گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گروه مُقام از ابتدای سال ١٣٨٩، با هدف احیاء نغمه های ناب و اصیل موسیقی آذری تشکیل شد. سرپرست گروه خانم “مریم سروش نسب” به واسطه آشنائی با زبان و موسیقی آذری، سعی بر معرفی نغمه های گنجینه غنی موسیقی آذری به دوستداران این نوع موسیقی را دارد. از آنجا که در ایران جمعیت زیادی از ایرانیان را آذری زبانان تشکیل می دهند و علاقه غالب این گروه از مردم، فرهنگ و هنر و موسیقی آذری می باشد، گروه موسیقی مُقام نیز با هدف بازسازی تصانیف و آواهای موسیقی آذری در راه معرفی و ارتقاء این موسیقی و فرهنگ موسیقائی گام برداشته و تلاش دارد تا این آواها و نغمه ها را با روایتی از سازهای ایرانی به گوش علاقمندان برساند، چراکه به اعتقاد اعضاء این گروه:


“… موسیقی آذری بخشی از موسیقی این مرز و بوم است و در حقیقت موسیقی آذری، کردی، لُری و … نباید مختص یک منطقه خاص جغرافیائی باشد بلکه همه انواع موسیقی در ایران در زیر مجموعه بزرگتری به نام “موسیقی ایرانی” قرار میگیرند و با یگانه واژه «موسیقی ایرانی» در جهان شناخته می شوند.”

اکثر اعضا گروه مقام از تحصیل کردگان موسیقی هستند که با همکاری خانم “قدسیه مشیری” از پیشکسوتان آواز و از شاگردان مکتب استاد نصرالله ناصح پور این گروه را شکل داده اند. هر یک از اعضا گروه تا قبل از تشکیل این گروه در گروههای متعدد و اجراهای مختلف شرکت داشته اند، اما اولین اجرای این گروه با عنوان “نغمه های آذربایجان” ویژه بانوان بوده که در فرهنگسرای نیاوران در تاریخ های ١۶ و ١٧ تیر ١٣٩٠ در ساعت ١٨:٣٠ برگزار میشود.

اعضا گروه ٣٠ قطعه شامل ١٨ تصنیف آذری و ١٢ قطعه ضربی بدون کلام آذری برای این اجرا آماده کرده اند که در دو قسمت اجرا خواهد شد. بخشی از این قطعات از نغمات فولکلوریک موسیقی آذربایجان و بخشی دیگر از قطعات ساخته شده توسط آهنگسازان بزرگ خطه آذربایجان چون “حاجی بیگُف” می باشد. از جمله این قطعات می توان به قطعه ای از اُپرای مشهور “مشدی عباد” اشاره کرد.

اعضا گروه عبارتند از: قدسیه مشیری (آواز)، مریم سروش نسب (تار و سرپرست گروه)، پریسا سلمان زاده (قانون)، سحر کمالوند (رباب)، مرضیه حکمتی (عود)، الهام حامدی (کمانچه)، نازنین بازرگانی (دایره) و فاطمه مهدی نژاد ( نقاره).

ترکیب جدید سازبندی این گروه باعث شده تا صدا دهندگی جدید و ویژه ای از نغمات آذری به گوش مخاظبان این نوع موسیقی برسد.

این گروه با اعتقاد به هدف احیای نغمات آذری، کلیه بانوان ایران زمین را که به موسیقی آذری علاقه داشته دعوت به کنسرت خود میکند.

علاقمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانند به مصاحبه شبکه رادیویی اینترنتی “ایران صدا” با سرپرست و خواننده گروه که در تاریخ چهارشنبه ٨ تیر ١٣٩٠ انجام شده و در سایت این شبکه در اینترنت قابل دسترسی می باشد، نیز گوش فرا دهند.

لازم به ذکر است که محل های فروش بلیط این کنسرت عبارتند از:
فرهنگسرای نیاوران (٢۶١٣١٣٣٣-٢٢٨٠٣۶٣١)، فرهنگسرای ارسباران (٢٢٨٧٢٨٢٨ داخلی ۶)، شهر کتاب ابن سینا (٨٨٠٨٩۵٩۵-٠٩١٣١٢٧٠٨٧١)، موسسه فرهنگی هنری دهلیز هفت هنر( ۶۶٧٣٧٩٣٨-۶۶٧٣٧۴۴٨)

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

  • سلام، با عرض پوزش به اطلاع میرساند که پخش مصاحبه با سرپرست و خواننده گروه “مُقام” در شبکه رادیو اینترنتی “ایران صدا” از تاریخ چهارشنبه ۸ تیر ۱۳۹۰ به تاریخ یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۰ موکول شده است.

بیشتر بحث شده است