گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ترور فاکوندو کابرال

فاکوندو کابرال (Facundo Cabral) خواننده و سرود نویس آرژانتینی در حالیکه با مدیر کنسرتهایش در اتومبیل بودند با ضرب گلوله کشته شد. به گفته وزیر کشور گواتمالا، احتمالا مدیر کنسرتهای کابرال هدف اصلی این حمله بوده است. فاکوندو کابرال که سمبل موسیقی فولکلور و اعتراضی آمریکای لاتین به شمار می رود، صبح شنبه توسط مردانی مسلح که در گواتمالا سیتی، خودروی او را متوقف و آن را گلوله باران کردند، کشته شد.

مقامات گواتمالا هنوز نتوانسته اند انگیزه این قتل را بیابند. اما به نظر می رسد که تاجری که با او همراه بوده است هدف این کشتار بوده باشد. گواتمالا یکی از بالاترین آمار های قتل را در منطقه داراست که سال های اخیر به دلیل هجوم قاچاقچیان مکزیکی مواد مخدر افزایش یافته است.

سرگیو مورالز دادستان حقوق بشر گواتمالا می گوید که « فاکوندو کابرال اسطوره ای برای تمام ملت ها بود و مرگ او نه تنها فقدانی برای گواتمالا بلکه برای تمام دنیاست.»

کابرال هفت و چهار ساله یک هفته را در گواتمالا به اجرای کنسرت گذراند و صبح خیلی زود روز شنبه در حالیکه با همراهانش با دو اتومبیل در راه رفتن به فرودگاه پایتخت بودند، سه کامیون از مردان مسلح راهشان را سد کرده و بیش از ۲۵ گلوله به آن ها شلیک کردند. به گفته یک سخنگوی دولتی کابرال همان لحظه جان می سپارد.

مقامات هم چنین گزارش داده اند که محافظان کابرال به سمت مردان مسلح شلیک کرده اند اما نتوانسته اند حمله آن ها را دفع کنند.
آلولرو کولوم، رئیس جمهور گواتمالا، خشم خود را درباره این «حمله بزدلانه» بیان کرده و قول داده است که فاتلان را مجازات کند. کولوم برای عرض تسلیت خود با رئیس جمهور آرژانتین، کریستینا فرناندز د کیرشنر تماس گرفت و از مقامات آرژانتینی دعوت کرد تا آن ها را در تحقیق و تفحص همراهی کنند. او هم چنین در کنفرانسی خبری اعلام داشته است که این «جنایتی سازمان یافته» بوده است. «آن ها قاتلان خیابانی نبوده اند. این عملیات کاملا با برنامه ریزی و توسط سازمانی تبکار برنامه ریزی شده است.

کارلوس منوکال، وزیر کشور، که در این کنفرانس خبری با کولوم همراه بود اعلام کردن که «همه شواهد» حاکی از این است که هدف این جنایت مدیر برنامه های کنسرت کابرال یعنی هنری فرینا بوده است. فرینا اهل نیکاراگوئه است و در زمان وقوع جنایت راننده خودروی کابرال بوده است. منوکال از الگوی به جا مانده از گلوله ها و شواهد دیگر که نخواست نام ببرد مثال زد. او هم چنین اضافه کرد که کابرال در لحظه آخر تصمیم گرفت که با فرینا به فرودگاه برود. فرینا صاحب چند کلوپ شبانه در آمریکای جنوبی و کلومبیاست. او نیز در جریان این ماجرا زخمی شد.

منوکال گفته است «قطعا با او [فرینا] صحبت خواهیم کرد.»
گواتمالا که قرار است انتخابات ریاست جمهوری را دو ماه دیگر برگزار کند از خشونت لبریز است. مرز گواتمالا با مکزیک در جنوب این کشور نیز به مرکز بزرگ قاچاق مواد مخدر تبدیل شده است. هم چنین قدرت کارتل ها که هر روز در حال افزایش است از قدرت مقامات محلی بیش تر شده؛ به طوری که توانسته اند کنترل قلمروی گواتمالا را در دست بگیرند.

کابرال در خانواده فقیری در آرژنتین به دنیا آمد. او در ابتدا در دهه ۷۰ و زمانی که آمریکای لاتین در بند دیکتاتوری های نظامی، کودتا و بحران بود به خاطر نوشتن و اجرای آهنگ های اعتراضی به شهرت رسید. او از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ یعنی در زمان خونتای نظامی آرژانتین در مکزیک در تبعید به سر می برد. سپس آهنگ های او روحانی و فلسفی تر شدند و به نظر می رسید که کابرال، بر خلاف ضعف جسمی و بیماری چشم، هیچ گاه از کنسرت دادن خسته نمی شود.

او در سال ۱۹۹۶ از سوی یونسکو به عنوان سفیر بین المللی صلح برگزیده شد و موشوعاتی مانند صلح و برادری در کارهای آخری او مشهودند. معروف ترین اثر او “No Soy de Aqui, Ni Soy de Alla,” (“I’m Not From Here, I’m Not From There Either”) است که توسط هنرمندان فراوانی مورد اقتباس قرار گرفت.

مرگ او تأسف و اندوه فراوانی را در آمریکای لاتین ایجاد کرد. ریکارد مونتانر (Ricardo Montaner) یک ستاره دیگر موسیقی آمریکای لاتین در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشته است که «نمی توانم باور کنم. تمامی هنرمندان کره زمین سوگوارند.»

رؤسای جمهور کشورهای کلومبیا، اکووادور، و ونزوئلا تأسف خود را در از دست دادن «بزرگترین شاعر دشت آمریکای جنوبی» (به نقل از صفحه توئیتر هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا) ابراز نموده اند. وزیر خارجه آرژانتین نیز در پیامی در توئیتر از «اندوه عمیق» خود گفته و نوشته است «خداحافظ رفیق».
ریگوبرتا منچو (Rigoberta Menchu)، ملک الشعرای گواتمالایی، به محل حادثه سر زده و در حالیکه گریه می کرد به خبرنگاران گفته «او یک استاد بود. نمی توانم جلوی این فکر را بگیرم که او را به خاطر ایده آل هایش کشتند. وگرنه دلیلی وجود نداشت که او را اینجا در گواتمالا بکشند. او عاشق گواتمالا بود.»

کابرال در مصاحبه ای با روزنامه گواتمالایی Prensa Libre در سال ۲۰۰۹ گفته بود که تصمیم گرفته کم تر کار کند و یک سری کنسرت برای خداحافظی اجرا کند. از او پرسیده شد که آخرین پیامت چیست: «زندگی هدیه با ارزشی است. و ما به دنیا آمده ایم که زندگی کنیم، و تنها می توانیم با عشق زندگی کنیم.»

latimes.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است