گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پدرام فریوسفی: با بارنبویم ۵۰ کنسرت داده ام

آیا با رهبران خارجی هم کار کردید؟

با دانیل بارنبویم نزدیک پنجاه کنسرت داده ام، در ورک شاپی هم با پیر بولز کار کردم، در واقع او ارکستری که من در آن می نواختم را با قطعاتی از بارتوک، هدایت کرد. با آش فیش که رهبر بزرگی است و دستیار بارنبویم هست هم در اسپانیا کار کرده ام. اسم این ارکستر دیوان شرقی و غربی است که نوازندگانی از سراسر دنیا دارد.

نوع انتخاب نوازندگان این ارکستر چگونه بود؟

این ارکستر دعوت کرده بود از نوازندگان سراسر دنیا برای همکاری و در سه مرحله آنها را انتخاب میکرد. اول یک فیلم از اجرایمان به صورت سولیستی باید میفرستادیم، در صورت تایید دعوت به آزمون حضوری میشدیم و در صورت قبولی در این مرحله وارد ارکستر میشدیم ولی در همین مرحله هم ممکن بود توسط باربویم از ارکستر اخراج شویم! چنانکه چندین نوازنده به همین صورت از همکاری با ارکستر منع شدند!

همکاری شما با ارکستر فیلارمونیک ایرانیان چطور شکل گرفت؟

آرش گوران از دوستان من بود، او یک موسیقیدان کاردان، آهنگساز، پیانیست و رهبر با استعداد است. در یکی از ضبطهایش که در حال نواختن آلتو بودم به من پیشنهاد داد به دیدن ارکسترش بروم که در حال تمرین قطعه ای از کانچلی بود؛ من هم به تالار رفتم برای دیدن تمرین آنها و با این پیش زمینه فکری که این ارکستر هم ارکستر ضعیفی است مانند بیشتر ارکسترهای ایرانی… هنوز به سالن تمرین نرسیده بودم، صدایی از ارکستر را شنیدم که متوجه شدم صدای این ارکستر متفاوت است و صدا دهی خوبی دارد.

صدای این ارکستر مرا تحت تاثیر قرار داد و مشخص بود که آرش گوران در هدایت ارکستر حرف زیادی برای گفتن دارد. کار را شنیدم و نت سولوی ویولای کانچلی را گرفتم و بعد از مدتی با تمرین با آقای گوران کار را آماده کردیم. این کنسرت عکس العمل های خوبی را در بر داشت، مخصوصا خانم تامارا که پیانیستی گرجی و هموطن کانچلی است که می گویند با کانچلی هم کنسرت داده، بعد از برنامه به ما گفت، تا به حال کانچلی را اینگونه نشنیده بودم و بسیار از کنسرت راضی بود.

از سفارت گرجستان آمده بودند و حتی قرار بود خود کانچلی دعوت بشود به ایران که امکان مالی اش فراهم نشد.

همکاری مسئولین با ارکستر چطور بود؟

همکاری خوبی وجود نداشت؛ این نوازندگان بدون چشم داشت مالی ۷ ماه هفته ای یک یا دو

بار در تمرین ها حضور پیدا کرده بودند ولی مسئدولان روزی ۹۰ یا ۱۰۰ تومان از آنها اجاره سالن تمرین می خواستند. حتی بنیاد رودکی برای هر روز کنسرت پنج میلیون پول از این ارکستر نوجوان که میانگین سنی نوازندگانش ۱۸ سال بوده پول خواسته!

به جای اینکه آنها از این ارکستر جوان حمایت کنند، هزینه ای را هم برگردن آن انداختند! حتی صدابرداران برنامه یکبار تمرین جدی مارا نشنیدند و متاسفانه نتیجه هفت ماه تمرین این ارکستر با صدابرداری ضعیفی همراه بود.

در ایران کنسرت دادن و ندادن تغییر چندانی را ایجاد نمیکند، شما این همه هزینه مادی و معنوی میکنید ولی از نظر مادی و معنوی نتیجه ای نمیگیرید، چرا باید باز این کار را تکرار کنید؟! چرا سولیست های بزرگ بین المللی همیشه روی صحنه هستند، درست است که تواناییش را هم دارند ولی در ایران هم هنرمندان توانا داریم، چرا آنها روی صحنه نیستند؟ چون نتیجه زحماتشان را اینگونه داده اند. هزینه زیاد، صدابرداری بد، برخورد بد، بازتاب مطبوعاتی و رسانه ای ضعیف و … همه دلسرد میشوند.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

دیدگاه ها ۲۰

  • من از مدیر این سایت یک انتقادی دارم ، در این مصاحبه ذکر شده که این آقا ۵۰ تا کنسرت دادن با بارمبوم !! آیا می‌شه کسی‌ ۵۰ تا کنسرت با چنین شخصیتی بدهد اما وقتی‌ اسم ایشون را با فونت انگلیسی در گوگل سرچ بکنید حتا یک خط در مورد ایشون مطلبی وجود نداشته باشد ؟؟؟؟ چرا بدون اینکه برسی‌ کنید هر مطلب غیر معتبری رو میذارید روی سایت ؟ دو روز دیگه همه میگن ما با فلان ارکستر کنسرت دادیم ، اما همه دروغ و دروغ

  • دوست گرامی من جای شما باشم کمی محتاط تر عمل میکردم
    اولا مرسوم نیست که ارکسترها نام نوازندگان خود را روی سایت بگذارند
    دوما بهتر است برای چک کردن صحت این ادعا اول برنامه هایی که این ارکستر اجرا کرده را در آن مقطع چک کنید. تصاویری از این کنسرتهای موجود است به علاوه فیلمهایی که شبکه متسو از این ارکستر پخش کرد
    یک تصویر هم بنده دارم که میتوانید آقای پدرام فریوسفی را در آن ببینید که پولت دوی ویولون اول جایگاه اوست:
    http://www.harmonytalk.com/wp-content/uploads/2011/09/divan-barenboim-pedram-faryousefi.jpg

  • البته سجاد جان پولت دوم ویلن دوم .اگر دقت کنید پسر بارنبویم دانیل مایستر ارکستره و کنترباسها پشت ویلن اولها هستند

  • چند نکته:
    ۱- سایت هارمونی تاک حرفه ای بودن و تخصصی بودن خودش را در این سالها به خوبی نشان داده و جامعه موسیقی کلاسیک ما هم آنقدر وسیع نیست که تحقیق صحت اخبار کار پیچیده ای باشد. در ضمن دروغ را وقتی کسی میگوید که برایش نفعی داشته باشد و همکاری این عزیزان با مایسترو برنبویم نفع که نداشته هیچ، بی ضرر هم نبوده!
    ۲- اگر قرار بود دوست عزیزم جناب فریوسفی ادعا کنند میگفتند یک کنسرت نه ۵۰ کنسرت!
    ۳- اگر پدرام فریوسفی در ارکستر مایسترو برنبویم هم ساز نزده بود، از نظر من توانائیهایش به هیچ عنوان زیر سوال نمیرفت.اقای فریوسفی جزو هنرمندان دیکته ننوشته نیست. اصولا توانایی این عزیزان باعث شد چنین موقعیتی برایشان فراهم بشود. هر چند در پیشرفت حرفه ای او و دیگر دوستان مانند آقای کیارس این همکاری بسیار مثبت و سازنده بوده است.
    اینکه به جز نوازندگی، عملگرایی این فرد خاص همیشه برای من احترام برانگیز است. و خوشبختم که شرایط دشوار موسیقی مملکت باعث نشده چنین نوارندگانی به وجود نیایند.
    با تشکر

  • سلام
    ضمن ابراز خشنودی از موفقیّت هنرمندان ایرانی ممنون می شوم در صورت امکان از آقای پدرام فریوسفی بخواهید اطّلاعات جزیی تری درباره اجراهای ایشان با آقای بارنبویم را در اختیار ما بگذارند مانند تاریخ، محل، رپرتوار و …، که بتوانیم نمونه ای از آنها را پیدا کنیم و از دیدن و شنیدنشان لذّت ببریم
    با تشکّر

  • قدرت نوازندگی آقای فریوسفی خود دلیلی بر اثبات این شخص است. مهم نواختن در فلان ارکستر نیست. مهم وضعیت فعلی ایشان و جایگاه موسیقایی است.

  • آقای باربد این عقیده شما ناشی از تو سری خور شدن ایرانی هاست در چندین و چند سال. . . اگر خوب چشمتونو باز کنید می بینید واقعیت چیز دیگه ای را میگه و موزیسین های ایرانی در کنار بقیه ملتها مشغول به کار هستند. آقای فریوسفی یکی از نمونه هاست افراد خیلی زیادی هم هستند که هم نوازنده ارکستر و هم سولیست هستند و ایرانین

  • مدتی پیش چند اجرای کلاسیک از گروه سل راگوش دادم وکم مانده بودازموسیقی کلاسیک بیزارشوم اجراهایی بسیار ضعیف وکودکانه .حالا شما ادعا می کنیدموزیسین های ایرانی توانایی زیادی دارند یاشما ازموسیقی کلاسیک چیزی نمی دانید یابا تعصب حرف می زنید من کاملا با آقای باربد موافقم. موسیقی کلاسیک در کشور ما در مرحله خیلی پایینی است

  • این عکسی هم که گذاشتید فکرکنم ارکسترسنفونی متشکل ازجوانان کشورهای مختلف باشد نه یک ارکستر معتبر اروپایی

  • معمول هست که وقتی نوازنده ای بعنوان سولیست با ارکستر یا رهبری همکاری میکند عنوان کند با فلان رهبر کنسرت داشته ام. ولی در صورتی که نوازنده یک ارکستر چند ده نفری باشد معمولا عنوان می شود که عضو یا نوازنده فلان ارکستر هستم. فکر میکنم علت این بحث که اینقدر طولانی شده نیز همین هنجار شکنی جناب فریوسفی هست.

  • بعله در رابطه با سخت گیری بسیاری از رهبران شکی نیست. اما عبارت با بارنبویم ۵۰ کنسرت داده ام مربوط به نوازنده سولیست است نه نوازنده داخل ارکستر! حالا اینکه رهبر قدرت زیادی در هیات و سازمان یک ارکستر دارد و نوازندگی در ان ارکستر دقت نیاز دارد ربطی به عنوان این گفته ندارد.

بیشتر بحث شده است