گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سوزانا باکا، وزیر جدید فرهنگ پرو!

سوزانا باکا خواننده آفریقایی-پرویایی فولکلور در کابینه جدید پوپولیستی رئیس جمهور الانتا هومالا که هفته پیش آغاز به کار کرد به وزارت فرهنگ کشور پرو گماشته شد. باکا که توانست با سی دی “Lamento Negro” خود جایزه گرمی لاتین را در سال ۲۰۰۲ از آن خود کند، اولین پرویایی سیاه پوست است که از زمان استقلال این کشور از اسپانیا در سال ۱۸۲۱ وزیر کابینه شده است. باکا همچنین نمونه دیگری از یک شخصیت آمریکای جنوبی است که در گرایش اخیر این کشورها به درگیر کردن هنرمندان در سیاست های فرهنگی دولت مسئولیتی را پذیرفته است.

به عنوان مثال، پیشتر ژیلبرتو ژیل (Gilberto Gil)، خواننده و ترانه سرای پاپ، به عنوان وزیر فرهنگ برزیل و پائولینا اوروتیا (Paulina Urrutia)، بازیگر و کارگردان، نیز در کشور شیلی به همین سمت منصوب شدند.

به گفته جس کاتلر، ناشر باکا، علیرغم مسئولیت های جدیدی که سمت جدید باکا در کابینه به همراه داشته است، او همچنان بر آن است تا تور کنسرت هایش را در ایالات متحده آمریکا و اروپا در همین ماه آغاز کند.

سوزانا باکای ۶۷ ساله در مصاحبه ای با یک شبکه رادیویی پرویایی گفته است که «با در نظر داشتن کنسرت هایی که قرار است اجرا کنم، سال دشواری را پیش رو دارم اما من همیشه دوست داشته ام که برای پرو کار کنم. من تلاشم را می کنم تا مطمئن شوم که افرادی که توانایی مالی دارند تنها قشری نباشند که از امور فرهنگی لذت می برند. بلکه فرهنگ باید دموکراتیک و همه گیر باشد و همه به آن دسترسی داشته باشند.»

سوزانا استر باکا د لا کولینا (Susana Esther Baca de la Colina) در سال ۱۹۴۴ در کوریلوس در لیمای پرو به دنیا آمد. او در احیای موسیقی آفریقایی-پرویایی در پرو نقش مهمی بر عهده داشته است. موسیقی باکا ترکیبی از موسیقی سنتی و معاصر است. او در گروه خود سازهای بومی پرویایی مانند کاخون، اودو، کوئیخادا (quijada)، گیتار آکوستیک و electric upright baby bass را به کار می گیرد. درحالیکه اغلب ترانه های او بر اساس قالب های سنتی مانند لاندو یا والس نوشته می شوند، باکا همچنین از عناصر موسیقی کوبایی و برزیلی نیز استفاده می کند. اولین سی دی او از لیبل Luaka Bop که تهیه کننده اش گرگ لاندائو بود او را به جهانیان شناساند.

آهنگ های او شاعرانه (با ترانه هایی از برخی از شاعران برجسته آمریکای لاتین که با آن ها همکاری می کند)، تصاویری که می سازند مهیج و صدای او ظریف اما با احساس است. حضور او بر روی صحنه با حرکات موقرش با شکوه و خیره کننده است. او آن چنان با احساس می خواند که شخصیتی روحانی را تداعی می کند حتی وقتی که موضوع آهنگ ها مذهبی نباشد.

باکا تلاش زیادی در شناخته شدن موسیقی آفریقایی-پرویایی کرده است. در واقع فعالیت های او در این زمینه در سال ۱۹۹۵ و با انتشار سی دی The Soul of Black Peru با لیبل Luaka Bop آغاز شد. در این آلبوم آهنگ “Maria Lando” اثر باکا معرفی شد.

به گفته برخی از منتقدان بزرگ باکا تنها یک خواننده آفریقایی-پرویایی نیست؛ مایکل هومن (Michael Heumann) از مجله “Stylus Magazine” می گوید که «ماریا لاندو سوزانا باکا را در عرصه بین المللی موسیقی مطرح کرد. از آن زمان باکا آلبوم های پرطرفداری را منتشر نموده که اکثر آن ها Luka Bop هستند و کیفیت بالایی دارند.»

تیموتی جی میرلو (Timothy G. Merello) از “PopMatters” درباره اجرای سوزانا در مدرسه موسیقی فولکلور الد تاون این چنین اظهار نظر کرده است: «سوزانا باکا تنها یک خواننده نیست، او یک شاعر، تاریخ دان، جستجوگر موسیقی فولکلور آفریقایی-پرویایی است (…) او و گروهش جمعیت تماشاچیان را با ترکیبی موسیقیایی از ریتم ها، ملودی ها، ضرب ها و رقص سرگرم می کنند به آنها آموزش می دهند و آن ها شیفته خود می کنند.»

دین سول (Deanne Sole) از “PopMatters” درباره آلبوم ۲۰۰۹ باکا به نام album Seis Poemas می گوید: «پس از تماشای اجرای خواننده پرویایی سوزانا باکا بر صحنه ای رو باز در گرمای شدید و با تجهیزات خراب، نمی توان به او به عنوان یک خواننده، شخص و… احترام نگذاشت. album Seis Poemas آلبومی کوچک اما دلرباست.»

او با همسر بولیویاییش ریکاردو پریرا ( the Instituto Negrocontinuo (Black Continuum Institute را تاسیس کرد که به جمع آوری، حفظ و آفرینش موسیقی، فرهنگ و رقص آفریقایی-پرویایی می پردازد.

wikipedia.com

www.blogs.nytimes.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است