گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk


ضبط موسیقی یک اجرای ارکسترال

ضبط یک قطعه ارکسترال میتواند در داخل استودیو و یا فضای آزاد و بصورت زنده انجام گیرد. از آنجایی که به ندرت امکان ضبط اجرای یک ارکستر در داخل استودیوها و با شرایط آکوستیکی ایده آل وجود دارد، ضبط کار را در هر فضا یا مکان مناسب دیگری هم انجام میدهند:

 سالنهای کنسرت: یکی از متداول ترین فضاهای اجرای موسیقی ارکسترال میباشد و البته یکی از بهترین مکانهایی است که میتوان برای ضبط انتخاب کرد. نمونه: سالن ملکه الیزابت، لندن

 سالنهای تئاتر: یکی دیگر از انتخابها برای سالن اجرای کنسرت، سالنهای تئاتر است. باید توجه داشت که سالنهای تئاتری که براساس معماری قدیمی و سنتی ساخته شده اند، اغلب فاقد کیفیت آکوستیکی لازم برای ضبط یک گروه ارکستر بوده و چنانچه یک ارکستر بخواهد آنجا کنسرت برگزار کند، باید به این نکته واقف باشد که صدای اجرا در جهت سقف اوج گرفته و برای حضار نامفهوم و ضعیف خواهد بود. از طرفی جایگاه ارکستر به روی صحنه این قابلیت را به خوانندگان نمیدهد که ایشان بتوانند بطور کامل به محیط مسلط باشند. همه این عوامل باعث میشوند که سالنهای تئاتر برای ضبط کنسرت در درجه اولویت پایینی قرار بگیرند. مثال: سالن اپرای سلطنتی، لندن

 کلیسا و سالن های مکانهای مذهبی: بعضی کلیساها سالنهای مناسبی برای ضبط یک ارکستر دارند ولی از آنجایی که یک محیط مذهبی به شمار میروند، به سختی میتوان در سالنهای آن یک زمان خالی پیدا کرد و از طرفی باید توجه کرد که بناهای سنگی در کلیسا هم ساختاری انعکاسی در مقابل صدا دارند و این مسئله برای کار ضبط چندان مقبول نیست. به هر صورت اگر این نوع مکانها برای اجرا در نظر گرفته شدند به عنوان یک اصل اخلاقی باید توجه داشت که هنگام حضور در یک مکان مقدس باید به قوانین آن مکان احترام گذاشته و هرچند هم که تابع آن مذهب نبوده باشید، میبایست مطابق با آداب آنجا لباس پوشیده و رفتارنمود. مثال: سالن سینت کریپلگیت، لندن (St. Giles Cripplegate)

 تالارهای شهر: از دیگر انتخابهای مناسب جهت برگزاری ارکستری، تالارهای بزرگ شهر هستند اما در این میان به فضای آکوستیکی آن باید توجه داشت، چرا که تعداد بسیار کمی از تالارهای بزرگ شهر از لحاظ وسعت و فضای آکوستیکی امکان یک ضبط خوب را برای گروه های بزرگ ارکستری میدهند. مثال: تالار واتفورد (Watford Town Hall)

در تمامی کارهای ضبط که به صورت حرفه ای انجام میشوند، حضور یک “تهیه کننده” و “مهندس صدا” امری الزامی است. در واقع وظیفه و نقش یک تهیه کننده این است که تضمین کند کار ضبط شده از لحاظ موسیقایی و همچنین از لحاظ تکنیکی استاندارد بوده و کیفیت مقبول را جهت ارائه به بازار داراست.

تهیه کننده از یک طرف با رهبر ارکستر در تبادل نظر و ارتباط است و از سوی دیگر نیازمند این است که با مهندس صدا در تماس و تبادل ایده باشد تا بتواند یک اثر قابل قبول را ارائه دهد. یکی از شروط لازم برای تهیه کننده موسیقی، داشتن قدرت فهم عمیق موسیقی و اجرای آن است. یک تهیه کننده موسیقی میبایست دارای یک مدرک دانشگاهی یا آکادمیکی در زمینه موسیقی بوده و یا یک صلاحیت تایید شده در حیطه موسیقی را دارا باشد.

مکان ضبط که همان سالن اجرای کنسرت است، بسیار شبیه به فضای استودیو تجهیز میشود با این تفاوت که نصب تجهیزات در آن بصورت موقتی انجام میگیرد. همچنین برای کارهای پردازشی و کنترلی روی صدا به یک اتاق مجزا نیازخواهید داشت که میتواند در هر جای ساختمان باشد؛ به این اتاق ” اتاق کنترل ” گفته میشود. برای کارهایی که جهت پخش در رادیو و تلویزیون تدارک دیده میشوند به وسایل فرستنده هم نیاز است که معمولآ این تجهیزات فرستنده را در یک وسیله نقلیه (outside-broadcast یا OB) مستقر و استفاده میکنند. تمام این تجهیزات و وسایل در خارج از سالن ضبط قرار گرفته و اطلاعات مورد نیاز به صورت کابلی یا بی سیم بین اتاق کنترل و سالن ضبط ردوبدل میشوند.

وظایف تهیه کننده:

§ انتخاب سالن مناسب برای ضبط

§ تبادل نظر و همکاری برای انتخاب ارکستر و نوازندگان

§ همکاری در انتخاب مهندس صدا (اگرچه این قسمت میتواند طبق قرارداد بسته شده با کمپانی ضبط به عهده خود ایشان گذاشته شود)

§ ارتباط با رهبر ارکستر و مهندس صدا برای برنامه ریزی فعالیتهای ضبط اثر و اینکه کدام بخش موسیقی ابتدا ضبط شود. همچنین ایشان به همراه رهبر ارکستر قطعات مناسب نوشته شده را انتخاب کرده و در نهایت قطعات نواخته شده را با آنچه از قبل تعیین شده بود مقایسه میکند تا ایرادات احتمالی را برطرف نمایند. به علاوه تهیه کننده میبایست در تعیین جا و مکان هر کدام از موزیسین ها در سالن ابراز عقیده داشته باشد.

§ تهیه کننده موسیقی در طول مراحل ضبط اثر با رهبر ارکستر و مهندس صدا ارتباط دارد تا بتواند از کیفیت کار ضبط شده و اجرای خوب گروه اطمینان داشته باشد.

§ از دیگر وظایف تهیه کننده یافتن خطاهای اجرایی، خطاهای نوشتاری و دیگر ایرادات احتمالی است.

§ تهیه کننده موسیقی باید به این نکته توجه داشته باشد که تمامی قطعات در نظر گرفته شده، ضبط شده باشند؛ چرا که وقتی یک آهنگ بصورت بخش بخش ضبط میشود، از قلم افتادن یک قسمت از کار امری دور از ذهن نیست.

§ فهرست کردن تمامی برداشت ها (البته انجام این بخش از وظایف دستیار تهیه کننده است)؛ گذاشتن شماره برداشت و تعیین این که قطعه ضبط شده در کدام بخش از آهنگ نهایی و کل قطعات ضبط شده قرار خواهد گرفت. بعد از آنکه جایگاه کار ضبط شده در لیست اجراها مشخص شد، تهیه کننده آهنگ را تحلیل کرده و در مورد کیفیت آن اظهار نظر میکند و بصورت خلاصه کیفیت آن را در لیست ذکر خواهد کرد. مثلآ: اولش اشتباه بود؛ خوب نیست و…

§ در نهایت تهیه کننده میبایست یک محصول تایید شده را به کمپانی ضبط تحویل بدهد.

ملیحه شیدایی فر

ملیحه شیدایی فر

۱ نظر

بیشتر بحث شده است