گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پیوند تمبک، ریاضی و فضای مجازی

با گشتی در اینترنت و جستجوی مطلب پیرامون تمبک یک نام را زیاد مشاهده می کنیم، “پیمان ناصح پور”. دکتر پیمان ناصح پور از جمله نوازندگانی است که مهمترین فعالیت او حضور گسترده در فضای مجازی و شناساندن تمبک به عنوان سازی توانمند در خارج از کشوراست. تعداد نوشته های او به زبان انگلیسی بی گمان از هر نوازنده تمبک دیگری بیشتر است.

زندگی نامه موسیقایی

او که هم اکنون در آلمان ساکن است، در سال ١٣۵٣ در تهران و در خانواده نصرالله ناصح پور (استاد ردیف های آوازی)، به دنیا آمد. از کودکی با موسیقی آذری و اصیل ایرانی آشَنا گردید.

پس از به پایان رساندن دوره ی موسیقی کودکان کارل ارف زیر نظر محمد رضا درویشی (پژوهشگر موسیقی نواحی ایران)، در سن ۹ سالگی شروع به یادگیری تمبک نزد مرحوم استاد ناصر فرهنگفر نمود. او این فرصت را مایه خوشبختی خود می داند. در یادگیری تمبک توانست به سن ۱۷ سالگی به تکنوازی، همنوازی و آموزش ساز بپردازد.

او همچنین به یادگیری قاوال (دایره ی آذری) زیر نظر لطیف طهماسبی زاده (استاد صاحب سبک دایره) و دف در خانقاه خلیفه میرزا آقا غوثی (استاد دف خانقاهی) مبادرت ورزید و به پژوهش درباره طبلا و ریتم های هندی پرداخت.

او از همکاری خانواده خود و با گروه همنوازان شیدا به سرپرستی محمد رضا لطفی (استاد تار، سه تار و ردیف های سازی) و دیگر هنرمندان نامی همچون هابیل علی اف (استاد کمانچه آذری)، پیتر گیگر (استاد موسیقی جاز)، مسعود شعاری (نوازنده نامی سه تار)، حسن ناهید (استاد نامی نی)، مجید درخشانی (نوازنده ی نامی تار) به عنوان فرصتی مناسب و غرورآمیز یاد می کند.


تحصیلات


پس از ورود به دانشگاه شهید بهشتی در رشته ی ریاضی محض، او در دومین المپیاد دانشجویی کشور در رشته ی ریاضی میان ٢٨٣۶ نفر موفق به کسب رتبه ی دوازدهم شد. در دوران لیسانس به مبحث آنالیز ریاضی Mathematical Analysis علاقمند گردید.

در اواخر تحصیل با دکتر سیامک یاسمی آشنا گردید و ایشان در یکی از مقالات خود به یکی از یافته های پیمان اشاره کرده اند.

برای ادامه تحصیل به دانشگاه تهران رفت و به سال ١٣٧٨ درجه کارشناسی ارشد در ریاضیات محض را با عنوان تز cancellation ideals and content modules
دریافت کرد. در همین زمینه او اولین مقاله خود را به همراه سیامک یاسمی در ژورنال Kyungpook Mathematical Journal
چاپ نمود. از دیگر مقالات او می توان به موارد زیر اشاره نمود:

P. Nasehpour, Content algebras over commutative rings with zero divisors, arXiv:0807.1835v3, preprint
With Sh. Payrovi, Modules having very few zero-divisors, To appear in Communication in Algebra

Peyman Nasehpour, Zero-divisors of content algebras, to appear in Archivum Mathematicum (Brno).

Peyman Nasehpour, Zero-divisors of semigroup modules, to appear in Kyungpook Math. Journal.

از دیگر علائق او mathematical logic است که او را به مطالعه فلسفه وینگنشتاین به مدت ۸ سال در محضر استاد عبداله انوار کشاند. او این دوران را تاثیر گذار بر نگرش و مفاهیم ریاضی شناختی خود می داند.

در سال ۱۳۸۵ به قصد ادامه تحصیل عازم اسپانیا گردید و در نهایت در آلمان به تحصیل ریاضی در مقطع دکترا پرداخته و با گذراندن دوره ای چهار و نیم ساله زیر نظر استاد “وینفیرید برونس” (استاد برجسته جبر)، دکترای ریاضی خود را در بهمن ۱۳۸۹ گرفت.

پیمان به آموزش ریاضی علاقه خاصی دارد، سرکار خانم دکتر زهرا گویا استاد آموزش ریاضی دانشگاه شهید بهشتی و مولف کتب درسی ریاضی اعتقاد دارد بهره بردن اکثر مردم از مفاهیم ریاضی ازعلائق پیمان است.

پیمان ناصح پور همچنین هفت سال پیش در نشستی در فرهنگسرای هنر (ارسباران) به بررسی رابطه ریتمها و ریاضیات پرداخت که با اجرای صحنه ای او همراه بود.

اجرا و فعالیت های آموزشی

بر اساس آنچه در وبسایت رسمی او قرار داده شده، حدود ۵۴ اجرا از او ثبت شده است. همچنین به دفعات و در زمانهای مختلف با شرکت در سمینارهای موسیقی، ابعاد موسیقی ایرانی را همراه با اجرای آن برای شرکت کنندگان تشریح نموده است. از دیگر فعالیت های او تدریس تنبک، دایره آذربایجانی و دف به سبک خانقاهی است.

نوشته ها و مصاحبه ها

حیطه فعالیت نوشتاری او متنوع است؛ در موضوعاتی چون تحقیق سازشناختی تمبک تا انتقاد به وضع موجود هنر نوازندگی سازهای کوبه ای او مطلب نوشته است. همچنین وی در مصاحبه های مختلف خود بارها به اهمیت ارزش پیشکسوتان هنر تمبک نوازی اشاره کرده و همچنین خواستار پی ریزی جایگاهی آکادمیک برای نوازندگی سازهای کوبه ای شده است.

پیمان همچنین در سایتهای مختلف غیر ایرانی مرتبط با موسیقی کوبه ای از طریق ارسال مقالات یا نمونه های صوتی و تصویری نوازندگی تمبک به اشاعه موسیقی کوبه ای ایران می پردازد.

لینکهای مرتبط :

en.wikipedia.org

artistswithoutfrontiers.com

caravansary.org

nasehpour.com

rhythmweb.com

donbak.co.uk

drumdojo.com

drumjourney.com


rhythmuseum.com

persianmirror.compercuweb.ca

arxiv.org

nasehpour.com

شاهین مهاجری

شاهین مهاجری

متولد ۱۳۵۰ تهران
لیسانس زمین شناسی، دانشگاه تهران، ۱۳۷۴
نوازنده و محقق تمبک و میکروتونالیست

۱ نظر

بیشتر بحث شده است