گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آلبومی شنیدنی برای دوستداران موسیقی کلاسیک

«گنج صدا» یکی از آلبوم‌های منتشر شده از ارکستر مجلسی هنرمندان موسیقی در وین، به رهبری بیژن خادم میثاق است. این هنرمند ایرانی که در تهران و خانواده‌ای هنرمند متولد شده از کودکی در اتریش به تحصیل موسیقی مشغول بوده و در سال‌های پیش از انقلاب، بارها با ارکستر مجلسی رادیو و تلویزیون ملی ایران و همچنین ارکستر سمفونیک تهران به عنوان تکنواز، برنامه اجرا کرد.

بیژن خادم میثاق پس از انقلاب دیگر به ایران بازنگشت و همچنان در اتریش به فعالیت‌های هنری خود مشغول است.

آلبوم «گنج صدا» با اثری از فریتس کرایسلر آغاز می‌شود؛ آهنگساز اتریشی که در زمان خود از ویلن‌نوازان سرشناس در وین بود. قطعه «سنکپ» از او در این آلبوم اجرا شده، کاری که در اصل برای ویلن و ارکستر زهی ساخته شده ولی محبوبیت فراوانی پیدا کرده و برای ویلن و پیانو، یا ویلنسل و پیانو هم تنظیم شده است.

آلبوم «گنج صدا» با اثری از فردریک شوپن، آهنگساز لهستانی ادامه پیدا می‌کند. آهنگسازی که به دلیل آثار رومانتیک و پرآوازه اش برای پیانو به «شاعر پیانو» شهرت پیدا کرد. اثری که از او در این مجموعه اجرا شده «مازورکا» نام دارد.

audio file
بشنوید این برنامه را از رادیو زمانه

مازورکا در واقع نام یک رقص شاد و سه ضربی لهستانی است ولی بسیاری اوقات، آهنگسازان، عنوان «مازورکا» را برای آن دسته از آثارشان که با الهام از این رقص ساخته می‌شود هم به‌کار می‌برند؛ مانند شوپن که اثری به این نام را برای ارکستر زهی ساخته است.

این آلبوم همچنان با قطعات رقص‌گونه ادامه پیدا می‌کند: موریس موزکووسکی، آهنگساز آلمانی (با تبار لهستانی)، پس از شوپن برای نوشتن کارهای پیانویی بسیار شهرت دارد. امروزه البته کمتر نامی از او به میان می‌آید ولی در اواخر سده نوزدهم بسیار معروف بود.

یکی از موفق‌ترین کارهای او «رقص‌های اسپانیایی» است که برای دو پیانو نوشته شده ولی بعدها برای پیانوی تکنواز و همچنین برای ارکستر زهی هم تنظیم شد. ارکستر مجلسی هنرمندان موسیقی، برداشت زهی این اثر را در آلبوم «گنج صدا» اجرا کرده است.

در کنار چنین آثار سرخوشانه‌ و رقص‌گونه‌ای، این آلبوم، آثاری شاعرانه را هم در خود دارد. یکی از آنها، قطعه «بالاد» اثر ادوارد گریگ، آهنگساز نروژی است. در ساخت این اثر از ترانه‌های محلی نروژی هم الهام گرفته شده و فضای اثر، آْکنده از اندوه است.

«گنج صدا» در نهایت با اثری از روبرت شومان به پایان می‌رسد: یکی از بخش‌های قطعهء «نماهای جنگل»، اثری نُه بخشی که در این آلبوم، بخش نخست از آن با عنوان “سرآغاز” اجرا شده است.

به‌نظر می‌رسد این آلبوم، اثری شنیدنی برای دوستداران موسیقی کلاسیک در سطح عمومی است.

رادیو زمانه

پژمان اکبرزاده

پژمان اکبرزاده

۱ نظر

بیشتر بحث شده است