گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پورقناد: موسیقی داوودیان هویتی ایرانی و مردانه دارد

پیمان سلطانی: اینکه بگوییم با صفتهای مختلف این موسیقی زیبا است، یک گفته کلی است ولی اینکه بگوییم چرا این اثر زیباست و چرا با مخاطب ارتباط برقرار میکند و چرا ماندگار میشود، به دلیل وجود هویت است. بررسی مسائلی که به این اثر هویت میبخشد میتواند به این سئوال پاسخ دهد که چرا آثار کاظم داوودیان زیباست.

سجاد پورقناد: اتفاقا یک هفته پیش به طور اتفاقی بدون اینکه خبردار بشوم که آقای داوودیان در ایران هستند من مطلبی قدیمی از خودم را در سایت گفتگوی هارمونیک منتشر کردم که در این مطلب به طور مفصل به این مسئله هویت ایرانی در آثار ایشان پرداخته ام.

بسیاری از آهنگسازان بزرگ جهان بوده اند که آثارشان هویت منطقه خاصی را نداشته است مثل بسیاری از قسمتهای سمفونیهای بتهوون یا موزار که تنها موسیقی زیبا و ناب است بدون اینکه هویت خاص اتریشی یا آلمانی داشته باشد ولی بسیاری از آثار دئورژاک، لیست و بارتوک، دارای هویت های منطقه ای هستند با اینکه قابل فهم برای ملتهای دیگر هم هستند. قطعا کاظم داوودیان را میشود جزو دسته دوم این آهنگسازان برشمرد و اعتقاد دارم ایرانی ساز ترین آهنگساز موسیقی سمفونیک ایران است!

از این گذشته در موسیقی کاظم داوودیان غیر از هویت ایرانی، کاراکتر مردانه هم میشنوم…

وحید رستگاری: من میخواهم اضافه کنم که این موسیقی بسیار جسورانه و با جرات است. بدون تعارف بگویم که خیلی از آهنگسازان ایرانی که به مناسبت های مختلف کار میکنند، شاید یک شبه هم یک سمفونی مینویسند! ولی من به ندرت کاری به این جسارت و قدرت کار آقای داوودیان شنیده ام.

سجاد پورقناد: استفاده از سازها به شکلی هدفمند و هوشیارانه میتواند به آهنگساز کمک کند برای ساخت این اتمسفر؛ شما توجه کنید به نقش ویولونسلها در قطعه اسمر؛ میدانید که آقای داوودیان مدتی با ویلنسل در ارکستر نوازندگی میکردند، این شناخت از ساز کمک کرده که ایشان بتوانند همان کارکتر مردانه را با ویلنسل به خوبی ایجاد کنند.

شما توجه کنید به اجراهای مرحوم حسین سرشار، در اجرای آقای سرشار به خوبی میتوانید همین کاراکتر قدرت و مردانگی را احساس کنید؛ وقتی با دقت بیشتری گوش میکنیم اجرای این هنرمند را، متوجه میشویم یکسری ریزه کاریها باعث شده ما چنین تصوری داشته باشیم از اجراهای ایشان، مثلا صدایی پرحجم و قدرتمند، مشخص گفته شدن حروفی مثل “ر” و … و حالا مقایسه کنید با مرحوم غلامحسین بنان، این کارکتر جایش را به کاراکتری احساساتی و لطیف داده، با اینکه در هر دو صدا، صدای یک خواننده مرد باریتون را میشنویم…

کاظم داوودیان: فکر میکنیم در زمینه موسیقی کم سواد هستم ولی چیزی که در آن شک ندارم خلوص و صداقتم است نسبت به این هنر… همیشه هم سعی کردم یاد بگیرم. نکته دیگری که باید اشاره کنم این است که موسیقی برای من بصورت تصویر است. هیچ وقت دوست ندارم ردیف اجرا کنم و زمانی که میخواهم شروع کنم، تصویر در ذهنم ایجاد میشود و میخواهم آن را ایجاد کنم. در زمینه کار ارکسترال هم همینطور.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

  • سلام . تورو خدا دست بردارید ازین مردونه زنونه تون!
    مطالب یک سایت هنری و فرهنگی وقتی آمیخته به مردونه زنونه هست از بقیه اجتماع چه انتظاری هست.نهایت اشمئزاز از شنیدن این اصطلاح مردونه زنونه به یک انسان دست میده…

  • سلام
    مطمئن باشید که نخونده نگفتم
    مطالعه کردم بعد نوشتم.
    منظور کلیت قضیه بکارگیری این اصطلاح چندش آوره
    شست و شوی چشمها
    تغییر زاویه دید
    بکار نبردن نمادهای قبلی در نوشتن و گفتن تا اونجا که میشه

بیشتر بحث شده است