارک تحصیلی خود طی کنند. اما شرایط ورود با شرایط و قوانین تحصیل در این دانشگاه بسیار متفاوت است.

از آنجایی که تاریخ و تمدن شهر تفلیس با کشور ایران نقاط مشترک بسیاری دارد، فرهنگ و هنر آن هم شباهت زیادی به ایرانیان دارد و تمام این موارد باعث شده تا عده‌ی زیادی از علاقمندان ایرانی برای فراگیری موسیقی به این شهر سفر کنند.

ماریتا آواکیان

ماریتا آواکیان

دیدگاه ها ۲۹

  • چقدر جالب! چه سیستم نظارتی قوی ای داره. ای کاش یه کمی ما ازشون یاد بگیریم
    یه سوال دارم. اینجا نوشتید که شرایط و قوانین تحصیل در این دانشگاه بسیار متفاوت است. منظور چیه؟

  • در شهر تفلیس پایتخت گرجستان بهمراه فیزیکدانان ایرانی و گرجستانی به تماشای یک اپرا رفتیم. مردم تفلیس هم مهمان نواز و هم دوستدار موسیقی هستند.

  • من یکی از دوسانم از کرجی های داخل ایران هست. واقعا آدمای خوبی هستند. خوب بودن تو ذاتشونه. مطمئنم برای تحصیل در این کشور از این لحاظ مشکلی نباشه

  • به امیر:
    منظور اینه که شرایط تحصیلی بسیار سختگیرانه تر از شرایط ورود است. خیلی ها بر این اساس که شرایط ورود به اونجا آسونه تصور می کنند که ادامه تحصیل هم به همین ترتیب هست…

  • به سیما:
    مکاتب هر کنسرواتوار متفاوته. نمیشه گفت کدام کنسرواتوار بهتره یا بدتره. هر فرد و هر مکتبی سیستم تدریس مربوط به خودش رو داره که با توجه به شخصیت هر فرد متفاوته.
    شرایط ورود هم در مطلب نوشته شده… بعد از ارسال مدارکتون باید در تاریخ معین شده به کنسرواتوار برید و به صورت زنده مقابل هیئت داوران قطعاتی که به صورت ضبط شده فرستادید رو اجرا کنید.
    درضمن اونجا هم یک امتحان کتبی ازتون گرفته خواهد شد. پس از قبولی میتونید در ترم صفر (یا ترم آموزش زبان) ادامه تحصیل بدید…

  • با آنکه مدارس موسیقی خوبی در کشورهای استقلال یافته شوروی و همچنین روسیه کنونی و ارمنستان وجود دارد، اما پروسه یادگیری زبان به نظرم بزرگترین مانع برای ایرانیان است. به هرحال ایرانی ها که اکثرا با زبان انگلیسی آشنایی دارند ترجیح می دهند به سمت تحصیل به همین زبان بروند.
    از نویسنده این متن تشکر می کنم..

  • به بابک ولی پور:
    اتفاقا یادگیری زبان گرجی بسیار آسان هست. چون به دلیل تمدن مشترکی که این دو منتطقه با هم داشتند، ۱۰% از کلمات گرجی در زبان فارسی هم وجود داره و خیلی از کلمات هم هستند که فقط با لفظ متفاوت به کار میرند. از نظر ترکیب و جمله بندی هم بسیار شبیه به هم هستند.
    خیلی ممنون

  • بچه ها من دوستم رفته اینجا . خیلی تعریف میکرد . منم اگه خدا بخواد می خوام موسیقی بخونم و اگر ! اگر خدا خواست میرم همین کنسرواتوار . دعا کنید بشه

  • درود آقای عمادساعدی میشه برام توضیح بدید که باید چه شرایطی داشته باشی تا بتونی تو کنسرواتور قبول شی؟؟آخه من از چند نفر پرسیدم گفتن لازم نیس امتحان ورودی بدم اما امروز تو سایت دیدم که گفته بود باید از اجرای خودمون واسشون بفرستیم.ممنون

  • امتحانی به اون شیوه ای که در ایران مرسومه اونجا وجود نداره. تنها لازمه که شما به دروس تخصصی موسیقی آشنایی داشته باشید و این برای امتحانتون کافیست.
    در خارج برخلاف ایران، شرایط ورود به اکادمی ها آسانه اما ادامه تحصیلات مشکله و باید واقعا خوب با شرایط کنار بیاید

  • سلام خانم آواکیان .من در حال انجام کارهای مقدماتی برای رفتن به یکی از کنسرواتوارهای ایتالیا هستم و بوسیله داییم که در ایتالیا زندگی می کنه دارم کارهامو پیگیری می کنم. پرسشم اینه که آیا شما کسی رو در ایتالیا می شناسید که در موسیقی سر رشته داشته باشه و بتونه اطلاعات مفیدی در اختیارم بگذاره و ممنونم اگه بتونید کمکم کنید.

  • خانم آواکیان ببخشید این امتحان کتبی که گفتین در ابندا گرفته میشه به چه زبانیه؟
    من خیلی به تحصیل در ارمنستان علاقمندم به نظر شما ارمنستان بهتره یا گرجستان؟
    هزینه تحصیل این کنسرواتوار چطوره؟

  • سلامباتشکرازشما خانوم اواکیان بابت مطالب مفیدتان چندتاسوال داشتم یک اینکه هزینه های تحصیل درگرجستان را بفرمایید دوم اینکه از چه ماهی ترمشون شروع میشه سوما باید حتما نمونه اجرا داشته باشیم تاقبول بشیم چهارم ایادانشگاههای انجا خوابگاه هم دارن دراخرهم از شما تشکر میکنم

  • سلام.
    یه سوال داشتم و اون اینکه اگه بخوایم از پایان دوره راهنمایی یا اول دبیرستان در یکی از مراکز موسیقی خارج از کشور ادامه تحصیل بدیم چه پیشنهادی میکنین و اینکه آیا امکانش هست یا نه. ضمنا ۵سال که بطور جدی پیانو کلاسیک کار میکنم .متشکرم.

  • سایت رسمی کنسرواتوار گرجستان رو میخواستم؟علاوه بر اون فرم آناین تو صفحه نیست از کجا میتونم پیدا کنم؟

  • سلام و خسته نباشید
    من دینا هستم هفده سالمه و تک خوان سوپرانو ی گروه کر ارکستر سمفونیک اصفهان هستم
    می خواستم بدونم که ایا کنسرواتوار تفلیس رشته ی اپرا رو هم داره و این که هزینه و شرایط ورود بهش به چه صورته و اگر که خودتون اطلاع ندارین ممکنه یه منبع بهم معرفی کنید که بتونم اطلاعات به دست بیارم؟؟؟
    با تشکر

  • سلام
    خانم اواکیان
    ممنون از مطالب مفیدتون لطف میکنید سایت این کنسرواتوار رو بفرمایین ؟؟؟ و اینکه آیا مدرک موسیقی ایران رو اونجا قبول دارن؟؟؟ چون من موسیقی ایرانی خوندم ولی علاقمند به اهنگسازی موسیقی کلاسیک هستم ممنونم از لطفتون

  • با سلام.من گیتار الکتریک میزنم و دانشجوی عمران هستم. علاقه به ادامه تحصیل در رشته آهنگسازی دارم . تحصیل آکادمیک در رشته موسیقی ندارم.لطفا بفرمایید برای ثبت نام چه مراحلی رو باید بگذرونم.با سپاس فراوان

  • با سلام و خسته نباشید
    عذرخواهی میکنم منبع این نوشتار از کجاست؟
    بنده برای طز ارشد معماری نیاز به نوشتارهای با منبع دارم . محبت میکنید من رو یاری کنید.

  • دخترم ١٣ ساله هست و در گرجستان
    مدرک گرید ٣ هارپ آزمون abrsm را هم دارد

    آیا مکانى براى آموزش موسیقى در آنجا پیشنهاد دارید؟

بیشتر بحث شده است