گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سان را و فلسفه کیهانی (۸)

سان را و آبراهام همچنین لیبل مستقلی را در اواسط دهه ۵۰ راه اندازی کردند که در ابتدا نامش El Saturn Records بود اما مانند آرکسترا، این لیبل نیز چند بار تغییر نام داد. تمرکز این لیبل در آغاز سینگل های ۴۵ rpm سان را و دیگر آشنایان هنرمند او بود اما سپس در دهه ۵۰ دو آلبوم کامل به نام های Super-Sonic Jazz را در سال ۱۹۵۷ و Jazz In Silhouette را در سال ۱۹۵۹ منتشر کرد.

تهیه کننده ای به نام تام ویلسون (Tom Wilson) نخستین کسی بود که آلبومی از سان را، را با لیبل مستقل خودش به نام Transition Records در سال ۱۹۵۷ منتشر کرد. نام این آلبوم Jazz by Sun Ra بود.

اواخر دهه ۵۰ بود که سان را و گروهش به پوشیدن لباس های بیگانه مصری یا لباس ها و سراندازهایی با تم های علمی-تخیلی روی آوردند که به همین خاطر هم معروف شدند. این نوع لباس پوشیدن با چند هدف صورت می گرفت:

نشان دهنده تأثیرپذیری و وفاداری سان را به مصر باستان و عصر فضا بود؛ اونیفورم خاص و به یادماندنی برای آرکسترا بود؛ راهی بود برای دستیافتن به هویتی جدید، دست کم بر روی صحنه و از جدیت برنامه می کاست (سان را معتفد بود که موزیسین های آوانگارد معمولا خودشان را بیش از حد جدی می گرفتند.)

آرکسترا با کنسرت هایی که در سال ۱۹۷۰ در فرانسه، آلمان و انگلستان برگزار کرد، موقعیت هایی را برای فعالیت در خارج از ایالات متحده و برای مخاطبانی که تا کنون تنها به آثار ضبط شده او دسترسی داشتند یافت. سان را اجرای کنسرت در اروپا را تا پایان عمرش ادامه داد. با توجه به مدیریت مالی نامتعارف سان را، دنی تامپسونِ ساکسیفونیست عملا مدیریت تورها و کسب و کار او را در این دوره به عهده گرفت. تخصص او، به گفته خودش، «رد سیستم مزخرف پرداخت هزینه پس از دریافت خدمات یا کالا» بود. او ترجیح می داد که پیش از اجرا یا ضبط دستمزد آرکسترا به صورت نقدی پرداخت شود.

سان را در سال ۱۹۷۱ هنرمند ساکن در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی بود و درسی را با عنوان «مرد سیاهپوست در کیهان» را تدریس می کرد. علیرغم اینکه دانشجوهای بسیار کمی برای شرکت در این دوره نام نویسی کردند اما کلاس ها همیشه پر بود از افراد کنجکاو که از اطراف برای حضور در کلاس سان را به برکلی می آمدند.

نیم ساعت از کلاس به درس اختصاص داشت (همراه با توزیع جزوه و تکلیف) و نیم دیگر آن به اجرایی توسط آرکسترا یا تکنوازی کیبورد توسط سان را. کتاب هایی که در لیست مطالعه این کلاس یافت می شد عبارت بودند از آثار مادام بلاوتسکی (Madame Blavatsky) و هنری دوما the Book of the Dead، The Two Babylons اثر الکساندر هیسلوپ،The Book of Oahspe و کتاب هایی طبقه بندی شده درباره هیروگلیف مصری، فولکلور آفریقایی آمریکایی و دیگر موضوعات.

سان را در سال ۱۹۷۱ موفق شد که یکی از دیرینه ترین آرزوهایش یعنی اجرا در اهرام مصر همراه با آرکسترا را جامه عمل بپوشاند.

جان کانی و جیم نیومن، تهیه کنندگان و جاشوا اسمیت، فیلمنامه نویس، شبکه تلوزیونی KQED سان فرانسیسکو، در سال ۱۹۷۲ با همکاری سان را، آرکسترا و آنسامبلی از بازیگرانی که تیم تولید انتخاب کرده بود، فیلمی ۸۵ دقیقه ای به نام Space Is the Place ساختند. فیلمبرداری این فیلم در اکلند و سان فرانسیسکو انجام شد. سان را و آرکسترا در ۲۰ می سال ۱۹۷۸ در برنامه Saturday Night Live شرکت کردند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است