گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گفتگو با آن سوفی موتر (۳)

موتر: گاهی حتی نت ها نیز متفاوتند. مشکل فقط تریل، تزیینات و دینامیک کار نیست بلکه جمله بندی را نیز باید در نظر گرفت. پس ما همه ابزار ها را در دست داریم اما نباید فکر کنیم که راه آسان را پیدا کرده ایم. منظورم از ابزار ها همچنین سی دی هایی است که عرضه شده اند. با کمک این سی دی ها می توانیم نتیجه کار موزیسین ها را که از کار گذشتگان نیز تأثیر گرفته اند دریابیم. یافتن دیدگاه خود در بررسی یک قطعه خیلی هیجان انگیز است، مخصوصا وقتی که ویژگی های سبک دوره ای که آثارش را بررسی می کنیم نیز در نظر داشته باشیم.

می خواهم باز بحث را به موسیقی معاصر بکشانم. ببینید یکی از هیجان بر انگیز ترین جنبه های نواختن قطعه های مدرن این است که بالاخره کسی هست [آهنگساز] که می توانید با او در مورد قطعه صحبت کنید، از او سوال بپرسید و نظراتش را بدانید. بزرگ ترین لحظه برای یک موزیسین این است که آهنگساز درک شما را از اثرش تأیید کند. این باعث آرامش خاطر می شود.

نایلز: این اولین باری نیست که شما با یک آهنگساز معاصر کار می کنید…


موتر:
نه! اگر اشتباه نکنم بیست و دو سال که اجراهای بین المللی دارم. یعنی نیمی از زندگیم!


نایلز:
چه چیزی در بین آهنگسازان معاصر مشترک است؟ البته آنها قطعا با یکدیگر متفاوتند.

موتر: همین که متفاوت هستند! من هیچگاه مزاحم کارشان نمی شوم یا از آنها درخواست خاصی نمی کنم. من تنها کارهای آنها را دریافت می کنم و تا کنون نیز بسیار خوش شانس بوده ام و از تک تک آنها به خاطر دعوت از من برای نخستین اجرای جهانی آثارشان بی نهایت سپاسگزارم زیرا همه این آثار فوق العاده خاص بودند و هیچکدام از آنها اثری ضعیفی نبودند. این اتفاق به ندرت می افتد.

نایلز: کاملا حق با شماست چون آدم هیچ وقت نمی داند که وقتی اثری را سفارش می دهد چطور از آب در می آید. خیلی از افراد موسیقی قرن بیست و بیست و یکم را درک نمی کنند. اکنون آنها به قسمت باخ سی دی شما گوش می دهند و اجراهای دیگر را کنار می گذارند. در نتیجه دوست دارم برایمان توضیح بدهید که اگر این اثر را گوش نکنیم چه چیزی را از دست می دهیم؟


موتر:
قطعا ما نمی توانیم این مسئله را تعمیم دهیم البته شما هم قصد این کار را ندارید. من فقط می خواهم به این نکته اشاره کنم که من طرفدار صد در صد آنچه که در دوره مدرن ساخته شده است نیستم! من همین طور تمام کارهای قرن های ۱۸ و ۱۹ را نیز نمی پسندم. گاهی به عنوان یک موزیسین یا فرد علاقه مند به موسیقی زمانی در زندگیتان فرا می رسد که آثار دوره یا آهنگساز خاصی را بیش از آثار دیگر می پسندید.

به عنوان مثال سالها طول کشید تا من آثار (آلبان Aban) برگ (Berg) را درک کنم زیرا برای من برگ آهنگسازی بود که آثارش دشوار بودند. اما بالاخره زمان مناسبی فرا رسید که توانستم کنسرتوی برگ را ضبط کنم اما من به آسانی به این مرحله نرسیدم، خیلی تلاش کردم، زمان زیادی را صرف مطالعه و بررسی این اثر کردم اما عاشقش نشدم.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است